Ga naar inhoud

Knolvenkel, rode biet en savooikool nog niet gekiemd ...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Allen gegroet.

Ben ik te ongeduldig ?

Ik heb 12 dagen geleden knolvenkel, savooi en rode biet gezaaid in perspotjes - 6 potjes van elk.

Hiervan is momenteel één savooi-plantje boven grond gekomen, als dat inderdaad al savooikool is. Van de anderen nog steeds GEEN spoor - zie foto. Dit niettegenstaande het zeer mooie weer ...

Volgens Velt kiemt rode biet en knolvenkel in 7/8 dagen en savooi in 7/10 dagen.

Dit was, na wat salade, mijn eerste ervaring met perspotjes. Ik ben wel een vijftal dagen in de Vogezen gaan vliegen en had de potjes, gedurende die periode, wat in de schaduw geplaatst om uitdrogen te voorkomen.

Is er nog hoop ?

Dank op voorhand voor elke reactie en sorry voor mijn gebrek aan ervaring ...perspotjes-150528491463337574.jpg

Geplaatst:

Moeilijk te zeggen. Het was warm verleden week...dan zou kiemen vlot moeten gaan. Maar sinds enkele dagen een stuk koeler....dan is 12 dagen of langer goed mogelijk.

Als je nog zaden hebt, kun je voor de zekerheid dezelfde soorten nog eens in dezelfde potjes doen. Als het nog even koud blijft, het bakje evt. binnen zetten (= beetje warmer en constanter) totdat de kieming begint. Ook een plastic kapje over het bakje kan helpen: wat hogere luchtvochtigheid en minder risico op uitdrogen. Als je kieming ziet, mag een kapje ervan af.

p.s. Ik zie het niet goed op de foto, maar zou het kunnen dat je de gaatjes in de potjes waarin je het zaadje deed niet hebt opgevuld met enkele millimeters grond? Ook dat zou kunnen helpen, omdat deze zaden geen duidelijke lichtkiemers zijn. Een heel dun laagje is al genoeg...heeft ook het voordeel dat de zaadjes iets constanter vochtig blijven en daardoor makkelijker kiemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

hartelijk dank voor uw reactie.

ik heb het plant-gaatje niet opgevuld met grond, maar de (natte) kop van het pojte een beetje toe geduwd - zodat het gat gesloten was ....

Is dat OK ?

Anderzijds verhuis ik de perspotjes naar de zonnekant van het tuinhuis, naargelang het uur van de dag ... er staat een koude bak aan beide kanten - (zuidoost en noordwest) ...

Ik heb geen kapje, maar kan wel wat plastiefolie over het zwarte bakje spannen ...

Nogmaals dank.

PS. Daarstraks ook nog pompoen in perspotjes geplant. Ik twijfel soms wat de boven en onderkant van de zaad-pit is. Als ik ze zou verkeerd steken - met kop naar onder du - kan an de pit dan toch boven grond komen ?

Geplaatst:

O ja.

ik zet ze s'nachts ook in het tuinhuis.

ik woon hier op noordkant van de heuvel en het kan hier s'nachts weer behoorlijk koud worden ....

groeten en dank

Geplaatst:

Zo dichtmaken lijkt me ook helemaal ok. (Ws maar even aan het proberen mee te denken om je "probleem" te helpen oplossen )

Even afdekken (plastic zakje er los omheen? bijv. in plaats van kapje...moet wel wat kunnen ademen) moet niet, maar kan wat helpen.

Pompoen in zo een klein perspotje vind ik riskant. Kan niet zo lang groeien met weinig grond. Temeer omdat ze slecht tegen verplanten kan. Ik zaai meestal in 9 cm. potjes, 2 zaadjes, zodat ik ze dan direct kan uitplanten na flinke aanvangsgroei. De beste plant houd ik aan of soms scheur ik de kluit in twee helften met elk een plant.

Nu je het zegt ik weet ook niet wat boven en onder is aan zo een zaadje. Ik leg ze altijd plat bedek ze ongeveer 1 cm en dat gaat goed. Kan het zaadje zelf kiezen waar de kiem uitkomt.

Tjonge....je zorg wel heel erg goed voor je zaailingen die nog geboren moeten worden. Eerlijk gezegd kom ik daar niet altijd toe....moet ook een beetje vanzelf gaan (en gaat ook wel eens iets niet zo goed hoor!)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De spitse, niet gladde kant is de onderkant, als je al van een onderkant kunt spreken.

Daar komt de wortel uit en die stuwt dan het zaadje met daarin het eerste blad naar boven.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Waarom niet rechtstreeks in de volle grond gezaaid? Het kiemen van kool en bieten duurt bij koudere temperaturen langer, bij mij (maar ik heb dan ook rechtstreeks in de grond gezaaid) heeft het een paar weken geduurd voordat de zaden gekiemd waren.

Geplaatst:

hartelijk dank voor alle reacties.

-het valt me ook op dat mijn zaailingen in volle grond sneller kiemen dan in de perspotjes, alhoewel vergelijken moeilijk is, want het zijn niet dezelfde zaadjes. Maar toch : koolraap gezaaid 30/4 in volle grond is nu al zo een 3 cm hoog - knolvenkel, rode biet en savooikool slechts één enkele zaailing is nu boven grond ....

het zijn wel niet dezelfde planten, maar toch ....??

En daarom heb ik volgende vraag : moet het zaadje in een perspotje langs alle kanten raken aan de aarde. Vooral voor kleine zaadjes geldt dat ik het zaadje laat vallen in het gaatje en het dan niet meer kan zien. Ik duw wel de bovenkant van het potje toe, maar durf niet te hard duwen om het potje niet te zoen ineenzakken. Dus het is best mogelijk dat de zaadjes enkel gedeeltelijk wat aarde raken ... Kan het prille worteltje toch de aarde bereiken en zich toch vestigen in de aarde ?

Geplaatst:

Ik heb niet in de volle grond gezaaid omwille van het onkruid. Bedoeling is immers het onkruid, met grove middelen sneller te verwijderen, vlak voor ik het potje in de grond steek.

Dank

Geplaatst:

Zie aub foto.

Moet de pompoen dan zo in het potje of in de grond gestoken worden ???

dan heb ik het altijd omgekeerd gedaan en ik heb toch zaailingen gehad ... maar mischien niet allemaal.

weet dat plantje waar de hemel en de grond is ?? en kan het omkeren ?

Dank u

Ps. ik heb aardperen zien boven komen 15 cm verwijderd van de plaats waar ik ze in de grond heb hestoken ....pompoen281011463497153.jpg

Geplaatst:

Er moet niets hoor; ik denk dat de meeste mensen ze gewoon plat leggen. Tekening klopt.

Ik leg die zaden altijd eerst een paar dagen binnen te weken in water. Dan zie je de wortel verschijnen en wordt alles duidelijk.

Jazeker, zaden weten wat boven en onder is

En ja, het zaad kan zichzelf op zijn wortel naar boven drukken, als de bovenlaag niet te vast is aangestampt / hij niet te diep zit.

Komt allemaal wel goed

Misschien is een woelratje met je aardpeer aan het sjouwen geweest?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...