Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Watergeefsysteem voor tomaten


Stoyanov

Aanbevolen berichten

Ik (wij) heb een systeempje geïnstalleerd in de kas, om de tomatenplanten van constant voldoende vocht te voorzien.

Tussen elke 2 planten staat een plastic buis, met een doorsnede van 15 cm en een lengte van 30 cm, in de grond.

De buis steekt ongeveer 5 cm boven de aarde uit.

Ik giet de buizen vol met water en als ze leeg zijn (duurt bij sommige buizen meer dan een dag) vul ik ze weer.

Echter;

Enkele medetuinders beweren dat dit niet gaat werken, omdat de wortels van een tomaat horizontaal groeien volgens hen.

Ik zeg tegen hen: 'de wortels van een tomaat groeien horizontaal omdat jullie ze van bovenaf water geven'....

Als de wortels moeten zoeken gaan ze vanzelf naar beneden groeien...

 

Wie heeft er gelijk?

En..... gaat mijn systeem werken??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vergelijkbaar systeem maar dan met flessen, die staan tussen tomatenplanten in. De planten zien er goed uit dus ik durf te stellen dat het werkt, en bij jou zou het dus ook moeten werken.

 

Hoezo gebruik je eigenlijk geen flessen? Is dit beter, of mooier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je elke dag kleine beetjes water geeft zullen tomaten vrij oppervlakkig wortelen, maar als je ze wat minder vaak en ruim water geeft wortelen ze meer verticaal dan horizontaal. In eerste instantie heeft het weinig zin om een buis veel verder dan de bestaande wortelpunten in de grond te stoppen. De wortels kunnen wel "naar het water toe" groeien, maar als het te ver weg is doen ze dat niet goed. Je zou dus bij elke keer gieten bijvoorbeeld de buis een stukje verder de grond in kunnen drukken zodat de wortels een soort van mee naar beneden groeien.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...