Claudia69 Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Ik mulch mijn moestuinbedden met gras of half vergane compost, soms ook met stro. Nu bezocht ik vorig jaar in Frankrijk een kasteeltuin waar de rozen- en bloembedden gemulcht waren met houtpellets. De grond werd er mooi door bedekt. Ik vraag me af of dit ook bruikbaar zou zijn in de moestuin? Of is hout hier niet aangewezen? Quote
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Houtsnippers bedoel je? Volgens mij wordt dat wel vaker gedaan, het houdt wel lekker onkruid tegen natuurlijk, maar het lijkt me een prijzige grap als je zelf geen hout en een snipperaar hebt. Ik wil volgend jaar gaan mulchen met herfstblad en chop-and-drop groenbemesters. Ik heb nu nog heel veel stro liggen als mulch, dat doet wel wat het moet maar het ziet er niet uit, en het veegt ook lastig weg als je iets wil planten, vind ik. Quote
Claudia69 Geplaatst: 19 mei 2016 Auteur Geplaatst: 19 mei 2016 Neen, ik bedoel geen snippers, maar pellets, die je voor kachels gebruikt. Ik dacht dat het houtpellets waren, geen stropellets (maar ik kan me vergissen). Ik gebruik ze ook in de kattenbak en ze vallen uiteen als ze vochtig worden. Ik vroeg me af of dit ook bruikbaar is in de moestuin. Zolang ze niet in de grond worden gewerkt. Quote
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Oh, ik was abuis, ik zie nu wat je bedoelt, heb ze ook wel eens als kattenbakvulling gehad. Ik heb geen idee hoe dat gaat werken als mulch. zou het na een paar forse regenbuien niet een soort plak gaan vormen? Quote
weknow Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Naar ik heb begrepen kan de kwaliteit/samenstelling van houtpallets nogal verschillen. Als je 100% zeker bent dat er geen bijmengingen (bindmiddelen, chemische toevoegingen e.d.....alleen puur en schoon hout) in verwerkt zijn, kun je ze als mulch gebruiken tussen fruitstruiken of op paden. Eigenlijk geldt dit voor alle hout (snippers, molm, haksel, krullen, schors, doppen cacao enz.) Inderdaad wel een erg dure oplossing dan. Niet in de moestuin onverteerd gebruiken. Waarom niet in de moestuin: om te verteren onttrekken ze veel stikstof uit de grond. Juist in een moestuin wil je dat niet...planten hebben dat nodig. Als het volledig verteerd is, is het geen probleem. Kattenbakkorrels en houtpallets zijn NIET hetzelfde! Vermijd uitwerpselen van katten (en andere vleeseters) in je moestuin in verband met ongewenste bacteriën voor planten in de bodem en risico van ziektes die ook naar mensen kunnen worden overgebracht of doorgegeven. Kattenbakkorrels, ook van hout, mogen ook niet in de compostbak...zelfs als een fabrikant het op de verpakking zet, NIET DOEN! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnnekeW Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Weknow, nu heb je het over gebruikte korrels neem ik aan? Ik had het idee dat de bedoeling was om ze vers uit de zak te gebruiken. Quote
Claudia69 Geplaatst: 20 mei 2016 Auteur Geplaatst: 20 mei 2016 Dat was de bedoeling - maar ik gooi mijn kattenbakkorrels wel op de composthoop om te composteren. De drolletjes worden verwijderd, de rest gaat de composthoop op. Als het erom gaat om ziektekiemen in de moestuin vermijden, moet ik naast mijn eigen katten een hoop zwerfkatten en duiven om zeep helpen. Die doen daar ook het nodige. Ik geloof niet dat ik de boel zo steriel kan houden. Voor zover ik weet is er verder geen verschil tussen kattenbakkorrels en houtpellets die voor kachels worden gebruikt. de meeste fabrikanten verkopen ze zowel als brandstof voor kachels als bodembedekker voor stallen en kattenbakvulling. Ik koop ze dus niet in kleine hoeveelheden als 'kattenbakvulling' maar gewoon in grote zakken als brandstof voor kachels (100% dennenhout, zonder bindmiddelen). Ik heb onder mijn aardbeien houtschilfers gemulcht en die doen het daar goed op. Misschien kunnen houtpellets daar wel. Ze moeten volgend jaar verplant (staan er nu hun derde jaar). Misschien eens kijken of houtpellets ook bruikbaar zijn. Voor de moestuin zelf, lijken stropellets me minder verzurend en dus beter. Die worden ook als bodembedekking in stallen gebruikt en er zijn wel een paar manèges in de buurt. Ik ga toch eens uitzoeken of ik zo aan iets grotere hoeveelheden geraak (want die stropellets verkopen ze bij AVEVE in kleine zakjes als kattenbakvulling, maar de prijs is er ook naar) en er dan eens een paar bedjes mee mulchen. Uit nieuwsgierigheid wat het geeft. Eens kijken of ik die ook in grotere verpakkingen kan vinden... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.