Geplaatst: 21 mei 20169 j Wat denken jullie ervan om insecten (meelwormen) te kweken voor eigen voeding?Livin Farms ontwikkelt een toren die je in je keuken kan plaatsen en die 500 gram meelwormen per week aanmaakt.November 2016 is die verkrijgbaar en hij kost ongeveer 420 euro+verzendkosten.EDIT: Hij kost ongeveer 575 euro+verzendkostenDe toren bestaat uit verschillende verdiepingen. Ook beschikt De Hive over een klimaat dat door ventilatoren en sensoren wordt gecontroleerd. Het juiste klimaat zorgt ervoor dat het gelukkig niet in je kamer gaat stinken. Het werkt als volgt. Op de bovenste verdieping van de toren leg je de coconnetjes die in tijd uitgroeien tot kevers die eitjes gaan leggen. Uit deze eitjes komen in verloop van tijd de meelwormen. Deze zakken door het filtersysteem langzaam naar beneden en als ze groot genoeg zijn, liggen de meelwormen op de onderste verdieping. Liggen ze er net wat te lang en zijn ze al veranderd in een cocon? Dan leg je deze gewoon weer in de bovenste lade waardoor ze weer kevers worden en eitjes kunnen leggen die uiteindelijk weer in meelwormen veranderen.http://www.livinfarms.com/Ik vind het geweldig dat dit binnenkort al mogelijk is.Eén derde van alle landbouwgrond wordt namelijk gebruikt voor veevoer. Daarnaast produceren koeien ook nog eens een hoop CO2. Omdat meelwormen alleen maar keukenafval eten hoeft er niet speciaal veevoer te worden verbouwd wat een hoop ruimte scheelt. En met de meelwormen-industrie wordt ook nog eens velen malen minder CO2 uitgestoten. Het eten van insecten gaat in de toekomst een normale zaak worden.Dergelijke kweektoren is imo een goede start.Iedereen die bij je op bezoek komt gaat die toren zien staan...zo geraken mensen sneller gewend aan insecten als vleesvervanger. 23 mei 20169 j aangepast door Gast Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 21 mei 20169 j Iedereen die bij je op bezoek komt gaat die toren zien staan...En dat scheelt je op den duur veel koffie, omdat er ineens veel minder visite langs komt. Brrr, moet er niet aan denken insecten te eten.
Geplaatst: 21 mei 20169 j Het lijkt mij een optie om op deze manier minder afval te kunnen produceren! Ik associeer meelwormen zelf echter nog te veel met levend voer voor vogels, zoals Japanse nachtegalen. Ik heb mij al eens verdiept in het concept wormenbak, maar dit is zeker een optie voor afvalverwerking. Ik weet wel dat insecten in voedsel waarschijnlijk gedeclareerd mogen gaan worden als bijvoorbeeld dierlijk eiwit en dat we zo zonder het te weten dan de nodige insecten verorberen. Als ik het niet herken, vind ik het minder confronterend. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 21 mei 20169 j ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? heb zelf een paar jaar meelwormen gekweekt voor de gekko's van mijn man. gekko's zijn nu weg en de laatste meelwormen opgevoerd aan de vogels. zelf eten kan ik me nog weinig bij voorstellen.
Geplaatst: 21 mei 20169 j 420 euro voor 500 grammetjes worm per week? Daar kan ik geen gezin mee voeden. Op zich heb ik niets tegen insecten als vleesvervangers, mosselen en garnalen zijn ook maar rare beestjes en toch lekker. Maar meelwormen wil ik niet in een keuken waarin ik ook bloem bewaar. Ze moesten maar eens ontsnappen. En verder vraag ik me af wat je nog allemaal nodig hebt om die beestjes verder te verwerken... Je eet ze toch niet zomaar puur natuur?
Geplaatst: 22 mei 20169 j Auteur ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat men dergelijke zaken niet verklapt. Je moet het kopen om dat te weten Als je bekijkt hoe garnalen, krabben en kreeften eruit zien, is het eten van meelwormen helemaal niet zo vreemd.garnaal:krab:kreeft:meelwormen: Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 22 mei 20169 j ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Een (vlieg)made bijvoorbeeld, kruipt na een tijdje uit zijn eten (iets doods) en valt dan door de gaatjes die wij in de emmer hebben geboord die boven de kippenren hangt. Ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde werkt? Het diertje kruipt naar beneden om in de grond te gaan verpoppen? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 mei 20169 j ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat men dergelijke zaken niet verklapt. Je moet het kopen om dat te weten meelwormenkweek is niet moeilijk dus ze moeten wel iets heel goed hebben bedacht wil dat de prijs verantwoorden.ik had eerst alles in 1 bak en dat gaat opzich al prima, nadeel is dat je alle stadia door elkaar heen hebt zitten, van eitje tot kever. volgens de verhalen zijn meelwormen en torren kannibalistisch en eten ze kleinere wormen en poppen op. ik heb dat zelf niet gemerkt maar dat zou ook een nadeel zijn van alles in 1 bak. later een ladekastje volgens dit idee: http://www.gekkoforum.nl/viewtopic.php?f=230&t=2158 of in het klein zoals hier of hier te zien zijn. in de bovenste lade zitten de torren. de bodem van deze lade is vervangen door gaas(zie linkjes). dit gaas is fijnmazig zodat te torren er niet doorheen kunnen maar de eitjes wel naar de onderliggende lade vallen. na een paar weken gaat die onderliggende lade een laag naar beneden en komt er een verse lade onder de torren. zo krijg je verschillende kweekbakken met wormen van ongeveer dezelfde grote bij elkaar. uiteindelijk heb je een lade met oogstbare meelwormen. niet alle meelwormen oogsten maar ook enkelen laten verpoppen. deze poppen steek je in een apart bakje en zodra het torren zijn gaan ze in de bovenste bak en begint de hele cyclus weer opnieuw. het lijkt wel wat op het systeem van Livin Farms alleen is dat luxer en volautomatisch. maar voor iemand die zelf meelwormen wil kweken volstaat een simpele DIY met een ladekastje ook. 22 mei 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 22 mei 20169 j ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Een (vlieg)made bijvoorbeeld, kruipt na een tijdje uit zijn eten (iets doods) en valt dan door de gaatjes die wij in de emmer hebben geboord die boven de kippenren hangt. Ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde werkt? Het diertje kruipt naar beneden om in de grond te gaan verpoppen?bij maden werkt dat ideaal maar ik zie dat bij dit systeem niet voor me. bij de emmer heb je maar 1 laag. dit systeem heeft meerdere lagen waarbij juist het kleinste spul bovenin ligt en het grootste onderin.een simpel zeefsysteem zal daardoor niet werken, wanneer het gat groot genoeg is voor de grotere meelwormen passen de kleintjes er ook doorheen. ik zag bij de filmpjes dat er schuifjes aan de zijkant van elke lade zit. zouden ze gewoon een soort valluik hebben gemaakt? ipv dat je handmatig de laden een laag naar onderen verplaatst open je met het schuifje de bodem zodat de meelwormen een laag naar beneden vallen?
Geplaatst: 22 mei 20169 j Ik houd het bij een lekkere speklap of karbonade of kippenpoot van onze eigen dieren. Wordt ook geen veevoer voor verbouwd, en onze tuin is groot zat facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 mei 20169 j Wat een fantastisch idee!Je hebt helemaal gelijk Itoero, we eten ook garnalen enzo. Het zit gewoon tussen je oren dat het eng of vies zou zijn. Ik zit hier al een tijd over te denken. De Jumbo verkoopt insectenburgers, maar daar zit nauwelijks een insect in.Mooi dat er nu iets op de markt gekomen is om je eigen 'vlees' te kweken.Wel duur ja. Ik ga me eerst eens verdiepen in het systeem van Loes.Veldvarkenvlees is heerlijk, maar dat is voor mijn lijf niet zo best "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 22 mei 20169 j ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat men dergelijke zaken niet verklapt. Je moet het kopen om dat te weten Wat ik ervan begrijp is dat de mazen in de roosters naar beneden toe steeds groter worden, maar misschien is dat ook niet nodig. Als de cyclus eenmaal op gang is, moet je elke week van boven naar beneden met die schuif de roosters even open zetten, waardoor de aanwezige wormen een verdieping lager vallen. Daardoor komen de grootste (= oudste) in de onderste lade. Dat is handig: dan zitten de dikste in de onderste bak en hoef je ze niet uit te zoeken De bovenste la komt dan leeg voor de jongste lichting. Als ik het allemaal goed begrijp. Het systeem zal deels zo duur zijn omdat het microklimaat voortdurend gecontroleerd wordt. Temperatuur, ventilatie, vochtigheid, luchtfiltering...En het duurt maanden voordat je een keer kan gaan oogsten. Wat ik me afvraag: waarom geen buffalowormen? Die zijn een stuk groter en ook eetbaar. En hoe duur zouden nieuwe luchtfilters en andere onderdelen zijn? Het zou zomaar kunnen dat je die heel vaak moet vervangen en dat ze daar een deel van de winst uit halen, dus dat die bovenmatig duur zijn. Dat zou ik graag eerst willen weten. Maar verder vind ik het een jofel ding Hopelijk komen er snel goedkopere uitvoeringen. EDIT: jij zegt dat hij ongeveer €420 gaat kosten, maar ik kom uit op ongeveer €575 (= $649) "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 22 mei 20169 j Volgens mij gaan de kleine allemaal naar de onderste en hoe hoger, hoe groter de meelwormen zijn.bovenin zal je de kevers als laatste vinden.gr Mat
Geplaatst: 23 mei 20169 j Nee Mat, de grootste zitten juist onderin, zoals op die foto! Ze zetten er echt geen verkeerde foto bij "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 mei 20169 j Volgens mij vallen de kleine en de grote alemaal door de gaten van een mm of 5, voor de eitjes en kleine heeft men dan denk ik gaten van een mm of 2 en daar gaan de dikke dus niet door..keer het om en de grote blijven hangen in de bovenste lade, daar gaan de kleine gewoon door de gaten.Maar eerst zullen de eitjes naar beneden gaan.Gr Mat
Geplaatst: 23 mei 20169 j Auteur EDIT: jij zegt dat hij ongeveer €420 gaat kosten, maar ik kom uit op ongeveer €575 (= $649) hm, dat klopt. Het is duurder dan op websites wordt beweerd.Met de verzendkosten naar Belgie erbij kom ik uit op 666 euro Grotere bedrijven zouden goedkopere varianten op de markt moeten brengen. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 23 mei 20169 j Wat speets al zegt, dat klopt niet met de foto's en het filmpje.maar oké stel dat, hoe komen de meelwormen dan omhoog? Meelwormen zijn geen geweldige klimmers. Als ze te lang wachten met naar boven klimmen passen ze niet meer door de gaten. ik ben benieuwd hoe dat filtersysteem werkt, hoe zorgt het systeem ervoor dat juist de grootste diertjes een lade naar onderen komen? Dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat men dergelijke zaken niet verklapt. Je moet het kopen om dat te weten Wat ik ervan begrijp is dat de mazen in de roosters naar beneden toe steeds groter worden, maar misschien is dat ook niet nodig. Als de cyclus eenmaal op gang is, moet je elke week van boven naar beneden met die schuif de roosters even open zetten, waardoor de aanwezige wormen een verdieping lager vallen. Daardoor komen de grootste (= oudste) in de onderste lade. Dat is handig: dan zitten de dikste in de onderste bak en hoef je ze niet uit te zoeken De bovenste la komt dan leeg voor de jongste lichting. Als ik het allemaal goed begrijp. Het systeem zal deels zo duur zijn omdat het microklimaat voortdurend gecontroleerd wordt. Temperatuur, ventilatie, vochtigheid, luchtfiltering...En het duurt maanden voordat je een keer kan gaan oogsten. Wat ik me afvraag: waarom geen buffalowormen? Die zijn een stuk groter en ook eetbaar. En hoe duur zouden nieuwe luchtfilters en andere onderdelen zijn? Het zou zomaar kunnen dat je die heel vaak moet vervangen en dat ze daar een deel van de winst uit halen, dus dat die bovenmatig duur zijn. Dat zou ik graag eerst willen weten. Maar verder vind ik het een jofel ding Hopelijk komen er snel goedkopere uitvoeringen. EDIT: jij zegt dat hij ongeveer €420 gaat kosten, maar ik kom uit op ongeveer €575 (= $649) toch een soort valluik idee. Interessant Al gebeurt er dan niet veel anders dan telkens handmatig de laden naar onderen schuiven.stabiele temperatuur is bij een constante kweek wel handig. Bij mij was dat toen niet belangrijk, in de winter gingen de gekko's in winterslaap dus het was juist handig dat de meelwormen dan ook koeler stonden. Die stonden dus in de onverwarmde bijkeuken/schuur. daar was ventilatie tegen het muffe luchtje ook geen must. Buffalowormen klinken groot maar die zijn toch kleiner? Morio wormen zijn groter. Daar heb ik geen ervaring mee. Wel met wasmotten maar die zijn een stuk lastiger om te kweken.
Geplaatst: 23 mei 20169 j Buffalowormen klinken groot maar die zijn toch kleiner? Je zult wel gelijk hebben. Dan haal ik ze door elkaar Je verplaatst niet de laden naar beneden, maar je trekt alleen die lamellen open. Je oogst de onderste lade en trekt dan de lamellen van de lade erboven open. Daardoor komen alle wormen die daar in zitten, een lade lager terecht. Dan de lamellen van de lade daarboven open, en zo door tot de bovenste lade vrij is gekomen voor de eieren/jonkies. Alle wormen zijn dan een verdieping gezakt en de oudste (grootste) zitten dan weer in de onderste lade. De week erop oogst je die weer enz.Je hoeft de lades er dus alleen uit te halen als je ze schoon wilt maken. Maar waarschijnlijk begrijp ik toch iets nog niet helemaal, want je zou inderdaad ook gewoon de lades zelf naar beneden kunnen verplaatsen.Ben benieuwd. @ Demir: even een rekensommetje, want het is toch wel iets ingewikkelder dan jij denkt.Stel: je eet 5 ons vlees per week. Dat is 5 x 52 = 26 kilo per jaar. Stel de prijs per kilo op 10 euro. Dan ben je per jaar aan vlees dus €260 kwijt. Als dat apparaat 10 jaar mee gaat, dan smeer je de aankoopkosten uit over die 10 jaar (dat heet afschrijving), zeg €80 per jaar. Daarbij komen de kosten voor stroom en substraat en nog wat kleinere dingetjes, zeg €100 per jaar.Dan ben je per jaar dus €180 kwijt aan dat apparaat, maar je spaart er ook €260 mee uit. De getallen zijn aannames, maar als je het zo bekijkt spaar je zelfs geld uit Bovendien zit er onder andere ook nog een klimaataspect en dierenwelzijnsaspect aan, zoals al gezegd is "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 mei 20169 j Wat ik verder niet begrijp is wat gebeurd er met de voeding , zelf kweek ik ook meelwormen om te vissen.Voeding zal bestaan uit afval van aardappel en haver,meel,enz.Dus als je een klep open trekt zullen deze naar beneden vallen, daarom dat ik zeg dat er in de onderste de kleine meelwormen in het meel moeten zitten.gr Mat
Geplaatst: 23 mei 20169 j En toch vind ik dat systeem duur. Het kost evenveel als je bespaart door minder vlees te eten. Dan is de prijs gezet op wat de mensen ermee besparen. En wat houdt het in? Een plastic kastje, een paar sensoren, een paar koolfilters (wat ook nog te vervangen en best kostelijk is - mag je ook in de kostprijs steken), een paar ventilatortjes? Volgens mij kost het een schijntje van de verkoopprijs ervan.
Geplaatst: 20 juni 20169 j Dit hebben we wel eens bij biologie gedaan (brugklas? 1000 jaar geleden), maar dan op veel kleinere schaal, iedereen zijn eigen potje met enkele wormen. We moesten bijhouden wanneer ze gingen verpoppen etc en de boel natekenen. Ben ervan op de hoogte dat je insecten kunt eten (vriendlief had een tijdje geleden een heuse sprinkhaan bij zijn Quest) maar heb het nog nooit gedaan. Mijn vader heeft wel eens sprinkhaan gehad en zegt dat het vooral naar oliebollen/frituur smaakt, en best wel crunchy. Als het meelwormen daarwerkelijk oké qua smaak zijn, lijkt dit me wel gaaf om eens uit te proberen. Maar dan wel nadat ik uit mijn studentenkamer wegverhuisd ben Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.