Jump to content

Pissebedden in verhoogde bak

Recommended Posts

2016061311363721001465850941.jpgToen ik de aardbeienplanten verwijderde vanmiddag, zag ik dat de verhoogde bak krioelde van de pissebedden. Lekker warm en vochtig voor ze daar, vermoed ik. Zal ik even wachten met opnieuw zaaien, of gewoon doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

uploadfromtaptalk1465843240790.jpg.4dfcdde72ed99976642d05e258d905b8.jpg

uploadfromtaptalk1465843250678.jpg.f8d63037e4ecba3ff45d98855150b797.jpg

uploadfromtaptalk1465843276542.jpg.0906a5d7b6be64fbfb32931e0f502708.jpg

Edited by Guest

Pissebedden zijn niet echt schadelijk en ook goede opruimers. Kunnen wat vreten aan vruchten, maar eigenlijk hoef je er niet veel van aan te trekken. Ze eten vooral verterende bladeren en van stukjes dood hout en zijn dus vooral afbrekers van organisch materiaal. Veel kans dat er ook spinnen en dergelijke zitten, die best wel een pissebedje lusten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ooh spinnen eten pissebedden! Dat wist ik niet, daar krijgen ze punten voor

Pissebedden zitten ook overal in mijn kas, en vorig jaar hebben ze mijn meloenen flink beschadigt. Dat heb ik dit jaar liever niet en het zijn er ook gewoon heel erg veel, dus ik heb deze besteld:

http://www.ecostyle.nl/tuin/ziekten-en-plagen/pissebedden

De val staat er net een weekje in dus ik kan nog niet veel vertellen. De belofte is na 14 dagen 80% minder, dus ik zou over een week mijn bevindingen hier kunnen melden als jullie geïnteresseerd zijn.

Ik denk trouwens ook niet dat ze jonge plantjes of zaadjes eten. En aan de aardbeienvruchten zitten ze bij mij ook niet, de meloenen werden echt aangevallen.

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Hier eten ze - ik denk bij velen - aan aardbeien (vooral de eerste rijpe...daarna wordt het snel minder en zijn aardbeien meestal zonder slakken- en pissebedden-vraat)...daarom doe ik er niet echt iets tegen.

Ook op appels of peren, zeker als die al zijn aangepikt of ergens door beschadigt, komen er wel eens enkele voor die er aan eten. Maar eigenlijk is dit niet noemenswaardig.....

Van meloenen wist ik het niet...te weinig ervaring mee, maar er dit jaar 5 in de kas staan. Bedankt voor de tip! Ga het in de gaten houden, maar denk dat bij hangende teelt het wel mee zal vallen.

Die reclametekst van het middel van Ecostyle stoort me wel. (Jij maakt uiteraard je eigen keuzes of je het wil gebruiken ) omdat er een duur spulletje met nematoden wordt aangeprezen als bijna noodzakelijk....terwijl de schade van pissebedden normaal zeer gering is en het vooral nuttige diertjes zijn. Het speelt toch in op het beeld van dat telen een steriele bezigheid zou moeten zijn, waar je alles wat leeft ver vandaan moet houden...beestjes zijn "bah".....terwijl ik toch denk "Ook beestjes zijn mooi en interessant en ja, sommige zijn wel eens lastig en vervelend" waarbij pissebedden voor mij vooral in de eerste groep horen.

Hier heb ik wel veel schade in de koude kas van pissebedden. Ze eten vooral aan de (jonge) stengels van opkomende plantjes totdat deze doorgeknaagd zijn en de plant omvalt. Direct in de volle grond zaaien kan bijna niet meer dus ik zaai dan voor in potjes. Bij het uitplanten komt er dan ook nog een 3 cm hoge pvc ring rond de plant als obstakel voor de pissebedden. Boontjes zijn hun favoriet, daar klimmen ze zelfs in de struik om ook het blad op te peuzelen. Bestrijden doe ik niet chemisch maar op een natuurlijke manier. Op de vochtige plekken waar ze meestal zitten krijgen ze een warm welkom van mijn gasbrander vlam waarna ze knisperend om genade gillen Ik denk toch dat de pissebed hier een ander is als bij jou weknow

Dat heb ik dit jaar liever niet en het zijn er ook gewoon heel erg veel, dus ik heb deze besteld:

http://www.ecostyle.nl/tuin/ziekten-en-plagen/pissebedden

Verleden jaar geprobeerd, omdat ik wel heel veel last van pissebedden had.

Vond het zelf niet echt effectief; ben geen enkele dode pissebed tegengekomen en zag ook niet echt een vermindering.

Die reclametekst van het middel van Ecostyle stoort me wel. (Jij maakt uiteraard je eigen keuzes of je het wil gebruiken ) omdat er een duur spulletje met nematoden wordt aangeprezen als bijna noodzakelijk....terwijl de schade van pissebedden normaal zeer gering is en het vooral nuttige diertjes zijn. Het speelt toch in op het beeld van dat telen een steriele bezigheid zou moeten zijn, waar je alles wat leeft ver vandaan moet houden...beestjes zijn "bah".....terwijl ik toch denk "Ook beestjes zijn mooi en interessant en ja, sommige zijn wel eens lastig en vervelend" waarbij pissebedden voor mij vooral in de eerste groep horen.

Wat weknow zegt. Niks mis met pissebedden, het zijn nuttige stoere bijna prehistorische beestjes (EN ZE DRAGEN HUN JONGEN IN HUN BUIDEL, HOE AANDOENLIJK IS DAT?) en als ze daadwerkelijk overlast geven, moet je op zoek gaan naar de oorzaak, want dan is er wellicht iets mis met je bodem en het leven daarin en daarop. Symptoombestrijding met producten van de graai-industrie moet je altijd zien te voorkomen. Anders is het vandaag pissenbedden, morgen lieveheersbeestjes en sluipwespen dood maken en overmorgen bijen en regenwormen bestrijden omdat ze 'overlast' geven.

Ik hoop echt dat we een keer een ommekeer krijgen in het tuinieren. Dat alleen diertjes die echt problemen geven als uiterste maatregel ter dood veroordeeld worden en alleen als het echt niet anders kan omdat ze echt met teveel zijn en er geen andere oplossingen zijn.

Ik lees met verbazing te veel verhalen van:

Misschien zijn ze schadelijk laat ik ze maar dood maken.

Wat is dit en hoe bestrijd ik het?

Ik heb iets gevonden en ik weet niet wat het is, dus ik heb het maar dood gemaakt.

Wat is dit toch?

en als ze daadwerkelijk overlast geven, moet je op zoek gaan naar de oorzaak, want dan is er wellicht iets mis met je bodem en het leven daarin en daarop.

Die verwijzing zie ik te vaak en houdt voor mij weinig steek.

De ware oorzaak is tenslotte cultivatie en om in die omstandigheden een balans te houden, zal je zelf moeten ingrijpen.

Je kunt daarin simpelweg niet de natuur de vrije loop laten, dat staat sowieso recht tegenover cultiveren.

Ik wil van pissebedden geen "heiligen" maken. (Hoewel ze uitermate nuttig zijn...) Maar ik vraag me toch echt af of ze de knagers kunnen zijn die jonge planten opeten of veel schade kunnen aanbrengen aan gewassen. Daarvoor zijn ze niet toegerust met sterke kaken of geschikte "tanden"en stevig plantaardig materiaal is gewoon niet hun voedsel.

Ik kan me twee scenario's voorstellen waardoor ze hier genoemd worden door enkele mensen als toebrengers van schade, bijvoorbeeld in een koude kas.

1. En meest waarschijnlijk in mijn ogen: Andere schepseltjes en dan denk ik in de eerste plaats aan (naakt)slakken zijn de echte boosdoeners. Die zie je nauwelijks, zeker in de kas, waar ze vooral in de grond zitten (bovenop is het normaal veel droger) en 's nachts met hun rasptanden zoeken naar voedsel...liefst het zachtste deel van (jonge) plantjes. Je ziet later de pissebedden erbij zitten (vochtig...drinken van de al aangevreten plantensappen...vertering is al plaatselijk begonnen) en ziet hen als de boosdoeners.

2. Ja...hier en daar wordt wel beschreven dat ze soms....bij gebrek aan al verterend organisch materiaal waarvan en waarin ze leven...ook wel iets kunnen eten van nog levende planten. Maar dat zijn geen grote porties...en zeker geen hele rij opkomende bonenplanten. Mijn tuin en kas zijn bijna steeds gemulchd met grove compost...daar zitten er heel veel....maar ik merk niets van schade. (In feite zijn pissebedden essentieel in het verteringsproces, daarom zitten er ook massaal in composthopen...en ook in het vrijmaken van stikstof daarbij) Het zou kunnen dat in een kas met een kale "schone" bodem ze ook wat eten van de plantjes die er staan....

Ook tussen mijn aardbeien zitten volop pissebedden.....ertussen ligt rijkelijk compostmulch en ook een laagje houthaksel. In aardbeien die ik pluk tref ik zeker wel pissebedden aan, maar dat is duidelijk vooral op plekken waar al slakken geknaagd hebben....een vochtig rond holletje....ideale drink- en misschien ook wel beetje verder-eet-plek voor pissebedden...maar een aardbei die voor een groot deel is opgegeten door de pissebedden, dat zie ik niet echt...wel eens wat lichte oppervlakkige vraatsporen.

Het stukje gesprek tussen Pippi en Frans D. vind ik wel grappig (en eigenlijk wel fundamenteel). Ik neig ertoe om het w.b. het uitgangspunt (alles wat we doen in een tuin, ook het zijn gang laten gaan, is "cultuur"...groter of kleiner ingrijpen van mensen die er vorm aan geven) eens te zijn met Frans. Maar hoe je ingrijpt...dat maakt nogal uit. De illusie dat we alles kunnen regelen als een god die boven de natuur(lijke processen) staat is een doodlopende weg gebleken....We mogen best wat bescheidener zijn over ons menselijk kunnen en kennen. De gedachte echter dat de natuur zo prachtig is en alles vanzelf wel opgelost zal worden als je die zijn gang laat gaan, vind ik weinig realistisch en uitgaan van een beeld van "de natuur" dat niet bestaat. Neemt niet weg dat al onze kennis (ook wij zijn "natuur" of "van natuur") waarmee we aan "cultuur" doen, uiteindelijk opgedaan is uit ervaringen die wij als mensen met natuur hebben....die we proberen te begrijpen, doorgronden en naar onze hand te zetten. Het lijkt me wijs om dat vooral met de nodige voorzichtigheid en terughoudendheid te doen...ons bewust van dat we het allemaal niet precies weten, begrijpen en kunnen bepalen.

Ik zie natuur, ja ook die in de tuin als een evenwicht. Als je ingrijpt verstoor je dat evenwicht en dat kan een hele kettingreactie op gang brengen . Hoe forser je ingrijpt hoe meer de verstoring. Vandaar dat ik liever subtiel bijstuur dan fors ga in grijpen. Dat is in het kort mijn visie hier op.

Dat evenwicht behelst een legio aan dingen en dat evenwicht is veelal, hoe de mens graag dat evenwicht zou willen zien en niet de natuur zelf.

Vandaar dat ik al eerder verwees naar dat cultiveren.

Wij wensen bepaalde soorten planten te cultiveren en om dat voor elkaar te krijgen, moet je toch het e.e.a. sturen;

- Je pakt je bodemgesteldheid aan gericht op wat je wil verbouwen en onderhoud deze.

- Je verwijderd ongewenste planten (onkruid).

- Je bewaterd wanneer nodig.

- Je beschermd je gewassen tegen natuurlijke invloeden

- Je probeert ongewenste gasten te weren

Dat zijn eigenlijk allemaal zaken die helemaal niets met een natuurlijk evenwicht te maken hebben.

- Je bewaterd wanneer nodig.

- Je beschermd je gewassen tegen natuurlijke invloeden

- Je probeert ongewenste gasten te weren

Je probeert je bodem zo te maken (zoals ze in sommige natuurlijke situaties ook is) dat extra water geven niet nodig is of natuurlijke principes zo in te zetten dat te nat ook niet gauw gebeurt.

Je gebruikt natuurlijke invloeden om de weerbaarheid van je gewassen te vergroten en/of omstandigheden te maken (bijvoorbeeld gezonde bodem) waardoor ze niet zo gauw aangevallen/aangetast zullen worden. Ook voorkeur voor robuuste soorten, die beter bestand zijn tegen omstandigheden.

Ongewenste gasten weren kan vaak beter door gewenste te versterken en te zorgen dat ongewenste geen vrij spel krijgen.

Alles is keuzes...maar keuzes die bijdragen aan natuurlijke draagkracht van je tuin/bodem (en geen vergiftiging zijn van milieu of enorme aanslag op beperkte natuurlijke voorraden) en dus niet een soort roofbouw betekenen zijn in een eigen (moes)tuin juist heel goed mogelijk....en met uitstekende resultaten (wat je ook wilt: voedsel van goede kwaliteit, een mooie tuin, een tuin waar het prettig verpozen is) en verdienen daarom alle aandacht en een grote voorkeur. De keuzes die je maakt zijn nooit "neutraal"....

De keuzes die je maakt zijn nooit "neutraal"

Dat is in principe wat ik probeer te zeggen, want hoe je het went of keert, of verwoord, je zet de natuur naar eigen hand.

Je zult regelmatig moeten bijsturen en in moeten grijpen, om te zorgen dat er wat te oogsten valt.

Waar je dit in doet is niet een afgesloten gebied en het is dan veelal onmogelijk om voor een optimaal evenwicht te zorgen.

Ik had bijvoorbeeld verleden jaar veel last van een aantal zieke bomen bij m'n buurvrouw die vol ongedierte zaten en die in mijn tuin ook op visite kwamen. Die bomen zijn gekapt, maar nu ligt er nog veel oud materiaal en is er een deel verwilderd, wat ook weer zorgt voor extra veel ongedierte. Ik kan dus wel voor zo'n goed mogelijk evenwicht proberen te zorgen in mijn eigen tuin, waarbij ik dan indien nodig zoveel mogelijk van biologische bestrijding gebruik maak, maar als op aangrenzende percelen dat evenwicht ver te zoeken is, dan heb ik al snel weer een plaag over de vloer, waarbij ik zonder een gerichte aanpak, niet zomaar vanaf ben.

Evenwicht in de natuur. Grapjassen. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz