Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Phytophthora of toch niet?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb op mijn terras een paar cementkuipen staan met Tiny Tim tomaten. De planten in cementkuip 1 zien er wat minder mooi uit omdat mijn huisdieren hun tanden erin hebben gezet. Daarom zitten er gaatjes in de bladeren. Toch vind ik de tomatenbladeren er verdacht uitzien.

Ook mijn Tomatillo (familie van de tomaat), in een hele andere hoek van de tuin heeft verdacht uitziende bladeren. Aangezien ik nooit Phytophthora heb gehad, weet ik niet zeker of dit de gevreesde ziekte is. Vandaar mijn vraag aan de kenners; is dit Phytophthora?

3314161466013207.jpg

3244901466013219.jpg

3067881466013239.jpg

2961851466013255.jpg

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Geplaatst:

Phytophtora begint meestal een beetje grijs en verkleurd naar bruin in het blad en je ziet aan de randen een donkerdere zone waar de schimmel verder groeit en die lijkt er niet te zijn.

De plek op de tomaat op de eerste foto lijkt niet direct op phytophtora maar meer op een verbranding of beschadiging. Wel goed in de gaten houden en dit blad eraf knippen en bij het restafval. Als het phytophtora is dan is deze plant zeker verloren. De andere foto's zijn geen phytophtora maar gewoon beschadigingen.

Als de tomaten buiten staan kun je het beste zorgen dat je ze afdekt met al die regen of binnen zetten als ze niet te groot zijn. Dat deed ik altijd voordat ik een kas had. Het is wel een gesleep maar niet is zo vervelend als je hele oogst te zien vergaan...

Succes!

Geplaatst:

ik zou het nog geen aardappelziekte willen noemen dus rigoureuze maatregelen hoeven niet. Gewoon even in de gaten houden. Niks aan doen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie antwoorden, dat stelt mij gerust.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.