Elsje Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Ik denk eraan om mijn vollkstuin én moestuinbakken thuis met alleen maar groenbemesting te bemesten. Dus enkel inzaaien van klavers, phacelia, lupine etc. en verder geen gesleep met karretjes mest etc. Verder laat ik de oogstresten liggen. Zou dit voldoende zijn voor de meeste gewassen? Wat zijn jullie ervaringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Is zeker niet voldoende voor een moestuin!In het beste geval ondersteunend. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Het kan ook een indicatie zijn voor je tuin. Zo zie je aan de groenbemester waar veel voeding in de bodem zit en waar niet. Elke groenbemester heeft weer een ander functie. En de groenbemester kan je composteren en na omzetting na 6 maanden als compost terug geven aan je tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leuk tuintje Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Op een tuin met weinig humus zaaide ik een aantal jaren aan het eind van de zomer raaigras.Die winters had ik de groenste tuin van het tuincomplex. In het vroege voorjaar werd het onder gespit.Al het gras was verdwenen en er kon gewoon gezaaid worden. Het heeft de grond verbeterd en luchtig gemaakt,maar heb wel gewoon bemest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADOPEG Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Kies een groenbemester die kapot vriest in de winter (als je niet spit), gooi er daarna een mooie laag compost overheen. Op een tuin met weinig humus zaaide ik een aantal jaren aan het eind van de zomer raaigras.Die winters had ik de groenste tuin van het tuincomplex. In het vroege voorjaar werd het onder gespit.Al het gras was verdwenen en er kon gewoon gezaaid worden. Het heeft de grond verbeterd en luchtig gemaakt,maar heb wel gewoon bemest. Wat? Raaigras? Daar heb je ondertussen geen last van? Quote ~ Vita rosa est ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Is het genoeg enkel groenbemester?Wat je afvoert met oogsten moet ook weer worden aangevuld, anders wordt de grond steeds armer.Enkel als je de etensresten[ poep en urine ] terug levert aan de tuin zou groen bemester voldoende kunnen zijn. Het chinese rijk en republiek zijn er groot mee geworden. Slepen met poeptonnen was daar heel gewoon. Men heeft berekend dat hoogstens 10% niet terug kwam op de akker. Door het gebruik van mensen mest heeft de oude chinese keuken vrijwel geen rauwkost, maar werd alles eerst geblancheerd, zo voorkom je dus besmetting met allerlei nare ziekte kiemen. Ze waren wat verder in de wetenschap dan wij. Poep is het bruine goud. Vooral poep van engelsen had veel waarde. Voor mensen die meer willen weten over poep en urine kan ik het boek van midas dekker aanraden. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leuk tuintje Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Na het onderspitten is er geen sprietje meer te zien geweest.Gelukkig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts