Jump to content

Ongedierte :-(

Recommended Posts

Met veel enthousiasme begon ik vorige maand voor de eerste keer van mijn leven aan een moestuin begonnen. Ik wou het al zo lang, en het zou er uiteindelijk eens van komen. Mijn enthousiasme was echter van korte duur Misschien heb ik wel overdreven, en heb ik voor de eerste keer te veel in één keer willen planten.

Ik was begonnen met een vierkante meter tuin in een mooie houten bak, op pootjes, voor het gemak als je (kan) oogsten...

Deze kruiden en groenten kregen een plaats in de houten bak : salie, rozemarijn, thym, krulpeterselie, platte peterselie, plukselder, kerriekruid, pijpajuintjes, een 4-tal broccoli plantjes, een mini-gele paprikaplant en een plantje met mini-tomaten.

Rondom de bak heb ik dan nog drie bakken bevestigd met radijzen, en nog eentje met pijpajuintjes en eentje met munt.

De paprikaplant en de mini tomaten plant had ik gekocht in een grootwarenhuis, en daar kon ik al direct van oogsten, en na een week had ik alweer nieuwe rode tomaatjes en gele paprika's.

Het zag er naar uit dat alles mooi aan het groeien was. De peterselie deed het ook uitstekend, en de radijzen waren aan het groeien terwijl je ernaar keek

We zijn dan 2 weken met vakantie geweest. Mijn buren zorgden ervoor dat de plantjes genoeg water zouden krijgen tijdens onze afwezigheid. Nu, het regende veel, dat wil zeggen dat ze niet veel water extra water nodig hadden.

Bij terugkomst gaan we natuurlijk direct gaan kijken naar onze moestuin. Alles was supergegroeid... maar... mijn peterselie, zowel de gekrulde als de platte, waren flink geel aan het worden. Mijn broccolibladeren waren drie keer zo groot geworden, maar ook hier, witte en gele nerven, en gaatjes. De bladeren van mijn mini tomaten waren grijs aan het worden, er zaten overal kleine gaten in de bladeren van mijn radijzen... een regelrechte ramp dus

Na onderzoek van de plantjes heb ik gemerkt dat er ongedierte op zat. Op de radijzen en de broccoli mini larven van een rups ofzo en je zag ook aan de onderkant van de broccoli bladeren opgehoopte bruine vlekken, waarschijnlijk eitjes.

In de peterselie zaten er ook beestjes, piepkleine bruine ronde dingen, waarschijnlijk luizen. Die zaten zelfs op mijn munt

Tja, biologisch tuinieren, maar de beestjes hebben dan toch de weg naar mijn moestuin gevonden. Ik vraag me af of ik hier nog iets aan kan doen. Mijn eerste moestuinpoging is dus niet zo goed gelukt

Ik vraag me af wat ik verkeerd gedaan heb ? Teveel in één keer willen planten misschien ? Of de verkeerde combinaties ?

In elk geval heb ik wel gemerkt dat er op de rozemarijn, thym en salie geen ongedierte zat.

Rupsen en eitjes kun je verwijderen. Bij mij ontkomt de kool er ook niet aan. Gelukkig vliegen er liefhebbers in de tuin rond die ze komen opeten en valt de schade mee.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Je hebt helemaal niets verkeerd gedaan hoor. Die beestjes staan nooit op de plaatjes, maar die horen er gewoon bij

Sommige zijn vervelend en kun je beter weghalen, maar andere helpen je juist in de tuin.

Niets om je naar over te maken zolang ze geen ernstige schade doen, zoals bijvoorbeeld slakken.

Kijk eens rond op het forum, dan zul je zien dat we er allemaal mee te maken hebben en wat je er eventueel aan kunt doen.

Gebruik de zoekmachine (rechtsboven) en zoek op "onderwerp".

En vergeet vooral niet te genieten. Het plezier en de beloning komen heus nog wel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

In je munt zaten waarschijnlijk de Munthaantjes, hun larven zijn dikke bruine/zwarte ronde dingen (zoek maar eens in het Insectentopic).

De bruine dingen in je broccoli waren waarschijnlijk de poepjes van de rupsen?

De kruidenplanten kwamen zeker uit de winkel en die zijn niet zo gewend aan buiten in de regen staan.

Evenals je paprika en tomatenplanten die in een zeer beschermde omgeving zijn opgegroeid met kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Is dan niet raar dat ze het eenmaal buiten in de grote boze wereld even wat moeilijk hebben.

En de insecten weten wel wat ze met zwakke plantjes moeten doen: opeten!

Dus denk dat je je verwachtingen ietwat te hoog gesteld hebt... een moestuin is niet zomaar een bak vol planten pleuren en dan maar afwachten tot de supermarktversies van de groenten verschijnen. Het gaat niet zoals in de TVprogramma's.

Lijkt me dat je je verwachtingen wat moet bijstellen en gewoon moet leren van wat er nu in je bak gebeurt.

Wat groeit en leeft er, wie doet er kwaad en wie niet, wat willen je verschillende plantjes en wat hebben ze nodig en wanneer.

Beetje jammer als je na een maand het al zou opgeven omdat je een verkeerd beeld van het hebben van een moestuin c.q. moestuinbakje had.

Woord van de maand: Pijpajuintjes

Bedoel je daar lente- of bosui mee misschien?

En vraatschade hoort er ook bij, als je geen bergen met gif wilt spuiten. En de meeste planten kunnen ook prima wat vraat verduren. Helemaal niet erg.

De radijsjes zien er waarschijnlijk onder de grond nog prima uit.

En die munt, is beresterk, je kunt de takken eraf knippen, en dan met larven/eitjes zo de kliko/compostoop op knikkeren, en dan heb je zo weer nieuwe frisse blaadjes.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Alvast bedankt voor de reakties, en nee hoor, ik zal niet opgeven. Misschien de volgende keer een beetje minder enthousiast mijn moestuinbak volgooien, een eerst een goed informeren wat kan en niet kan in je moestuintje Van de brocoli probeer ik toch eens een foto te posten, want die bladeren zien er toch wel raar uit

Woord van de maand: Pijpajuintjes

Bedoel je daar lente- of bosui mee misschien?

In België gebruikt men vaker pijpajuin. Geen andere betekenis aan koppelen he Erny

Maar het is inderdaad lenteui.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!