Borsalino Geplaatst: 28 januari 2012 Auteur Geplaatst: 28 januari 2012 jaja, ook van shroomery en andere site's.En als ik iets doe en mij er in verdiep dit ook goed wens te doen. Ik dacht in eerste instantie dat jij Jaap was, omdat bij een bericht op een ander forum dezelfde foto van jou stond, die is nu wel vervangen door een andere foto. En dat is voor zover ik denk Jaap is.Is toch zijn nickname die op andere forums opdoekt met zijn emailadres. Quote
Anneke Geplaatst: 28 januari 2012 Geplaatst: 28 januari 2012 zou best kunnen, ik wil nog wel eens een foto van het net schrapen, maar ik denk dat het deze keer andersom is Quote "NATUURLIJK"
H.E. Pennypacker Geplaatst: 29 januari 2012 Geplaatst: 29 januari 2012 ik had het anders begrepen Anneke. De steel van een paddestoel verwijderen, de paddestoel met de onderkant, de ribbels op een gekleurd papier leggen. Wanneer je de schimmeldraden op het gekleurd papier ziet deze eraf schrapen zonder gekleurd papier en overbrengen op agar. Nadat het myceleum doorgroeid is in de agar deze op de rogge overbrengen.Dat is een sporenprint maken. Klonen is eigenlijk hetzelfde als stekken, zoek een mooie paddestoel uit, pak een stukje weefsel uit de steel en dat zet je op substraat, rogge, agar of zelfs karton. ik zou toch een snelkook pannetje kopen, heb je veel plezier van en voorkomt een hoop frustraties.Ik wou het doen met tyndalisatie, 3 keer koken gedurende 3 dagen. Wordt net zo effectief geacht. Quote
Anneke Geplaatst: 29 januari 2012 Geplaatst: 29 januari 2012 Wat ik erbij wil vermelden is dat de agar wel gemixt moet zijn met een voeding, dit vertel ik omdat ik me destijds suf heb gepiekerd waarom er niets wilde groeien op mijn agar Quote "NATUURLIJK"
Borsalino Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 Was vandaag naar de bakken met de Stropharia gaan kijken in de kelder en het stro is helemaal doorgroeid met mycelium.Was net 30 dagen geënt met graanbroed.Heb het afgedekt met de casing laag, 50% turf gemengd met 50% zwartveen, en beneveld. En nu weer het allermoeilijkste, wachten. Quote
Borsalino Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 Wat ik erbij wil vermelden is dat de agar wel gemixt moet zijn met een voeding, dit vertel ik omdat ik me destijds suf heb gepiekerd waarom er niets wilde groeien op mijn agar Heb al pakjes agar gezien met voeding, gewoon klaarmaken. Of anders agar met een moutextract. Quote
Borsalino Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 Verbeter als ik me vergis. Sporenprint op agar en verder de beste-sterkste mycelium overgebracht op agar is om een single strain te maken, daarvan een sporenspuit maken. Een stukje steriel binnenweefsel op agar om te klonen. Sporenprint in gesteriliseerd water en er een sporenspuit mee maken. Van een gekochte sporenspuit vermeerderen via een Honeytek. Quote
Borsalino Geplaatst: 31 januari 2012 Auteur Geplaatst: 31 januari 2012 Net een sporenprint gemaakt, 2 maal eentje van gewone witte champignon ter oefening. Alles ontsmet met 70% alcohol en mesje in vuur roodgloeiend laten worden. Straks als de keuken vrij is een honingtek maken. Quote
Borsalino Geplaatst: 2 februari 2012 Auteur Geplaatst: 2 februari 2012 De sporenprints zijn nu 36 uur verder, stiekum gekeken.Ziet er zeer goed uit. Dat wordt vandaag doktoreke spelen met handschoenen-alcohol-maskertje-spuit enz..... En de patient is, jawel een alufolietje met een sporenprint op Quote
Borsalino Geplaatst: 5 februari 2012 Auteur Geplaatst: 5 februari 2012 Vandaag 2 potjes gesterileerd rogge geënt met de zelfgemaakte sporenspuit. Benieuwd of dit gaat lukken en geen groen spul wordt. In de Honey Tek beginnen zich pluisjes te vormen, hoop dat dit het begin is van de juiste schimmel en niet Shrekachtig groen wordt. Quote
Anneke Geplaatst: 5 februari 2012 Geplaatst: 5 februari 2012 Zolang de vlok groeit en de rest helder is is het ok, zodra het troebel wordt is het gecontamineerd. En als het er inderdaad uit ziet als deze dan is het ook niet ok.Die joekel van een nameko was dus mooi 60 gram, goed voor een goed belegde boterham. Quote "NATUURLIJK"
Borsalino Geplaatst: 5 februari 2012 Auteur Geplaatst: 5 februari 2012 Das veel 60 gr, vandaag Shiitake geoogst de zwaarste was 49 gr. Ga deze week eens zien voor een pvc box om een glovebox te maken. Moet enkel mijn vrouw nog africhten als ik steriel bezig ben.Ze is dan zo nieuwsgierig en ik dan ambetant Ga de volgende keren steriel werken als ze niet thuis is. Quote
svdr Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 Hallo! ik ben nieuw hier en ik wil even laten weten dat ik dit een zeer interessante thread vind. Ik kweek ook al een tijdje -en met wisselend succes- eetbare paddestoelen. In 't najaar twee bakken bruine champignons gehad met ruim 8kg opbrengst (staan er nog, eens wachten wat er gebeurt als 't weer warmer wordt?). Verder stammen geënt met oesterzwam en leemhoedjes aka "piopino" maar dat klinkt niet lekker. Geef mij maar leemhoedjes. Ook Stropharia's, wachten in bedden in de tuin op beter weer, en blauwe oesterzwammen op stro, ook een cultuur oesterkes op zaagsel (populierenzagerij vlakbij...) geprobeerd. Conclusie : puur zuiver zaagsel is wat arm. Op Shroomery vetten ze hun zaagsel wat bij met zemelen, maar dat wist ik toen nog niet... Mijn broed kwam allemaal van mycobois Ik ben nu bezig om wilde oesters die ik in de natuur gevonden heb, te klonen. Om de thread van Borsalino niet te stelen echter, heb ik een verslag van mijn esbattement op shroomery geplaatst : http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/15772474 Quote Stefan Van de Rostijne
sannie Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 Ik heb nu 2x een bak met champignons geprobeerd, maar op een een of andere manier lukt het me nietDe eerste was te droog geworden en volgens mij is de 2e te nat geworden. Misschien een 3e keer proberen?3x is scheepsrecht zeggen ze.... Quote
svdr Geplaatst: 12 februari 2012 Geplaatst: 12 februari 2012 Ik heb mijn post op de shroomery geactualiseerd. Lijkt alsof er iets misgaat met 1 van de potjes... Quote Stefan Van de Rostijne
svdr Geplaatst: 23 februari 2012 Geplaatst: 23 februari 2012 Niemand meer? @Borsalino : is dat nog wat geworden met die vloeibare culturen? Ben wel benieuwd Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ik heb het idee dat de paddestoelenfokkers druk bezig zijn met de jonge plantjes voor de moestuin, tsja, het blijft een moestuinforum, ik heb momenteel geen moestuin, dus heb ik tijd om dit te schrijven, maar ze komen wel weer terug, hoop ik Hoe gaat het met uw clonen, SVDR? Quote "NATUURLIJK"
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ik heb een 'bed' gemaakt van wilgensnippers, en daar heb ik 2 paddestoelen 'gezaaid'. Op aanraden van Jaap van Homegreen de Enoki en de konings oesterzwam. Ik heb nog geen interessante foto's om te laten zien, het is nu even afwachten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Heb je die wilgensnippers zelf gemaakt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ja, zelf gehakselt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 3 maart 2012 Auteur Geplaatst: 3 maart 2012 Druk druk druk................................Durf mijne lelijke smoel zoals diene zatte in den Action ooit zei niet meer tonen op de tuinen.Is wel elke keer iemand die iets wilt van mij...................... De eerste test met sporenspuit en andere is zo te zien niks geworden, wel geen groene schimmel.Stond te koud vrees ik. De rest gaat supperlekker met de opkweek Stropharia-Populierenleemhoed-Shiitake-Beukenzwam en Koningsoesterzwam. En natuurlijk de witte champignons ook, kunnen ze niet meer zien, komen ons oren uit. Quote
Anneke Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Ben nu al benieuwd naar de foto's Borsalino Quote "NATUURLIJK"
svdr Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Die klonen gaan erg goed! Ik zal seffens eens wat foto's plaatsen. Ik heb nu zes potten broed van die gekloonde wilde oesterzwammen, klaar om te enten op stro (zit in de week, ik ben een "koude pasteurisatie" aan het testen, die ik op Shroomery gevonden heb). Ik heb ondertussen ook een kloon gemaakt van een laatste vluchtje opbrengst van mijn Mycobois-oesterzwammen op een stuk ribbelkarton. Ik heb er gisteren 4 grote mayonnaisepotten (1100mL) met graanmix mee geënt. Er staat ook een serie stammen geënt. Voorts ben ik nu bezig om de tuin klaar te maken voor het nieuwe lenteseizoen. Daarna kijk ik eens uit naar een paar zomerpaddestoeltjes! Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Koude pasteurisatie, dat is toch heel lang op 60 graden of zoiets, of gewoon heel lang in de vriezer Ja de lente, heb ik ook zin in Heb nu roze oesterzwam op houtsnippers, geleerd van Borsalino, foto's volgen na eventueel succes. Quote "NATUURLIJK"
Borsalino Geplaatst: 4 maart 2012 Auteur Geplaatst: 4 maart 2012 Ging gisteren in de paddestoelenhut eens kijken en zag tot mijn verbijstering enkele Shiitake's op de stammen staan De Oesterzwam niks Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.