Geplaatst: 1 november 20241 Nov Euh, dus als ik goed begrijp,is een steam canner gewoon hetzelfde als een weckketel, alleen dan met stoom. Dus geen hogedruk ketel. Dus geen extra hogedruk. Dus geen inblikken, wat de oorspronkelijke vertaling is. Dus als we canning weer gewoon vertalen met inmaken. En weer een verschil maken met high pressure canning (hoge druk inmaken) en gewoon wecken.
Geplaatst: 1 november 20241 Nov 2 uren geleden, Arja zei: Gaat dit over pressure canning? Daar is inmiddels een apart topic voor Nee over een steamcanner 😃 een soort watherbath canning
Geplaatst: 4 november 20244 Nov Mijn calamondins uit de leuker gezeefd en in een leuk flesje gedaan. Ik bewaar het voor de kerst… lekker sinaasappelig! Ik drink / lust geen alcohol, maar hier zou ik denk ik wel een klein glaasje van lusten!😊
Geplaatst: 5 november 20245 Nov Gekregen gember, geelwortel en citroengras gedroogd op de houtkachel voor een kruidentheetje waar nog enkele kruiden bijkomen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 november 20245 Nov Auteur Grappig, mijn gedroogde geelwortel werd echt veel donkerder van kleur. Ik zal eens wat malen, om te zien wat voor een kleur het dan krijgt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 november 20246 Nov Mijn wortels waren wel licht van kleur. En ik heb de schil eraf geborsteld dat kan ook verschil 😉 geven. Snel gedroogd in één avond op de kachel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 november 20246 Nov Ik had een slecht aardbeien- en frambozenjaar, door de vele vraatzuchtige dieren. Maar ik heb alles bij elkaar gegooid en kon nog vijf kleine potjes jam maken. Volgend jaar ga ik alleen maar vroeg producerende soorten planten, want in het voorjaar had ik nog geen last van de beesten.
Geplaatst: 6 november 20246 Nov Vorige week aardappel geweckt. Als proef. Vanavond geprobeerd. Beviel goed. Of het nu veel tijdswinst oplevert betwijfel ik. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 7 november 20247 Nov Turkse chilivlokken (die zijn echt anders, je droogt ze met olijfolie!)Laatste rijpe shishito pepers vermalen. Ditmaal opgelet dat het geen poeder werd. Dat crt crt geluid vind ik zo lekker dat ik meestal te lang doe [emoji2960] ruikt lekker joh!Een gedeelte van de zaden heb ik apart voor de zadendoos.
Geplaatst: 7 november 20247 Nov 1 uur geleden, Mellie zei: Turkse chilivlokken (die zijn echt anders, je droogt ze met olijfolie!) Is dat waarom mijn gekochte Pul Biber altijd wat glimmend is? Het ziet er daardoor altijd heel aantrekkelijk uit vind ik. 7 november 20247 Nov aangepast door Dahli
Geplaatst: 9 november 20249 Nov Klopt! @dahli anders is het mat en de smaak is dus wat vlakker. De olie haalt de smaak heel erg op en geeft het ene mooi glimmertje.
Geplaatst: 11 november 202411 Nov Gisteren olie met pit (gember, knoflook, pepertjes en ui) en zoetzure pittige tomatensaus. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 12 november 202412 Nov ui, peper, knof etc... gedroogd en daarna poeder ( nou ja eigenlijk vlokken) van gemaakt
Geplaatst: 22 november 202422 Nov Gister gemaakt! Lekker joh. 10 potten maar liefst. Nu wel klaar met inmaken enzo hoor! Pauze….!
Geplaatst: 22 november 202422 Nov Ohhh dat wil ik ook! Ik zoek nog een recept. En ingrediënten. Geen idee wat erin zit eigenlijk.
Geplaatst: 22 november 202422 Nov Wat zien die potten er mooi uit! Heb je daar een recept van @jootje?
Geplaatst: 22 november 202422 Nov Die piccalilly is een makkie en erg lekker. Recept van deze “ snelle” piccalilly staat op : weckenonline.eu succes!
Geplaatst: 5 december 20245 Dec Auteur Het was een goeie dag om alle Notenshop-emmertjes-met-vruchtensap uit de vriezer te halen en er een lekker mixsapje van te maken en in flessen te stoppen. Kwee, braam, rozenbottel, enz. Nu kan ik het in de kelder bewaren Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 december 20245 Dec Als ik genoeg peper heb, droog ik ze vaak als geheel. Zo kwam ik van nov 2023 een mega lading pepers tegen. Voornamelijk suger rush striped en peach maar ook Turkse kil en onbekende pepers. Die zijn gortdroog uiteraard na een jaar. Heb ze een olie laagje gegeven en gaan de tweede droog in. Ga er chilivlokken van maken. Sugar rush hoort er eigenlijk niet in, heb daar maar 2 van. Ben benieuwd hoe exotisch de vlokken gaan worden zo. Ben benieuwd hoe het straks ruikt en of ik spijt ga krijgen alles in de koffiemolen gedaan te hebben. Zou zonde zijn als ik dat moet gaan wassen omdat de geur te tropisch wordt.
Geplaatst: 9 december 20249 Dec Geen kool uit eigen tuin, wel ingemaakt. Net 5 kilo zuurkool gemaakt. Zo veel lekkerder dan uit de winkel! Nu nog een paar weken wachten. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 15 december 202415 Dec Stop de persen, de hype is terecht, aanschouw: crispy chili oil. Wat is dit ongelooflijk lekker zeg... Totale opbrengst 3 volle potjes, 4 halve potjes om weg te geven. Even schaamteloos het recept gejat, linkje naar filmpjes van de maker op Youtube. https://youtu.be/-wgZ7s3YxWI?si=oii_0G7CddNkdhCt Chili oil 700-750g (3.5 C.) Peanut Oil 200g Shallot, Sliced (2-3 large) 75g Garlic, Sliced (15 cloves) 100 g Ginger, Sliced (1 large knob) 6 Pods Star Anise 2-3 Cinnamon Sticks 60g (4 Tbsp) Gochugaru separated into 2 - 30g portions 30g 2 ( 2 Tbsp) Chili Flake 15g (1 Tbsp) Sesame Seeds 1-2g (1/2 tsp) Szechuan Peppercorn (ground) 75g (1/2 C.) Peanuts, chopped 40g (1/4C.) Honey 5g (1/2 tsp) Msg 35g (2 Tbsp) Salt 3g (1 tsp) Fish Sauce 25g (2 Tbsp) Soy Sauce 16 december 202416 Dec aangepast door MSDG Link gefixt Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 15 december 202415 Dec Oh! Dank voor dit recept @MSDG! Weer iets nieuws om eigen Chili flakes te gebruiken, fijn! Ik koop altijd de crispy Chili olie van Lao Gan Ma, zoals iedereen waarschijnlijk 😉. Dit recept ga ik zeker proberen. Dat spulletje is inderdaad verslavend lekker 😊.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.