Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb mijn bietjes gedroogd (1 vak square foot gardening) in mijn nieuwe aanwinst en er (helaas iets grof) poeder voor door mijn smoothiesvan gemaakt. Eerste keer dat ik mijn droger gebruik.

IMG_7194.jpeg

IMG_7196.jpeg

IMG_7203.jpeg

Geplaatst:

Ik ben klaar met mijn wintervoorraad O.I.-kers-kappertjes. De twee linkse zijn op zoet-zuur. Meest rechtse op azijn met venkelzaad. Die daartussen op azijn met roze peper. Alles staat inde ijskast.

IMG_8453.jpeg

Geplaatst:

@Moestuinpassie Mooi apparaat! En vooral mooi resultaat, ziet er goed uit zeg!

Geplaatst:

Dank je @Dahli ! Was de eerste keer 😊

Heb je recepten voor mij van de kappertjes? Ik heb ze wel eens gemaakt en dat was niet zo’n succes namelijk 😅

Geplaatst:

@Moestuinpassie Ik doe het zoals in het filmpje dat @appelvrouw in het O.I.-kers-kappertjes-topic heeft geplaatst. Qua voorbereiding dan (zouten en na 24 uur op vloeistof zetten).

Zoet-zuur maak ik door gewoon goede witte azijn of appelazijn te nemen en daar wat suiker in op te lossen totdat ik de smaak goed vind. Ik proef steeds even totdat ik de balans goed vind. Hoeveelheden weet ik eigenlijk niet. Ik verwarm de vloeistof niet, de suiker lost vanzelf op. De potjes met het venkelzaad en roze peper staan op pure azijn met de toevoeging dus.

Geplaatst:

Okay dank je wel!

Geplaatst:

Moestuinpassie, prachtig apparaat!

Geplaatst:
15 uren geleden, Dahli zei:

Alles staat inde ijskast.

Ik ben heel benieuwd. Krijgen we ook een smaaktest van de drie verschillende bereidingen?

Ik heb nooit bewaard in de koelkast en zo ook heel lang bewaard meestal ik een weckpotten maar ik snap je overweging wel en als je de ruimte hebt kan het ook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
16 uren geleden, Dahli zei:

Zoet-zuur

Ik heb ook voor het eerst kappertjes gemaakt, maar wij houden er niet zo van. Ik had dit jaar ook niet zo veel O-I-kers gehad, ik kreeg ze niet gezaaid. Volgend jaar weer proberen. En ook eens proberen zoet-zuur met kruiden te maken.

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

maar wij houden er niet zo van

Je blijft vanzelfsprekend wel de karakteristieke smaak van O.I.-kers proeven, ook als je ze inlegt. De smaak wordt alleen complexer door de toevoeging van inlegvocht en toevoegingen. OI-kers blijf je proeven. Als jullie niet van die smaak houden, dan zou ik me de moeite besparen. Het is namelijk vrij arbeidsintensief, en dat een aantal keer per potje (voordat deze vol is). Maar een kleintje op zoet-zuur proberen kan natuurlijk altijd 👍.

Geplaatst:
2 uren geleden, appelvrouw zei:

Krijgen we ook een smaaktest van de drie verschillende bereidingen?

Zeker! Over een week of 2 ga ik ze naast elkaar proeven.

Geplaatst:

@Vrouwholle Volgens mij ben je al halverwege fruitleer! Ach, als het maar lekker is. Ik wacht nog even met de kweeperen, ze hangen allemaal nog stevig aan de boom.

Ik zou eigenlijk een week vrij moeten nemen om alles te verwerken tot Membrillo, jam, fruitleer, wijn. Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn boompje. Al vanaf het begin draagt ie echt veel vrucht, in één jaar braken er zelfs takken af. Gelukkig heb ik op de volkstuin ook nog collega's die me wel van wat oogst af willen helpen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@jootje ja heel blij mee, hij is niet zo groot. Maar mijn moestuin is ook niet zo groot en mijn vriend wil geen gedroogd eten haha

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:

Oh ja ; fruitleer… dat is ook een idee… als ik de batch die ik nu heb dunner uitstrijk dan heb ik beide 👍😊 dank voor het idee @woldistel 🙏🏻😊

Ik heb 500ml kweeperen moes in een schone fles gedaan en er 500ml inmaakbrandewijn op gegoten…😊 10 dagen dagelijks omschudden en dan zeven en dan heb ik kweeperen likeur als het goed is…😊😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

IMG_5818.jpeg

IMG_5819.jpeg

Geplaatst:

Zuurkool! Voor het eerst, in mijn nieuwe pot. Je bent wel even zoet en de kool zit tot achter m’n oren, maar zo leuk om te doen!

IMG_8458.jpeg

Geplaatst:

Ik heb likeur gemaakt van de fles druivensap die nog in de koelkast stond..😊

Zat nog geen suiker in dus 200 gr rietsuiker erbij … halfe fles over gegoten in brandschone fles aangevuld met inmaak brandewijn. Nu iedere schudden/roeren 10 dagen en dan evt zeven… 🤔

Mijn lief blij want ik ben zelf niet zo van de alcohol maar samen is blijkbaar gezelliger… dus tja..😅

Nu heb ik dus nog halve fles druivensap over… oh zei hij dan haal ik nog wel brandewijn erbij…..😂🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

IMG_5837.jpeg

IMG_5838.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

@Vrouwholle inmaak brandewijn heeft toch maar een alcoholpercentage van 24-28%? Met fruit en suiker kom je dus nooit aan de geadviseerde minimale 20%🤨. Dus gaat het gisten. Of is dat de bedoeling?

De recepten die ik heb gebruikt in ieder geval niet. Maar ben wel vergeten te schudden, alleen eerste dag gedaan, dus 3 dagen geleden. Dus moet het nu even doen.

Toevoeging: bij de druiven had ik een lichte bruis, en na het lichtjes losdraaien van het deksel ontsnapte er wat overtollige lucht. Alcoholpercentage was toch 21,6% als ik het goed berekend heb.🤔 Er lag nog wel wat onopgeloste suiker op de bodem, dus de vloeistof had iets meer dan 21,6% alcohol. Zou het veel schelen of er hele of doorgesneden druiven in zitten?

aangepast door acpronk

Geplaatst:

😬 …nee gisten is niet mijn bedoeling… ik vind het zo al spannend genoeg!😅

Dank voor de waarschuwing…🙏🏻 @acpronk Ik ga ermee aan de slag…….

Onze oudste zoon was er Gisteraaf … hij heeft een café en slijterij hij weet dus veel van drank af…Hij vroeg ook al naar het lage alcohol percentage…😬

Ik ga straks eens even terug zoeken bij de link naar …. “Okke” zijn site dacht ik 🤔…ik meen me te herinneren dat ik het bij kan vullen met wodka om het alcohol percentage te verhogen….🤔

Mijn dingetje is ook dat de exacte hoeveel heden niet meer in deze fles paste na toevoeging van de suiker….dus ik moet sowieso zo er nog mee verder…. 😬 ….. ik laat het nog weten…👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:
1 uur terug, Vrouwholle zei:

Mijn dingetje is ook dat de exacte hoeveel heden niet meer in deze fles paste na toevoeging van de suiker

Ja, bij mij ook bij de druiven (eerste keer likeur). Bij de pawpaw (met suiker) en peren (zonder) zit ik op 24 en 25% alcohol.

Ik gebruikte jonge jenever van 35%.

Geplaatst:

@Vrouwholle Als je een volgende keer de suiker pas ná het “trek-proces” toevoegt, scheelt dat qua alcoholpercentage in ieder geval tijdens het op smaak komen letterlijk een slok op een borrel. In jouw geval nu is het alcoholpercentage alleen door toevoeging van het druivensap al gehalveerd (van 28% naar 14%). Vervolgens door toevoeging van 200 gram suiker is daar nog eens 1/5 vanaf gegaan. Zo’n 3%. Het alcoholpercentage in de fles zit daarmee net boven de 10%. Dat is echt te weinig om gisting te voorkomen.

Een ander voordeel van suiker pas achteraf toevoegen, is dat je kunt proeven hoe zoet je het wilt hebben, pas na het trekken. Als de smaken zich al hebben ontwikkeld.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Dank voor jouw uitleg @Dahli 🙏🏻

Pfff het is lastiger dan ik dacht…😬 info die ik lees ( boeken en on line ) spreken elkaar tegen… ook doordat het zolang moet staan delen mensen vaak de “ uitkomst” niet merkbaar al lezende….

Dus voor nu dan wodka toevoegen om het alcohol percentage te verhogen ?🤔

Of gewoon meer brandewijn…🤔

De kweeperen had ik niet de moes maar de schillen en klokhuizen moeten gebruiken lees ik nu…😬 Ik vind die kweeperen “ likeur” nu al lekker dus die zet ik wel in de koelkast en ga ik gewoon op maken…😊😋 🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

Geen dank hoor @Vrouwholle ! Voor de kweeperenlikeur gebruik ik ook altijd de schillen en klokhuizen. Het fruit zelf maak ik in. Druivenlikeur maak ik dit jaar voor het eerst zelf, ik heb daarvoor de vruchten niet tot sap gemaakt, maar gewoon heel op wodka gezet.

Voor wat betreft het toevoegen van alcohol aan je bestaande fles, zou ik wodka gebruiken, dat hoogt sneller op. Anders krijg je wel heel veel 😉. Je moet het immers naar de 20% krijgen. Maar misschien kun je beter wat je nu hebt de komende tijd opdrinken. En met nieuw fruit opnieuw beginnen met wodka of jenever? Ik begrijp zelf niet zo goed waarom het mengen van sap met brandewijn nog moet staan. Verdiept dat de smaak nog? Ik weet dat niet.

Geplaatst:

@Vrouwholle Jij drinkt toch normaal niet, kijk je uit? Grapje hoor!🤣
@Dahli Ik heb al mijn druiven in de vriezer bewaard. Kan ik nu nog druivenlikeur maken als ik ze weer ontdooi? De druiven zijn keihard, dus ik zou ze sowieso fijnmalen in mijn blender die de pitten en de schilletjes achterlaat.

Geplaatst:

IMG_2233.jpeg

Ruim 2 potten aardbeienjam en 2 potten augurk.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

dus ik zou ze sowieso fijnmalen in mijn blender

Ik maak alleen likeur van heel fruit of schillen/klokhuizen. Hoe dat werkt met gepureerd fruit weet ik niet. Er zijn hier vast wel mensen die dat ook doen en weten hoe dat werkt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.