jootje Geplaatst: 29 juni 2021 Geplaatst: 29 juni 2021 Lekker Mellie ik heb dit jaar amper bloemstelen in mijn knoflook! 3 om precies te zijn. Doe je niks mee….om in te maken dan. Terwijl mijn knof er echt uit moet nu…de helft ligt om…. 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 29 juni 2021 Geplaatst: 29 juni 2021 Vandaag 2 grote spitskolen geoogst.die gaan morgen weer op weg naar fermenteren zuurkool. 3 Quote
Arja Geplaatst: 30 juni 2021 Geplaatst: 30 juni 2021 Heel veel jammen gemaakt vandaag. Een stuk of 20 potjes. Ik had geen enkel leeg potje meer over, dus dat had ik redelijk goed ingeschat (ahum mazzel). Uet kwam de rabarber, aardbei en aalbes, aangevuld met bulkzakken bosvruchten uit de super. Oja eerst een rabarberappeltaart gemaakt, want het vaatwasprogramma met de jampotjes duurde zo lang. 😀 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 30 juni 2021 Geplaatst: 30 juni 2021 Hier de tuinbonen geoogst. 550 gram schoon aan de haak na het blancheren. Dat valt dan toch weer tegen, ik dacht dat ik heel veel had. Maar niettemin blij en het staat nu in de vriezer. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 1 juli 2021 Geplaatst: 1 juli 2021 Lekker Mellie ik heb dit jaar amper bloemstelen in mijn knoflook! 3 om precies te zijn. Doe je niks mee….om in te maken dan. Terwijl mijn knof er echt uit moet nu…de helft ligt om….Ik heb niet alleen bloemstelen gebruikt. Sterker nog; die zijn vrij hard en draderig, dus liever niet als ze niet piepjong zijn. Ik heb het loof gebruikt van de niet aangetaste delen. Laat dan een flink stuk boven de bol over en gebruik de rest. Dit jaar heb ik voor het eerst gemalen met zonnebloemolie erin en dat geeft een mooiere, egale pasta zonder stukjes. Erg content mee. Quote
Arja Geplaatst: 1 juli 2021 Geplaatst: 1 juli 2021 Oeh dit is leuk. Zilveruitjes ingemaakt. Ben benieuwd hoe ze smaken, ik moet nog een paar weken wachten. 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 1 juli 2021 Geplaatst: 1 juli 2021 Doe je dat met bosui? Sjalot? Speciale zilveruitjes? Quote
Arja Geplaatst: 1 juli 2021 Geplaatst: 1 juli 2021 Ik had zakjes zaad van de Lidl, verschillende soorten, en eentje bleek een soort zilveruitje, de Barletta. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 Alweer voor de 6e x naar de boerderij om lindebloesem te plukken. Het eerste wat ik zag was… vol in de knop. Zo suf dat ik vorig jaar in april had moeten plukken en nu in juli nog steeds tegen dichte knoppen aankijk.. het is niet anders. De natuur kun je niet afdwingen. Dan maar later nog een x terug komen. Ik loop weg en kijk eens aan. Deze takken staan vol in bloei! Eindelijk lindebloesem te drogen. 3 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 Weer zuurkool gemaakt,zal van de winter niet mis grijpen, maar geef ook veel weg. 2 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 Heb dit jaar heel veel bessen en aardbeien dus: 5 potten bosbessen / aardbeien jam 5 potten aardbeienjam 2 potten aalbessen en 5 potten aalbessen / bosbessen voor in de yoghurt 2 liter Aardbeien / aalbessen siroop Ik ben nu wel bijna door mijn aardbeien heen, maar gelukkig zit er nog zo’n 2,5 kilo in de vriezer en nemen de aalbessen het over 😊 3 Quote
RobO Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 voor mijn doen, ik doe 2 meter rek, verrassend veel blauwschokkers in de vriezer gedaan, 1,5 kg aardbeijam , de laatste in de pot, rest eten we zo maar de oogst 2021 is bijna klaar Quote
mdubbelm Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 De kapucijners gedopt, geblancheerd en ingevroren. 2x 200 gram. We komen de hongerwinter er niet mee door, maar dat geeft niet. 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Zeven zakken tuinbonen na blancheren plat ingevroren, genoeg tot volgend voorjaar. Doperwten te drogen gelegd. Quote
Mellie Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Ik heb van een kilootje aardbeien jam gemaakt. Puur ditmaal, met 120 gram suiker. Er is al 1 pot bijna leeg en heb alleen nog de ‘weggeefpotjes’ over 1 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 juli 2021 Geplaatst: 6 juli 2021 Op 28-6-2021 om 19:38, jootje zei: Dat klinkt goed….die paprika goulashbasis! 😋 lastig altijd….die bessen…ik vries ze eigenlijk alleen nog maar in! Ik ben allergisch voor een of ander toegevoegd stofje en daarom maak ik zelf siroop zit er alleen een boel suiker in en vruchten. Deze keer alleen te weinig water toegevoegd. En er zit vrij veel pectine in de vruchten schijnbaar? Ik dacht dat dit eigenlijk alleen voor zwarte bessen ging? Ik had 12 potten goulash basis. Paprika's Tomaten Uien en kruiden toegevoegd. Hopelijk net zo goed als die van vorige keer. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 Mmm lekker goulash. Vandaag krijg ik toch honger op t forum! 1,5 kilo fruit dwz 1 kilo zwarte bes 200 gr kruisbes en 200 gr framboos met suiker en honing tot jam verwerkt. Nog twee zwarte bes struikjes te gaan en een kleine kruisbes. De rode bessen zijn nog niet rijp. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
fre3ke Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 @angela, rode bessen hebben inderdaad veel pectine van zichzelf. Bij meer zuur gaat de pectine ook sterker werken. En waarschijnlijk heb je het te warm laten worden. Er is pectinase te koop, dat breekt de pectine weer af. Je zou dat aan je flessen kunnen toevoegen. Om het proces te versnellen kun je het beste de temperatuur naar ongeveer 50 graden brengen. Als het weer vloeibaar is, moet je de inhoud wel weer opwarmen naar 72 graden voor het ontsmetten. @Mellie, als je plaats hebt, kun je een vitis coignetia planten voor de bladeren alleen. Het schijnt de beste vitis te zijn voor bladeren. Ze zijn mooi rond en heel groot. Over mijn eigen inmaak. Ik heb gisteren een potje zwarte bessen geweckt in de magnetron, voor het eerst. Het enige probleem was dat het wat inzakte toen het warm werd, dus het moest halverwege in een kleiner potje. 25 gram suiker per 100 gram bessen, en dan verwarmen tot het inzakt. Dan in een kleiner potje en opnieuw verwarmen tot de inhoud boven 70 graden is. Dan ontsmet deksel erop, en op zijn kop wegzetten. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2021 Auteur Geplaatst: 8 juli 2021 Ik heb hier een topic gemaakt voor het pekelen van de druivenbladeren: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 12 uren geleden, fre3ke zei: @angela, rode bessen hebben inderdaad veel pectine van zichzelf. Bij meer zuur gaat de pectine ook sterker werken. En waarschijnlijk heb je het te warm laten worden. Er is pectinase te koop, dat breekt de pectine weer af. Je zou dat aan je flessen kunnen toevoegen. Om het proces te versnellen kun je het beste de temperatuur naar ongeveer 50 graden brengen. Als het weer vloeibaar is, moet je de inhoud wel weer opwarmen naar 72 graden voor het ontsmetten. Ik ga er niets meer aan doen het vreemde is wel dat ze het niet allemaal hebben terwijl wel op de zelfde manier behandeld. De witte bessen sap trouwens ook. Verder is wecken bij mij niet te veel gedoe want daar heb ik geen zin in. Ik verwacht dat het wel op gaat komen (en anders geef ik het weg 😉 ) Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 17 juli 2021 Geplaatst: 17 juli 2021 Ik heb atjar tjampoer gemaakt.met de kool boontjes uit eigen tuin Quote
jootje Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Kruisbessenjam , gelijk gebruikt op de kruisbessen taart! 5 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 (aangepast) Kruisbessengelei met pepermunt en salie. Het recept is voor gele kruisbessen, dan krijg je een lichtgele gelei met mooie groene fliebertjes. Bij rode kruisbessen krijg je dus een gelei waar allemaal dode beestjes in lijken te zitten 🤣 18 juli 2021 aangepast door fre3ke 4 Quote
Mellie Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 @Jootje dat ziet er echt verrukkelijk uit! @fre3kr mooie kleur zeg. Waar gebruik je gelei voor?De Turkse saus is al aardig ingedampt. Mag nog heel even. De andere pan is al leeg. Paste niet in 2 pannen. Dit is de grote pan. Er zitten alleen pepers en tomaten in en wat zout. Dat kan ik dan gebruiken als basis voor een Turkse omelet of voor een curry. Quote
fre3ke Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Gelei eet ik op een beschuitje, het is gewoon jam zonder vezels. Maar deze is waterig gebleven, net als bij @mdubbelm. 😟Ik denk dat ik hem opnieuw ga inkoken, hij had toch al weinig smaak door het water. Ik had hem tot 105 graden laten koken, maar blijkbaar was dat niet genoeg. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.