Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Pruimenjam van de emmer pruimen die ik van buren kreeg. Wel redelijk wat moeten weggooien, die schimmel gaat me iets te snel.

En nu staat er een pan tomatensaus op het vuur. Met knoflook ui paprika peper. 

Geplaatst:

En ik ga zo even kijken of er toch nog genoeg mirabellen uit mijn 3 bomen zijn gevallen om een beetje jam te maken, er is bijna niets in de bomen aan fruit dit jaar..geen appels, 3 peren, en misschien een honderdtal mirabellen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb vandaag heel veel vlierbessen geplukt, en eindelijk de tweedehands ontsapper in gebruik genomen. Hij werkt!

Ik weet nog niet of ik het sap puur ga bottelen, of met suiker, of met suiker laat vergisten tot port. Eerst maar de hoeveelheid afwachten, het gaat heel langzaam.

IMG_20210823_215519.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Zucht, bijna alles in mijn keuken is voorzien van paars, roze of blauw-achtig spikkels van de bramen en frambozen. Van spetters op mijn shirt (en bril!) tot het vaatdoekje en de vloer en mijn handen. En dan ging alles ook nog redelijk volgens plan he, niets laten vallen of verkeerd gegaan ofzo. En dan nog.... Wie komt afwassen en opruimen? 

• Like 3
Geplaatst:

Moet je niet in de klaagbank zijn? Ff wachten, dan kom ik.

3 liter tomatensoep à la Provençaal..eigen kruiden natuurlijk. Ik heb nu al zin in de winter…

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Net ook een mega-afwas gedaan na het ontsappen en verwerken van 8-10 kilo vlierbessen. Ik heb nu staan: vliersiroop, vliersap, vlierazijn, Prince of Wales ketchup (op basis van vlierazijn), vlierlikeur, vlierport in de gisting (slechts 2 liter) en vlierlimonade van alle pulpresten.

• Like 2
Geplaatst:

een paar kilo vijgen door de voedseldroger gehaald en in potten gedaan.

Ieder jaar een veel te grote vijgen oogst die niet lang te bewaren is, geeft niet. Gedroogde vijgen vind ik persoonlijk ook heel lekker.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

@appelvrouw nee het was geen klacht, want ik weet dat het gebeurt, elke keer weer. En toch doe ik het ;) En nee, ik laat de afwas toch maar niet voor je staan, ik heb de pannen en de ruimte gewoon weer nodig de komende dagen.

Wel VEEL liters siroop gemaakt, en die heeft de dikte van siroop! En ook flessen saus, die zo dik is als saus. Yeah :D 

Verder nog wat zakken braamframboossmurrie ingevroren voor later gebruik. Ik had namelijk EN geen suiker, EN geen flesjes meer om nog meer saus te maken. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb net voor het eerst pruimenjam gemaakt. Op ruim 2,5 kilo 700 gram gelei suiker en man wat is dat spul zoet. Wij eten weinig zoet en vind het eigelijk niet te pruimen 😉 Zijn er manieren om de jam houdbaar te krijgen zonder (zo veel) suiker? 

Geplaatst:

Dat kan alleen als je een ander conserveermiddel gebruikt. Je kan dus chutney maken, als je azijn toevoegt. 

Overigens heb je nu ook te weinig suiker gebruikt voor jam. Het is waarschijnlijk wel genoeg zolang de pot dichtblijft, en alles goed ontsmet was. Maar na opening zal hij snel schimmelen. 

Bij pruimen is trouwens geen geleisuiker nodig, die hebben van zichzelf al genoeg pectine.

Geplaatst:

Ik ontpit ze (en snijd ze soms in 4-en als ze groot zijn), en vries ze dan per halve of hele kilo in. Van de winter haal ik dan een paar zakken bevroren fruit uit de vriezer en maak er een crumble van. Met heel wat tarwe/havervlokken en nootjes en zaadjes ook. Dat eten we dan die week als ontbijt met yoghurt :) 

Dat doe ik ook met appels, kweeperen, bramen, enz. 

Geplaatst:
22 hours ago, Mellie said:

Te grote vijgenoogst?! Kan ik me niets bij voorstellen emoji39.pngemoji39.pngemoji39.png

Ik heb een boom en 2 struiken staan die gelukkig iedere op een ander moment afrijpen.

Maar als de boom aan de beurt is dan pluk ik 2 weken lang iedere dag. soms een halve kilo, soms 3 kilo.

Dat wordt vijgen bij ontbijt, middag en avondeten. Vijgen salade, soep, gefrituurd (grapje)

Nee, het is dan even een overdosis aan vijgen. Maar gedroogd vind ik zo ook heel lekker en zo zijn ze lekker lang houdbaar.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Voor het eerst heb ik zaad van de Oostindische kers ingemaakt. Klein potje, om te proberen.

Het is heel simpel: zaad, dat niet ouder is dan 7 dagen, drie dagen net onder zout water zetten. Water dagelijks verversen. Dan afgieten, droogdeppen, en onder een laagje azijn wegzetten met wat extra zout. Het recept was ingewikkelder maar ik probeer eerst deze versie.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben benieuwd wat je van de smaak gaat vinden. Post vooral wat je er van vindt straks!

Ik heb 1,5 kg bosbessen jam gemaakt.
1a940ca97b9a0cc8c82b411afe29912b.jpg

4 grote potten, 1 zelfs erg grote en 3 voor de weggeef. Alsof ik het zo had uitgerekend. Kwam precies uit!

Geplaatst:
Op 25-8-2021 om 20:30, Lsjr33 zei:

Zijn er manieren om de jam houdbaar te krijgen zonder (zo veel) suiker? 

Geleisuiker speciaal voor halfzoete jam ipv de gewone. 

• Like 1
Geplaatst:

@jorieke123 daar verbaas ik me soms wel over. Ze zaten nl tot de rand vol. Deksel erop en op z’n kop en voila. Waar komt al die ruimte vandaan?! Is elke x zo. Ook met saus ed.
@lsjr33
Ik maak altijd jam met weinig suiker. Ik gebruik op 1,5 kg fruit, Max 400 gr suiker. Meestal is het rond de 300 gr. Geleisuiker vind ik niet zo lekker. Een apart zoetere smaak wat ik niet zo kan waarderen. Dus het moet bij mij met gewone suiker. Ik doe wel eens wat anders door bv te mixen met basterdsuiker. Kwestie van smaak lijkt me. Suikergehalte blijft immers gelijk.

Goed hete jam in brandschone potten. Zolang het dicht blijft en vacuüm is, is je jam goed. Maar… met weinig suiker betekent het wel dat de jam ná openen snel op moet. Zeg binnen een maand. Sowieso in de koelkast bewaren.

Als je weet dat je weinig jam eet, zou ik het in kleinere potten doen. Is zo zonde als het weg moet omdat het is bedorven. Dat gebeurt bij ons eigenlijk nooit. Hoge omloopsnelheid.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Mellie zei:

Dus het moet bij mij met gewone suiker.

Goed om te weten! Ik heb nu het eerste de beste recept van internet afgeplukt, maar blijkbaar was dit niet de beste keuze. 😅

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...