Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij doen de rode bietenpoeder regelmatig door de (groenten)soep. Ook lekker in drinkbouillon! Instant een zoetig smaakje. 

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik kan vandaag weer wat potjes peppadews inmaken. Die maak ik zoetzuur, dus suiker en azijn (geen water). Wat doe ik straks, als ik een pot aanbreek en ze ga eten, met dat vocht? Er zit best wat in een pot omdat die pepers hol zijn. Als ik het ga hergebruiken dan is dat pas volgend seizoen weer. Opkoken en in een potje doen? Koelkast? Vriezer? Of doen jullie er heel iets anders mee? 

Geplaatst:

In de sla ipv azijn. En je kunt als je wat veel gekookte biet hebt bijvoorbeeld deze enkele dagen of langer in het overgebleven vocht laten trekken in de koelkast. Heerlijke verse zoetzure biet/ boontjes/ bloemkool oid.

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 1-10-2023 om 15:45, redzebra zei:

Rode biet, het is het zeggen mijn vrouw heeft ze ingemaakt, ikzelf heb er gedroogd en poeder van gemaakt. Ik had gehoord op podcast moestuinadvies dat je dit o.a. kan gebruiken als je tomaten inmaakt van gemengde kleur om toch een mooie rode kleur te  krijgen en mijn interesse was gewekt.  Dat wil ik zelf volgend jaar wel eens proberen 😁.

Misschien grappig om te weten (rode kleur behouden tomatensaus verschillende kleuren tomaten): ik heb dit weekend geroosterde tomatensaus ingemaakt van alleen maar nightshade, zwarte tomaten dus, en door het roosteren/inkoken is de saus toch prachtig rood geworden 😃

Geplaatst:

Haha ja inderdaad, maar het vruchtvlees is daar ook bordeaux  of rood, was meer bedoeld als je wit of geel vruchtvlees mengt en  je hebt bv ook black's gecombineerd met geel vruchtvlees dan wordt de saus licht oranje. Ik wou nu toch eens weten in hoeverre die saus terug rood wordt qua kleur in vergelijk met bv alleen san marzona tomaten of andere puur rode.

Geplaatst: (aangepast)

Bak met appels (vooral de aangetaste) geschild met de schiller van AliX, in de stoomontsapper gestort, nog half kilootje druifjes erbovenop (in ah groentenetje) en de schillen en klokhuizen van de appels daar weer, in net zo'n netje, bovenop. En stomen maar.

Blijft een geweldig ding @appelvrouw 😊

Leverde weer zo'n 3 liter sap op, appel/druivensap dus dit keer.

De netjes met druifpulp en schillenpulp hangen uit te lekken.

De moes van de geschilde appels staat af te koelen om genuttigd (en/of ingevroren) te worden. Is heerlijke appelmoes, wel wat rood dit keer. :cool:

aangepast door Erny
  • Like 4
Geplaatst:

Er gaat zo een slowcooker vol met Japanse kweeperen, ( @Goldfish kan me nog even de twee soorten doorgeven) een grote kweepeer zelf geplukt en een Chinese kweepeer aan. Daar ga ik morgen dan waarschijnlijk gelei van maken.

Geplaatst:
Op 12-10-2023 om 10:52, appelvrouw zei:

Er gaat zo een slowcooker vol met Japanse kweeperen, ( @Goldfish kan me nog even de twee soorten doorgeven) een grote kweepeer zelf geplukt en een Chinese kweepeer aan. Daar ga ik morgen dan waarschijnlijk gelei van maken.

Chaenomeles Japonica en Chaenomeles Speciosa (en kruisingen daartussen) worden Japanse sierkweeen genoemd.  De Chinese sierkwee is Chaenomeles Cathayensis.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb appelmoes gemaakt van eigen appels en 1 kweepeer die ik op de grond had gevonden waar pissebedden al bezig waren te knagen. Echt heel veel appels en vond het zonde ze zacht te laten worden. Een grote pan vol, waarvan de kinderen gisteren wat van mochten. De rest lekker in potten.
Ik heb nul potten. Ze hebben een pan vol leeg gegeten niet eens een foto van

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb nog wat kastanjes verwerkt. Ik snijd ze eerst gewoon keihard doormidden, en dan druk/pel ik ze vrij makkelijk. Ik heb weer wat potjes créme de marron gemaakt, nu wat dikker want die vorige 2 potjes zijn wat dun gebleven. Ik kreeg dit niet eens lekker door een zeef gedrukt dus het is ook wat korreliger. Maar het smaakt erg lekker dus ach. Wel was het te dik om echt lekker heet te krijgen (dan gaat het zo bluppen en voor je het weet schiet het naar je), de potjes liggen nu nog even in heet water om echt goed door en door heet te worden. 

IMG_0231.JPG

IMG_0232.JPG

En ik ben met gember bezig!! Eigen oogst deze keer, ik ben ze aan het konfijten en ik maak siroop.

IMG_0233.JPG

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

En voor het tweede schilletje kookte je ze dan nog even @Jorieke123? Ik ga het niet doen want ik heb te weinig spullen, geen goede zeef etc. Volgend jaar weer. De Japanse sierkweetjes gelei wel gemaakt, met een enkele steranijs erbij plus wat limoensap. Beetje zurig maar tegelijkertijd o zo geparfumeerd! 91EB391B-3E4E-484C-A7D1-FDF14688E14E.thumb.jpeg.2282bed5b60818f8449857a685c338ed.jpeg

62DB79DE-14B1-43C8-84D7-93D1EB8FFF89.thumb.jpeg.8704fc61aef8352b61bd6f9db35d648f.jpeg

E70EC7AB-EF34-46F9-B83F-4CFF179E3F79.thumb.jpeg.c35fb8929d8925ce34ec08c486918020.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 4

Geplaatst:

O nou dan ben ik heel benieuwd of ik daar bv wat van zo merken, ik krijg lichte uitslag in mijn mond van het tweede velletje, rauw wat sterker dan gekookt als er bv nog een klein stukje blijft zitten bv na het pellen. 

Geplaatst:

Niet echt inmaken, maar elk jaar aan het eind van het seizoen duik ik mijn vriezer in en haal daar de zakjes groenten uit die ik nodig heb om een mix te maken.Vaak heb ik daar al aparte zakjes voor.  Courgette, boontjes, wortels, de enige prei, paprika. 
die haal ik uit de zakjes, gooi ze door elkaar. Vul dan zakjes tot 400 gr. En dan hup, heel gauw de vriezer weer in. 
ik gebruik de mixen voor roerbakken, nasi, noodles, alles waar ik anders zo’n zakje ( van 400 gr.) voor koop! 
ik heb het volgens mij al meer geplaatst. Maar het is zo handig om kant en klaar te kunnen pakken!  Happy Jo

IMG_0666.thumb.jpeg.f5730deaf2de51fb8c82a4335e6ad750.jpeg

• Like 7
Geplaatst:

Ik heb heel veel kweeperen geschild, ontpit, met raki bij gebrek aan ander sterke drank, handgel gemaakt

bd61ce319085b3f65f1a1eb36bcc8d6e.jpg
Het is al lekker dik zeg! Gaat rap als je zo veel pitten hebt.

en van het vruchtvlees een tarte tatin (nog bezig).

2f70f6ef085759ea8bdfc72554c1a484.jpg

De zoon zo ver gekregen de rest van de appels te schillen. Ging met heel veel zuchten en steunen. Is ook moeilijk voor een 8-jarige. Alle begrip daarvoor, maar het gaat zeker niet lukken als je niet oefent. De dochter heeft alles in blokjes gesneden en nu staat er een pan met appelmoes te pruttelen. Ik heb er 2 kweeperen bij gedaan. Had ik de vorige x ook en die was zo belachelijk lekker dat ik hoop dat het daardoor komt.

ce31167fc3ffba80f3ce9678cfa5cf1f.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Moest even nadenken:

Opties:

a. de raki gaat bij de kweeperen

b. Mellie drinkt de raki tijdens het vervelende kweepeer schillen en ontpitten

c. de raki zit bij de handgel

:mrgreen:

Ik ga nav de foto voor optie c. Maar had er nog nooit van gehoord. Zou dit ook gaan met de pitjes van de Japanse Sierkwee appeltjes?

Denk dat de raki ipv geurloze alcohol wel voor een heel lekker gelletje kan zorgen. Ben benieuwd. :-)

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...