Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

3 potten geroosterde tomatensaus (recept van Diana, 2.0). Wat over was, was net niet genoeg voor pot 4, dus dat gaat door de pastasaus van vanavond.

IMG_6422.jpeg

Geplaatst:

Ik weet niet of blancheren en invriezen ook telt. Maar ik heb 1,5 kg boterbonen en 1 kg spekbonen geblancheerd en in de vriezer gedaan voor in de wintermaanden. 

Geplaatst:

3x hete Sambal en 5x pastasaus ingemaakt. 
We kunnen er inmiddels de hele winter mee door. 😄

Geplaatst:

Van @Jorieke123 gekregen tomaten paprika en basilicum ben ik nu tomatensaus aan t maken, uet zit daar nog bij rozemarijn, dragon, majoraan, tijm en vast bonenkruid. Het ruikt iig al heerlijk!

IMG_3728.thumb.jpeg.ba373d3de70a36ee03b283fecda1a6ea.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weer 2 potjes augurk.

Geplaatst:

Twee witte kolen in reepjes in de droger gedaan, dat waren 4 potten.

Twee potten zijn alweer op, die zijn in de witte bietensoep gegaan.

Gisteren is mijn nieuwe pressure canner binnengekomen.

Ik ga vandaag of morgen eens kijken wat ik allemaal voor groente uit mijn vriezer kan halen om te wecken, dat zal weer een hoop ruimte geven.

In elk geval wil ik alle boontjes en erwtjes, die ik dit seizoen heb opgespaard, in potten hebben.

Geplaatst:

Ik ben een ochtendje aan het inmaken.
2 kg champignons werden 4 potten.
Ruim 4 kilo paprika zit nu nog in de oven. Geen idee hoeveel daar van overblijft.

bd3dcbe3b3e29fb76b67b02d051fe246.jpg
8e63dbb8396d0fdba099031be3f03068.jpg

87ea2e9bac822efca2c45e69a65022d0.jpg

Deed even de ovenklep oven. Whoooshhhjjjj een stoom en geurexplosie!

Nu al zin het resultaat. 1 champignon paste niet in het potje. Soort van. Die heb ik al op en heb nu zin om de rest op te eten….

Had iets te veel rozemarijn en tijm gesnoeid [emoji38] dat ga ik nu maar drogen.

Geplaatst:

17049289a86fdc0356ef4f4f77cd81ea.jpg

Het werden 7 potten. Ik heb wat flieberstukjes opgegeten en echt zo lekker… ik moet me inhouden niet meer te eten. Ik had wel moeite alles vacuüm te krijgen… voor het eerst zo moeizaam. Ik moest 3 potten nog naverhitten om ze vacuüm te krijgen. Wel gelukt uiteindelijk, maar toch weer gedoe.

Edit: ik heb bij de jumbo 1+1 gratis nog paprika’s gekocht en nog 1,5 kg extra gemaakt. Die heb ik in 2 hele grote potten gedaan.

Geplaatst:

Vandaag wist ik dat de oven aan moest voor het avondeten… dus ik heb heel veel champignons gekocht, want vond de 4 potten van gisteren veel te weinig! Ik heb nu ook kleinere champignons gekocht, want 1 champignon is 1 hapje. Groot of klein, maakt niet uit. Dan wil ik er liever meer, dan minder. Wederom 4 potten maar wel meer champignons straks!

37944c6f641b7752febb5ac0cb0451e5.jpg

Geplaatst:

@Mellie hoe maak jij die champignons in als ik vragen mag? Het ziet er zo heerlijk uit!! Ze staan niet helemaal onder vocht zo te zien?

Geplaatst:

Ik lees even mee, dat wil ik ook graag weten.

Geplaatst:

Beetje off-topic, maar hou vol, het komt goed.

Ken je die van die twee die naar het theater gingen? Nou die voorstelling bleek dus niet vandaag maar volgende week vrijdag te zijn. 🤦 Dus reden we weer naar huis, en onderweg bedacht ik dat ik dan vanavond wel jam kon gaan maken. De appels - en dus ook de appelmoes - zitten eraan te komen, dus ik moet ruimte maken in mijn vriezer, hup alle vruchten eruit en jammen maar. 

Het was een leuke avond, al liep het wat anders dan ik in mijn hoofd had. We hebben in ieder geval weer jam.  Ik zal wat meenemen naar de mtfd over 3 weken. 

Geplaatst:

@arja wat een tijdwinst ik zal het positief omdenken [emoji38]

De champignons zijn hetzelfde recept als de ingemaakte paprika’s. Soort van dan.

Olie
Suiker
Azijn
Zout
knoflook

Bij de paprika’s gebruik je van elk een theelepel. Dat vind ik te veel gedoe voor zo’n klein ding, dus ik heb het uit de losse pols gedaan. Een scheut azijn dat alles een beetje geraakt is. 2 eetlepels suiker, ongeveer 1 eetlepel zout en veel knoflook, want die zachte stukken knoflook zijn heel lekker! Veel tijm erover en rozemarijn.

De oven in. Ze moeten zacht en rimpelig worden. Duurt ongeveer 40/45 min op 210 graden. Ligt een beetje aan de grootte.
Eerste x had ik ze heter en korter, toen 35 min met veel grotere champignons op 240 graden. Ik had nu ook de spitskool in de oven (off topic: niet doen! Door condensatie van de azijn was de spitskool zuur geworden, was niet te eten… jank! Ik ben blij dat mijn cake er niet bij paste. Zure cake, Blegh…!)

Vervolgens doe ik alles heet in potjes. Wat vocht erbij. Ze staan dus inderdaad niet onder. Op zijn kop wegzetten en erna gebruik ik ze binnen 1,5 jaar.
Als je de champignons gaat gebruiken: het vocht is heel lekker in een paddenstoelenrisotto of paddenstoelensoep. Dus apart houden als je het gaat gebruiken. Anders weggieten.

De vulling:
Roomkaas losroeren met knoflook en kruiden. Bv Italiaanse kruiden of alleen peterselie of alleen dille. Meerdere variaties mogelijk kortom die allemaal lekker zijn. Peper en zout erbij. Doorroeren. Vul je champignons hiermee en eet verrukkelijk!

Geplaatst:

Zeven zakken geraspte courgette voor de vriezer.

Dit is voor brood, cake, muffins, pastasaus, soepen, chili's, o, het is alweer op...

P1050013.JPG

Geplaatst:

Hi @Rookie, waar heb je die potten vandaan? Zijn dat mason jars? Ik ben op zoek naar zulke potten om te pressure cannen namelijk.

Geplaatst:

Dit zijn inderdaad mason jars @Moestuinpassie.

Deze heb ik gekocht op Amazon (wat een verademing dat ik dat gewoon mag zeggen), maar ik heb een ander adres gevonden.

Ik bestel ze nu bij pressurecanning.nl, daar zijn ze het goedkoopst.

Op dit moment zijn ze even door de voorraad heen, maar ze komen weer in oktober.

Geplaatst:

@Mellie ik heb heel veel paprika. Hoe weck jij ze. Ziet er zalig uit!!!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

@Rookie

Oh ja, die site ken ik. Ik vroeg het inderdaad omdat ze daar niet op voorraad zijn. Ik heb daar een tijdje terug een pressure canner en potten besteld inderdaad :)

Geplaatst:

Gevulde courgettesoep 

17260553159539081425015965766051.jpg

Geplaatst:

@MoestuinpassieDie van Amazon zijn ook prima, maar ik vond het prijsverschil zo groot, dat ik heb besloten even te wachten tot ze er weer waren.

Ik kan nog wel even vooruit en ik heb ook nog andere potten van Hak en zo.

En ik heb ook nog een grote voorraad Weck potten.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit @Lia56!

Heb je er paprika's bij gedaan?

Geplaatst:

@Rookie Ja, prei, knoflook, uien, peper en paprika, alles uet. Niet volgens t boekje maar ik hou ervan dingen te proberen. Smaakt lekker

Geplaatst:

Dat klinkt heerlijk!

Ik wist niet dat er een courgettesoepboekje was ... grapje.

Ik doe ook altijd maar wat, maar ik vind de kleur van jouw soep zo mooi.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic