Geplaatst: 22 september22 Sep Gisteren zes porties groentensaus, bestaande uit paprika, tomaat, courgette, patisson en knoflook -> in de diepvries.Vandaag tien potten jam.
Geplaatst: 23 september23 Sep De laatste perziken waren niet zo best.. dus jam gemaakt en ineens bedacht ik me dat sherry daar heel goed bij zou passen. En jawel. Dat klopt! Mmmmmmm!Die Pedro Ximenez past er perfect bij!Edit: ik weet niet hoe ik het heb bedacht, maar het smaakt zoooo lekker dat ik nu op zoek wil gaan naar perziken 🤣🤣🤣 23 september23 Sep aangepast door Mellie
Geplaatst: 24 september24 Sep Hier ook de laatste perziken ingemaakt, maar dan rode. 6 potten jam met pruimen en perzik9 potten perzik jam3 potten met gekonfijte schilletjes, warvan er 2 potjes bitter zijn voor de man in cake, en 1 potje heel erg lekkere citroen die niet bitter is. en nog 3 flesjes sap. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 24 september24 Sep Perzikjam…daar ben ik dan wel weer jaloers op! 😊😋Zelf nog maar wat kweepeerjam en kweepeergelei gemaakt. Ik had van de vorige batch al zoveel weggegeven! Dus nog wat op voorraad! 😊
Geplaatst: 24 september24 Sep Wat veel werk en wat ziet het er mooi uit @hazeltje . Heerlijk zo’n voorraad.<Off topic: wat een mooie etiketjes maak jij! Het lijkt wel van een ouderwetse typemachine 😍. Geweldig!>
Geplaatst: 24 september24 Sep 54 minuten geleden, jootje zei:kweepeergeleiHoe maakte jij ook al weer die gelei Jo? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 september24 Sep Appelvrouw. Voor dit had ik 4 kweeperen. Gewassen. Geschild, ontdaan van klokhuizen. ( al het harde eruit, maar dat wist jij al) klokhuizen en schillen gaan in een waszakje/ groentenetje bij de peren in de pan. Net onder water etten en een klein half uurtje laten pruttelen tot de peren zacht zijn. Nacht laten staan.Volgende dag een ( kaas) doek in vergiet leggen, vergiet op schaal en de pan leeggieten. Zakje met klokhuizen en schillen effe uitknijpen en weggooien. Sap afwegen en in een pan doen, peren afwegen en in andere pan .Peren heb ik gestaafmixerd en met gelei suiker 2:1 en jam van gemaakt.Sap heb ik gewone suiker bij gedaan, per liter vocht mag een kilo suiker, ik heb wat minder gedaan. Dat aan de kook gebracht en heeeeeel lang laten pruttelen. Ondertussen steeds schuim eraf scheppen. Dus lang inkoken, tot je de mooie rode kleur hebt en je druppel aan je lepel een draadjeJe kan de gelei ook met geleisuiker maken, maar ik krijg hem dan niet zo mooi rood, en met gewone suiker vind ik hem ook lekkerder! 24 september24 Sep aangepast door jootje
Geplaatst: 24 september24 Sep Jootje dank voor je recept, ik vind jouw potjes kweepeer er weer té lekker uitzien!Mijn kweeperen zijn ook bijna rijp, ze beginnen te geuren.5 uren geleden, Dahli zei:<Off topic: wat een mooie etiketjes maak jij! Het lijkt wel van een ouderwetse typemachine 😍. Geweldig!>Dat klopt helemaal. Ik heb een rol met gegomd papier, die draai ik zo de typmachine in. Leuk klusje vind ik dat. Dat papier is geloof ik eigenlijk tape om dozen/enveloppen mee dicht te plakken. 24 september24 Sep aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 24 september24 Sep Een aantal potten appelmoes gemaakt. Voor mij de eerste keer, normaal vries ik het in, maar de diepvries is vol. Ik heb het net zoals de jam gedaan, niet geweckt of iets dergelijks, gewoon loeiheet in schone potten. 🤞
Geplaatst: 24 september24 Sep 1 uur terug, hazeltje zei:die draai ik zo de typmachine inGaaf hoor! Het ziet er echt geweldig uit. Beetje apothekerachtig ofzo. Het gaat natuurlijk om wat er in zit, maar die etiketjes maken het wel helemaal af. Leuk dat je dat op deze manier doet.
Geplaatst: 24 september24 Sep Op 12-9-2025 om 16:16, Dahli zei:DruivenlikeurEven een schopje omhoog.Dit ga ik morgen ook maken, alleen dan met jenever (net wat goedkoper dan wodka, en Diana gebruikt dat ook). De jenever wel eerst even ophalen, heb dat niet standaard in huis (wodka ook niet). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 25 september25 Sep 14 uren geleden, Arja zei:potten appelmoes gemaakt […]gewoon loeiheet in schone potten. 🤞Zo doe ik het ook altijd. Gaat altijd goed. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 september25 Sep 17 uren geleden, Arja zei:diepvries is vol.Dat kan ik mij voorstellen. Daarom heb ik nu 3 vriezers en ook die raken aardig vol.
Geplaatst: 25 september25 Sep Hahaha wij hebben hier afgesproken het bij één diepvrieskist (ruim 200 liter) te houden. Anders is het hek van de dam, en zit er uiteindelijk allemaal ouwe zooi in. Nu kan ik het overzicht prima houden.
Geplaatst: 25 september25 Sep Ja het is een hele klus om alles te noteren en de oudste datum er eerst uit te halen. Maar ik durf het niet aan om het in potten te doen en daarvoor heb ik weer geen plek. Ik heb ook voorraad potten maar uit de winkel. Hoofdzakelijk groente die ik zelf niet verbouw en voor nood.
Geplaatst: 25 september25 Sep Ik heb gisteren voor het eerst zelf chili flakes gemaakt van gedroogde pepers. Dat ging goed, dus binnenkort weer wat pepers drogen voor nog een badge. Het rook ook erg lekker.
Geplaatst: 26 september26 Sep Gister was het 14 gr in huis… mijn lief mopperen waarom hij kou moest lijden…😅Dus….🥁…..de AGA opgedraaid….😍 Ook omdat mijn lief de vriezer ging ontdooien en er sudderlappen nodig op moesten… dus meteen HET MOMENT om de kweeperen die ik van @jootje kreeg te garen…🙏🏻😊… Gisteraaf de hele peren in droge pan met deksel erop onder in de AGA (100 gr) gezet en vanmorgen mooie gare peren waarvan het velletje al los gaat laten 👍😊 Ik zet nog ff terug tot de middag dan heb ik tijd om ermee verder te gaan..😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 26 september26 Sep Hier idem.De laatste kweeappels op de kachel laten staan gisterenavond en die zijn prachtig rood geworden. Nu mag het een paar uur uitlekken en later op de dag gelei maken. @jootje ik doe het wel met een groot deel halve geleisuiker, meestal de helft tot driekwart geleisuiker en een kwart rietsuiker. Maar nog steeds in de verhouding 1,1 liter sap op 500 gram suiker. Er zal in mijn bereiding ook veel pectine aanwezig zijn door de schillen en de klokhuizen/pitten. En ik heb geen problemen met de smaak van de geleisuiker of dat het minder zoet is. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 september26 Sep Prachtig die kleur @appelvrouw 😍 hoop dat de mijne ook zo’n mooie kleur krijgen🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 26 september26 Sep De membrillo heeft vandaag ook nog een tijdje in de oven gestaan. De zon scheen op mijn zonnepanelen, dus ik vond dat het wel kon. Het is nog wat zacht , maar een stuk steviger dan gisteren. Ik ga een deel ervan in pure chocola dopen, ook handig voor de hanteerbaarheid denk ik. Het is iig ontzettend lekker, en ik zal wat meebrengen naar de mtfd.
Geplaatst: 26 september26 Sep Ha ha jij loopt een stap voor op het proces Arja…😊… gaat goed bij jou!! 😍Ik heb de velletjes van de peren getrokken en klokhuis verwijderd..👍😊Was begonnen door een zeef maar er bleef niks achter dus dat verder achterwege gelaten en de peren gewoon met garde tot moes geroerd… gewone fijne suiker erbij… kaneelstok erbij en terug onderin de AGA tot suiker opgelost is……😊 Vanavond verder….De zon schijnt dus tijd om nog “ de tuin” in te gaan…😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 26 september26 Sep De binnenkant blijkt toch nog zachter dan ik dacht. Beetje een kliederboel dus, en ook minder lang houdbaar. Maar ik ga gewoon veel uitdelen, dan is het snel genoeg op 😆
Geplaatst: 26 september26 Sep Hier niks met kweeperen gedaan, want die heb ik niet. Allereerst vijgenblad siroop gemaakt. Met het recept van Diana. Bladeren waren eerst 20 minuten aan het trekken, geproefd en ik dacht nog 5 minuten want dan zit ik tussen die 20 en 30 minuten. Tijd vergeten, was het 40 minuten geworden. Omdat ik ondertussen ook bezig was met de druivenlikeur. En vervolgens nog de pawpaw likeur en de perenlikeur.'S avonds de vijgenblad limonade gedronken. Het is drinkbaar, de smaak is wel ok maar niet super of zo.Ik ga het nog wel voor de thee proberen, en als dat niks is dan wordt het geen vijgenblad meer voor mij. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 september27 Sep Vanmorgen mijn bakblik met kweeperen moes onderuit de AGA gehaald…oeps 😬 toch wat te lang een hele nacht…want erg donker… maar de smaak is prima … 😋Toen het wat afgekoeld maar nog wel warm het blik omgedraaid boven snijplank met schoon vel bak papier en de nu boven liggende laag er voorzichtig afgehaald….Helaas zat het langs de randen muur vast dus die heb ik er deels afgesneden/geknipt…😏De volgende hoeveelheid doe ik op siliconen vel en tussen de middag erin zodat ik beter de tijd in de gaten kan houden…👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱Hoek eraf komt omdat iedereen ff wilde proeven..😅pfff dat snijden ging nog niet makkelijk…doordat het zo kleverig is… het middenstuk vind ik nog te zacht aan de onderkant dus nu de onderkant boven en laat ik ze zo bovenop (40 gr) nog tijd wat steviger worden…😊Deel van de blokjes die al goed zijn in bakje met bakpapier ertussen in de koelkast…👍😊Nu hopen dat de volgende lading mooier van kleur word🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱 27 september27 Sep aangepast door Vrouwholle
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.