Geplaatst: 18 oktober18 Okt 1 minuut geleden, peulenschil zei:Dit jaar ( laat in het seizoen) de te grote olijfkomkommertjes in kleine stukjes gesneden en gefruit in olie met peper zout en knoflookDat klinkt ook heel lekker! Ik las dat je, de grotere, ook goed in stukken/schijfjes kunt drogen in de voedseldroger. Bijvoorbeeld met wat kerrie massala erover tijdens het drogen. Dan worden het chipjes. Ik heb hier ook nog best wat grote hangen voor de zaadoogst. Die zijn daar perfect voor. Blad wist ik nog niet, ga ik ook eens opzoeken, dank je voor de tip! 18 oktober18 Okt aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Ik kon er niet toe komen om alle onrijpe pepers en parika’s af te danken, en ik dacht dat het met de scherpte wel mee zou vallen want hey, onrijp. Dus dacht ik er chutney van te maken met appels als bulk en zoete smaak. Verder uien, knoflook, rode wijn, azijn, zout, suiker, rozijnen, kruiden en dus die lawine fijngesneden pepers en paprika. Een paar onrijpe tomaatjes nog. Het werd wel lekker. Maar nog steeds loeiheet (pedis). Oeps, verkeerd ingeschat. Te heet voor chitney. Dus de staafmixer er op, de bulk in jampotjes gestopt om (langer) te bewaren, en een deel in ijsblokjesvormen ingevroren. Zo kunnen we per keer een pittige toets aan het eten toevoegen als we willen de komende tijd, zonder steeds pepers te hoeven snijden of de sambal aan te breken. En als ik dit ooit nog eens doe dan moet ik dus véél meer appels gebruiken! Overigens was het restje van deze prut door de yoghurt verrassend lekker. De yoghurt blust de hitte, en dan overheerst het zoet van de overige ingredienten. Wel een pittig nasmaakje. Maar misschien goed als ontbijt. Pepers zijn anti-parasitair en anti-kanker, prima om de dag mee op te starten.Ik had vandaag sowieso niet veel succes met de kookexperimenten. Mijn zelfgemaakte pectine is ook mislukt. De kweeperen zijn wel goed gekookt, morgen maar verder. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 oktober23 Okt 4 potten kweepeergelei! En een restje uit de pan geschraapt. Wat een heerlijke vrucht zeg! Had 'm nog nooit geproefd. Maar op de MTFD mogen plukken bij @Goldfish en @Mevrouw Groen en enkele grotere bleven over op de weggeeftafel dus ook meegenomen. Ik kan eigenlijk niet zo goed tegen appel en peer. Maar af en toe kan wel. Dit gaat dus absoluut 'af en toe' zijn (als ik tenminste kan voorkomen dat Cor voor die tijd alles door zijn yoghurt heeft gegooid, lol).De moes van de peren ligt in de vriezer voor later Membrillo. En de schillen liggen in de voedseldroger (experiment). Jammie! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Gewassen en ontnerft. Als het straks droog is maken we er strakke rolletjes van die gaan dan in een stevige zak in de vriezer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Niet geblancheerd de diepvries in @appelvrouw? Of hoeft dat niet perse bij palmkool?
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Jep rauw net als boerenkool..de vorst erover!- We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 oktober25 Okt 2 rode kooltjes uit mijn moestuintje gestoofd met laurierblaadjes uet, kruidnagels, appels, azijn en appelstroop. Verdelen over een aantal bakjes die de diepvries ingaan. Dan kunnen we het eten wanneer we willen. 💜
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Chayote brownie! Al is het meer cake dan brownie. Ik vind hem heerlijk! Maar mijn dochter heeft ‘m afgekeurd. Ze is ook niet gek op courgette brownies. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 30 oktober30 Okt 2 potjes + 1 schaaltje crème de marron. Niet de allermooiste kleur, maar zooo lekker.
Geplaatst: 3 november3 Nov Tijdje geleden jenever bij de pruimpjes gegoten, suiker erbij.... en werd toch wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen. Dus net een slokje pruimenlikeur voorgeproefd. Erg lekker!! Voor de Kweepeerlikeur heb ik nu ong. 1 liter kweepeersap klaarstaan, en van de week Weinbrand in Duitsland gekocht om deze tezamen tot likeur te laten verworden. Ben benieuwd.Wordt een warme winter zo.
Geplaatst: 4 november4 Nov Mmm dat klinkt lekker @Erny Ik ben met alle rijpe eigen tomaten en 10 kg gekochte tomaten saus en soep aan het maken. Eigen paprika’s erbij en milde pepers. Alle laatste basilicum van buiten oregano rozemarijn en tijm. Het ruikt heerlijk in de keuken.
Geplaatst: 5 november5 Nov Resultaat van gisteren. Ik begon met ruim 12 l saus. Dat heb ik laten inkoken tot 10 l. Mooi voorraadje weer. Ik had maand terug pepers gedroogd voor chili vlokken. dat was allang droog, maar niet gemalen. 1 kant zat helemaal onder de schimmel… nog nooit zo massaal schimmel gehad. Alles weggegooid. Vanochtend mijn nieuwe lichting pepers. Zelfde peper als wat er onder in de pot zit. Totaal andere kleur. Bovenste is zoals uit de winkel donkerrood. Onderste helft is lichtgevend oranje 🤣 vond ik toen ik het maakte al zo bijzonder, want het waren rode pepers… maar was toch knal oranje. Zo zie je het iets beter.
Geplaatst: 5 november5 Nov @Mellie Lekker voorraadje! Mooie chilivlokken ook! Ga ook eens wat pepers uit de vriezer halen, de stockli staat nog in de schuur.
Geplaatst: 8 november8 Nov Ik heb 11 potten uiensoep geweckt, alle uien uet die ik nog kon verzamelen en een beetje van de lokale boer.Ik had daarna nog 5 potten runderbotten bouillon over, die heb ik ook maar gelijk geweckt.
Geplaatst: 8 november8 Nov Wat een rijkdom @Rookie ! Het water loopt me in de mond als ik er naar kijk 😋. Prachtige kleur ook!
Geplaatst: 8 november8 Nov Ik denk dat dat door de bruine suiker en de rode wijn komt @Dahli .Er zit ook balsamico azijn in, dat geeft natuurlijk ook die donkere kleur.Het smaakt goddelijk trouwens.😋
Geplaatst: 11 november11 Nov Gisterenavond heb ik Cabello de angèl gemaakt van 1 van mijn vijgenbladpompoenen. Het was degene die ik ruim een week geleden had geoogst van bijna 2,2 kg. Ik heb er een mini-reportage à la Marcel van Roosmalen van gemaakt 😊. Uitgegaan van de volgende ingrediënten:1 pompoen 2,2 kg bruto (werd 470 gram netto na uitlekken: 7/8 van de pompoen. Meer paste niet in mijn pan.)Snuf zout420 gram suiker (zelfde als uitlekgewicht minus 10%)1,5 kaneelstokZeer dunne schil, zonder wit, van een halve sinaasappel. Traditioneel wordt het gemaakt met citroenschil, maar omdat ik van marmelade houd, heb ik sinaasappel genomen.7/8 van de pompoen die met moeite in 8 stukken was verdeeld. Het grootste deel van de zaden eerst geoogst. In de pan, klein uur gekookt met water en snuf zout.Na afgieten het vruchtvlees met een vork uit de stukken schil geschraapt, in een zeef om uit te lekken. Je ziet dan direct de mooie draadjes waaraan het gerecht zijn naam dankt, engelenhaar.Je houdt de, nog steeds keiharde, schil van de pompoen over. Het is net kunststof en lijkt op de schil van een kalebas. Duidelijk is te zien waarom hij zo lang houdbaar is.Het uitgeschraapte vruchtvlees is inmiddels uitgelekt en uitgedrukt om zoveel mogelijk vocht uit de substantie te krijgen.In de pan met de sinaasappelschil, kaneelstok en suiker. Liefst een pan met dikke bodem en zeer regelmatig roeren met een houten lepel. De suiker gaat op een gegeven moment karamelliseren. Het mag niet aanbranden.Na een minuut of 20 op getemperd vuur houd je dit over. Ondertussen heb ik wat potjes gesteriliseerd.De gloeiend hete Cabello in twee en een half potje over gedaan. Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar het zijn hele mooie fijne draadjes geworden en de smaak is echt heerlijk. Te gebruiken als een soort jam, als vulling in gebak en bij een kaasplank. Dat laatste vandaag gedaan en dat was echt een lekkere combinatie!De bijvangst was zo’n 50 zaden die nu ligt te drogen. 11 november11 Nov aangepast door Dahli
Geplaatst: 11 november11 Nov Best een hoop werk nog denk ik, voor een klein beetje jam? Okee…wel speciale jam….
Geplaatst: 11 november11 Nov Zou je die pompoen ook kunnen gebruiken als spaghetti pompoen? Die heb ik ooit gehad, en dat was net zo’n draderige toestand. En dan de draden gebruiken als “ spaghetti” ?
Geplaatst: 11 november11 Nov Je bent inderdaad wel even bezig, maar ik vind dit soort dingen heel leuk om te doen. Dan geeft het niet 😉. Je zou dit inderdaad ook als spaghettipompoen kunnen gebruiken. Ik heb nog nooit spaghettipompoen gekweekt dus ik weet niet hoe dat smaakt. Deze pompoen smaakt licht zoetig en heel erg fris, beetje appelig zelfs tijdens het koken. Opvallend lekker vond ik. Maar misschien is spaghettipompoen hartiger. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Geplaatst: 11 november11 Nov In mijn herinnering smaakte die spaghetti pompoen gewoon neutraal. Niet zoetig in ieder geval. Dat is met die jouw pompoen wel het geval begrijp ik. Dus dan maak je er ook niet gauw een hartig gerecht mee denk ik…Lekker jam maken dan toch? 😊😋
Geplaatst: 11 november11 Nov Ik ga met een van de andere pompoenen toch ook echt het Franse recept van Appelvrouws video maken. Dat is hartig en lijkt me echt lekker. De smaak van de pompoen, zonder toevoegingen, is heel licht zoetig. Zoals andere pompoenen ook kunnen zijn, dus met hartige toevoegingen lijkt me een hartig gerecht ook prima met deze.
Geplaatst: 11 november11 Nov @Dahli Het water loopt mij in de mond. Het werk is het wel waard vind ik, want je hebt dan wel iets bijzonders.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.