Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen drie dagen:

7 literpotten aardappels ( en heb nog vele kilo's)

6 halve liters sperziebonen

6 halve liters snijboontjes

13 zakken sperziebonen van 400 gram voor diepvries

5 zakken snijbonen van 350 gram voor diepvries

6 potjes komkommer zoet-zuur

En 8 potten atjar met voornamelijk courgettes...

Morgen staan de koolrabi en rapen op het programma na mijn werk...denk zo'n 2 a 3 potjes van elk...

Pfff en het einde is nog niet in zicht....en komen nog genoeg courgettes, komkommers en bonen aan....

Dus de thuiskok mag aan de sambal goreng boontjes

Geplaatst:

Als wij een keer snel moeten of laat zijn van bijv een MTFD dan trekken we een pot open en maken we er gebakken aardappels van ( zijn immers al gaar) hoeft alleen nog opgebakken.....Of als je bijvoorbeeld onverwacht extra eters krijgt....dat gebeurt hier nog wel eens...wij vinden het dan ideaal

Ook verwerken van extra oogst...we zijn maar met zijn tweeen en kunnen niet tegen de hoeveelheid aardappels op eten aangezien de thuiskok meer met rijst heeft dus weck ik een partij en de rest gaat de donkere kast in. Ook gewoon mazzel....heb een giga partij 1 Liter Weckpotten gekregen van een collega die met de moestuin is gestopt. Dus potten genoeg

Geplaatst:

Hoe weck je die Ciska? Hoelang koken? Grote stukken? Plakjes? Etc

Ik heb weer 8 potten komkommers op zoetzuur ingemaakt net, het is een chaos in de keuken want gisteren had ik ook al ijs gemaakt en kaas. Echt geen zin om nu nog op te ruimen en dan weer te gaan koken straks.

Edit: nog wat foto's

IMG122467291501682753.JPG

Speciaal voor Henk wat foto's van een klein hoekje van de rommelbende die opgeruimd moet voordat ik überhaupt weer wat anders kan gaan doen daar

IMG122980961501682757.JPGIMG123056171501682763.JPG

Geplaatst:

je wil mijn kamer/keuken nu ff niet zien... daarbij lijkt jou keuken netjes opgeruimd

Ik had afgelopen weekend 10 dozen Weckpotten van halve liters gehaald, die staan te wachten op tafel...

Rode bieten, rode kool, spruiten en boerenkool die moeten nog komen...dus misschien wel niet eens genoeg

Ik heb de aardappels gewoon in stukken gesneden van ongeveer van 4 bij 3 cm. Groter is alleen maar onhandig bij het vullen (neemt veel ruimte in) daarna 3 a 5 min voorgekookt (internet zegt 10 minuten, maar dan zijn ze hier al gaar ) dus gewoon even de kook erover, dan voorzichtig in de potten, gekookt water met zout erover, deksels met ringen vastzetten en daarna 90 minuten bij 100 graden. ( Ik doe wel een schepje zout erbij, voor de zekers...)

Vorig jaar ook zo gedaan en de kruimeligheid tijdens het bakken viel best mee, maar toen had ik ze inderdaad langer voorgekookt en gingen ze als het waren al gaar de potten in

IMG014434791501692990.JPG

Geplaatst:

Aha. Goeie tip Ciska, had nog nooit gehoord van aardappelen inmaken. Helaas hier ernstig potten tekort. Dus nog even niet hiero. Maar ik zet het in mijn 'leuke ideeen voor ooit' schriftje.

Voor de chilisaus van Wortel is het nog wat te vroeg. Alle rijpe pepers zijn eind vorige week door de pizza-saus gegaan. Maar er komt nog een mooie lichting aan, zie ik. Dus ik heb goede hoop voor ergens met anderhalve week.

Vandaag ga ik cherrytomaatjes heel inmaken volgens dit recept:

http://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/zoetzuur-van-cherrytomaatjes/

Heb bedacht er ook enkele Mexican Sour Gherkinnetjes doorheen te gooien, dat kan nooit vervelend zijn. En wat minder sjalotten.

Als t wat is, lezen jullie!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Aardbeien jam en aardbeien ijs. Verzameld in de vriezer maar moeten nu plaats maken voor de boontjes.

20170805120230-2016x151283621501927600.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mja. Nu heb ik natuurlijk óók zin in ijs. Braam of aardbei. Maakt niet uit. Mmmm. Straks even wat slagroom scoren in de super en aan de slag. Denk ik.

Verder vandaag 3 kilo paprika in blokjes en in porties in de vriezer. Mijn innerlijke hamster komt steeds meer in haar comfort-zone.

ooo...bramenijs..nooit gegeten

OT: komkommers in plakjes met mierikswortel. Ik kom er inderdaad nu wel een beetje in om in die groene dingen..en mijn augurkenplant dan,die heeft in zijn eentje al een tiental potten voortgebracht.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Afgelopen dagen:

5kg abrikozen verwerkt tot jam met tijm en een beetje saus

vele zakjes snij- en sperziebonen geblancheerd en ingevroren

courgette op (zoet)zuur

komkommers op zuur

als proef een pot dillebonen (nog 6 weken geduld hebben)

Pff, en dat nog steeds zonder oven (toch erg handig voor steriliseren van potten) en nog steeds op m'n camping-2,5-pits-gasfornuisje Gaat toch een stuk trager allemaal..

Edit: foto's toegevoegd

AN6503s51481502229020.jpg

AN6507s81371502229021.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Gisteren twee potjes met komkommer/augurkplakjes met dille bloemen+groen, venkel bloemen, dragon, mierikswortel, pepertje en nog meer.

Twee potjes met overblijfsel azijn gevuld met uitjes, courgette, bloemkool, knoflook en dille/dragon/venkel/mierikswortel en peper en Almapaprikaatje... etc.

Eerste pot bramensapjam (ik eet geen jam dus maak een wat vloeibaarder goedje voor bij de Turkse Yoghurt, ook met minder suiker dus).

Rest van de mierikswortel in de mayo gestopt.

Geplaatst:

Klikt lekker Erny. Interessant dat je bloemen toevoegt aan je zoetzuur (ik maak een mental-note)

Hiero bramen die ook meer sap dan jam moeten worden. Gisteren geplukt.

Vandaag gesapt met de staafmixer en suiker. Morgen ijs maken?

En op strooptocht naar komkommers (vanwege aanhoudende geruchten dat het zulke goede verstoppers zijn! ) inderdaad de eerste kilo binnen gehaald. Het recept van Speets / Appelvrouw (en wie ook nog weer?) komt binnen handbereik.

Geplaatst:

Heb een foto bij m'n bericht gezet. Bonen rauw, heel met steeltje en al in een fles (want mijn bonen zijn 20cm lang..) gedaan. In elke pot/fles: dillezaad, gedroogde dille, venkelbloemen, wat zwarte peperkorrels en teentje knoflook en/of klein (rood) pepertje. Overgoten met het bekende azijnmengsel met dit keer ietsje minder kurkuma en wat minder suiker. 15 minuten wecken.

Geplaatst:

Dank je wel Anna dat ziet er mooi uit. Zijn het Cobra`s? Die heb ik iig, en die zijn ook zo lang..en lekker. Je hebt dus niet extra venkelzaad erbij gestopt toch?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De soort heet Pastoral. Geen extra venkelzaad nee. Misschien heb ik wel te weinig kruiden gedaan op zo'n 'grote' fles, ik merk het vanzelf

Geplaatst:

Prachtig in die uniforme weckpotten zo, Akita!

Hier ook weer n 15 kg tomaten naar 6 liter pizza-saus (paprika, knof, ui en tuinkruiden toegevoegd - lang inkoken) omgezet. Laatste batch van groot formaat denk ik. Potjes zijn ook op. Dus werd tijd.

Geplaatst:

Vandaag zo ontzettend veel bramen geplukt en gegeten, dat heb ik in geen jaren gedaan!

Ik heb jam gemaakt met de wildgeplukte bramen. Jam gaat hier snel op, dus heb op 1 kg nog geen 600 Gr suiker gebruikt.

Gezeefd en ipv het zeefsel weg te gooien, heb ik het uitgesmeerd op een bakplaat en in de oven geschoven voor een soort mueslireep. Het is een probeersel, geen idee of het wat is straks. Het ruikt wel lekker,

maar misschien is het wel ontzettend hard...? Geen idee. Wordt nog geproefd.

98755e0de1d414ac5131186ef702d7d0.jpg

Ik had nog maar 1 grote jampot. Deze is gevuld en ook wat kleinere Olvarit potjes. Heb er uiteindelijk 3 mee kunnen vullen met de jam.

Het huis ruikt erg lekker, word ik vrolijk van. Met het allerlaatste beetje jam, hebben we 2 cocktails gemaakt met rum en veel ijs. Smaakte goed. Word ik nóg vrolijker van Proost!

80994adaffcbef9a5f888a6596bb3591.jpg

Geplaatst:

Vandaag weer zoet geweest.

Eerst 2 liter tomatensaus

IMAG109792731502656112.jpg

Vanavond 5 x 3/4 literpotten tomatenfond gemaakt.

IMAG112136431502656187.jpg

Dat was weer ruim 12kg aan tomaten verwerkt

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...