Jorieke123 Geplaatst: 4 juli 2020 Auteur Geplaatst: 4 juli 2020 Nou ik heb een recept voor 'pruimencrumble' en daar gooi ik steeds weer ander fruit onder En de ene keer gaat er ook bijvoorbeeld gemalen kokos door de kruimels, vaak ook volkorenmeel, wat minder suiker dan in het recept staat, een schep reuzel om wat boter te vervangen, enz. enz. Met andere woorden: ik doe maar wat Ik vries het fruit (kweeperen in stukjes, appels met schil en al in stukjes, pruimen, enz.) meestal in porties van 500 gram of een kilo in, en dan pak ik 2 van die verschillende porties en maak een lekkere mix. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Vastone Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Helaas niet uit eigen tuin, maar wel gekregen kersen telt dat ook? Overheerlijke kersencake! Voor diegene met emmers vol kersen.. Ik zou het wel weten 😋 echt een top recept. 3 Quote
Vastone Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 Het was een recept van Rutger bakt! Recept staat ook op zijn website: https://rutgerbakt.nl/cake-recepten/recept-kersen-kruimelcake/ De combinatie van amandelspijs in het cakebeslag (zorgt er ook voor dat de kersen niet naar de bodem zakken) en de crunchykruimels op de cake (zorgt er voor dat het geen kleffe hap word) is top! 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 Lekker! Hier zijn naast de nodige potten gemengde jam ook vier weckflessen kimchi gemaakt van spitskool. Vanavond voor het eerst gegeten en ik moet zeggen het smaakte prima. Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 Ikke zeven. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
RobO Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) nog meer kersen, héle vandaag dankzi dagje droog. vorige bak verdween ineens, hop, in een kindemondje rest gesausd, nog een kilo of 5 in de boom, tópboom! 7 juli 2020 aangepast door RobO Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 O lekker hè Rob. Wij hebben nog een volle tak maar vinden het niet verantwoord om die Kersen uit de boom te halen,,dunne tak en geen goede ladder. Voor de vogels dus ook ok. Wel weer kilo’s kruisbessen. De meeste van de ondertussen tien kilo kruisbessen als jam en in de vriezer heb ik van de takken die we afgeknipt hebben, te vol, te veel, te stekelig. De struikjes zijn weer heel mooi uitgedund meteen.👏 Ook begonnen met zwarte bessen in de vriezen, hier twee oude struiken van opruimen dus ook takken knippen en de besjes in de vriezer bij de rest. Mooi najaarswerk wordt dat, gelei, confiture en taart. Morgen maar eens beginnen met de aalbesjes, iemand nog een leuk recept? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 8 juli 2020 Geplaatst: 8 juli 2020 vandaag zijn de kruisbessen, zwarte bessen en laatste rode aan de beurt, die gaan tijdelijk in de vriezer om te sappen samen met de witte druiven Quote
Mellie Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Bosbessenjam gemaakt, 3 potjes werden het en teriyaki saus. Zooooo lekker! Aanrader! Quote
Mellie Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 650 gr Bosbessen ingekookt met 250 gr geleisuiker. Dat heet in potten gegoten. In een apart pannetje, goed opletten@RobO , heb ik een in eikenvaten gerijpte zoetpittige soyasaus met het goedkope spul wat op moest, samen met lichte basterdsuiker en honing opgewarmd. Nadat het ging pruttelen, heb ik er een maizenapapje bij gedaan. Dat laten doorkoken en toen in mijn pokebowl gebruikt en de rest in een schoon potje gedaan. Te simpel om te maken en belachelijk lekker. Dus ook doen hoor, dit past wel in jullie smaakstraatje volgens mij. Maar dan wel die aparte potjes aanhouden 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 Idioot veel aalbessen heb ik voor iemand die niet van zure besjes houdt. Maar wel van een drankje dus 1800 gr aalbessen gemengd met 900 gr suiker en daar potten mee gevuld, voor de helft ongeveer. In iedere pot een kruisbes voor de kleur en dan verder aanvullen met eau de vie 45%, pruimen 2018. @henkg zou ik de 20 % alcohol toch wel halen zo? Dat is belangrijk voor de houdbaarheid.. en zou ik de suikerprut met aalbesjes die als een soort blok onder de drank drijft zo kunnen laten of zou ik toch moeten schudden zodat het geheel zich mengt? Het ziet er zo ongemengd zo mooi uit.. 9 potten! En 5 potten dikke zwarte bes/kruisbes gelei. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 @appelvrouw: Bij mijn weten bestaat jullie eau de vie voor 50% uit ethanol. Als je wilt uitkomen op 20%: 20/50 = 2/5. Dus twee delen (2/5) eau de vie, en drie delen (3/5) vruchten + suiker geeft in totaal 20% alcohol. Aan de tweede foto, bovenste potten, valt te zien dat er ruim voldoende eau de vie in zit. Is schudden nodig? Het mengt dan wel wat beter, en bij het gebruik ga je toch een beetje roeren. Bij de uiteindelijke presentatie, het consumeren, zie je die mooie laagjes toch niet meer. Maar wat zonde van die eau de vie! Die moet gewoon zo in een glaasje, eventueel met een theelepeltje water. Voor bij het kampvuur, en in de winter bij de snorrende houtkachel. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 (aangepast) 6 uren geleden, henkg zei: Bij mijn weten bestaat jullie eau de vie voor 50% uit ethanol. Goed opgelet Henk, ik heb het nagevraagd een Lie en inderdaad. 50 % Dan zal het wel sterk genoeg zijn om voorlopig te bewaren. 6 uren geleden, henkg zei: Is schudden nodig? Dat weet ik dus niet. Ik weet niet of er iets naars kan gebeuren met de besjes die dan niet heel erg in de alcohol liggen als ik het niet doe. Het ziet er zo mooi uit, als ik een pot weg wil geven. 6 uren geleden, henkg zei: Maar wat zonde van die eau de vie! 2018 was een jaar van overvloed. Voor Lie is vooral de eau de vie van de mirabellen van belang, met de eau de vie van de pruimen mag ik « spelen ». Volgens mij worden de besjes best lekker, help me onthouden dan neem ik in het voorjaar een proefpot mee... 12 juli 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vastone Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Dat ziet er inderdaad erg mooi uit zo in de potten! Je zegt een kruisbes erbij voor de kleur, hoe werkt dat dan? Ik zou juist denken dat die rode besjes een rode kleur gaan afgeven? Wij kwamen vanavond na een weekend weg thuis en hadden laat geluncht dus geen avondeten. Kreeg ik toch een partij trek rond een uur of negen. Dus nog even de tuin in, met als resultaat: courgette, basilicum, Griekse oregano en bieslook. 1 eitje erbij, restje feta, peper zout en wat bloem en de pan in.. Verdient niet de schoonheidsprijs, maar was een heerlijke snelle avond snack. Quote
jootje Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Mooi bordje, Vastone! en gebakken ziet er ook watertandend lekker uit. en herinnering voor mezelf: courgette ( panne) koekjes! 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 2 uren geleden, Vastone zei: hoe werkt dat dan Niet voor de kleur van het sap maar voor een kleur in de pot, Die rode besjes en het groen van de kruisbes spat er nu uit toch? Dat zal niet zo blijven, de besjes worden lichter van kleur en de drank roder. Ik maak nog wel eens een foto over een paar weken. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 13 juli 2020 Geplaatst: 13 juli 2020 1,2 kg aardbeien tot jam getoverd. Zijn bijna 4 potten geworden. De dochter heeft al een half potje achter haar kiezen. 5 boterhammen zijn rijkelijk besmeerd...! (Pas 6 hè... waar laat ze het in hemelsnaam?!)1,3 kg framboos/passievrucht zijn 4 potten geworden. Ik heb bevroren passievruchtenstukjes gekocht en had zo’n visioen dat dat heel lekker in frambozenjam zou zijn. Tijdens het maken dacht ik, zuur met zuur. Aaahhh! Waar ben je in hemelsnaam aan begonnen, maar het is zó lekker geworden! Heel fris van smaak. Een blijvertje in het jam arsenaal. Quote
Mellie Geplaatst: 14 juli 2020 Geplaatst: 14 juli 2020 Vandaag weer aan de jam. Wacht nog even op een momentje droog om de frambozen van de dag erbij te doen maar dat lijkt niet meer te gaan gebeuren. 1 kg fruit: 500 gr bosbessen en 500 gr framblijtjes 1 Quote
Vastone Geplaatst: 14 juli 2020 Geplaatst: 14 juli 2020 Heerlijk al die potten jam! Hier nog helemaal geen jam gemaakt dit jaar, veel fruit beland zo in de mondjes en ook best wat weggegeven dus nog niet echt voldoende om ook nog jam te maken gehad. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2020 Geplaatst: 14 juli 2020 (aangepast) Anderhalve kilo aalbessen tot sap verwerkt en er daarna een pond ongesapte cassisbesjes bijgedaan en trouwens ook een handje Aronia met dank aan @weknow het werd vrij donkere roodpaarse gelei met zwarte besjes..smaakt heerlijk. Nog maar 5 pakken jamsuiker over en nog zoveel fruit te gaan..de bessen zijn nu geplukt maar de bramen beginnen te rijpen en de pruimen te vallen. 14 juli 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 Ik maak ook veel jam met gekocht fruit want veelal eindigt het geplukte in de kinderen. Daar kan ik echt niet tegen aan plukken... Als ik mazzel heb, kan ik een handje uet erin smokkelen. Alleen als ze me niet zien. Zo ook vandaag. Bosbessen, rode bessen, aardbeien, gele en rode frambozen. 500 gr gekocht (uit de vriezer) en zon 200 gr geplukte gele en rode frambozen. Ik heb de afgelopen dagen Max 150 gr suiker gebruikt voor de jam. Niet lang houdbaar, maar smaakt me beter. Mijn gevoel erbij is in elk geval beduidend minder dik Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.