Jump to content

Tomatenzaden wintervast?

kenbeimer

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik in mijn moestuin Indigo Rose tomaten gekweekt die bijna helemaal zwart werden. Er kwam ook een kleiner zusje welke ik niet had gezaaid op en die heb ik destijds verwijderd omdat ik dacht dat het Wolfskers was.

Diezelfde broertjes en zusjes kwamen ook dit jaar weer op als onkruid, wat betekend dat het zaad de winter heeft overleefd. Echter ben ik erachter gekomen dat het blad van Wolfskers hélemaal niet lijkt op het blad van tomaten. De plantjes zijn verwijderd, dus daar is niets meer aan te doen. Nu vraag ik mij de volgende 2 dingen af.

- Is het mogelijk voor tomatenzaad om in een winter als die van afgelopen jaar te overleven?

- Bestaat er een (mogelijk gevaarlijke) onkruid variant met bladeren die eruit zien en ruiken als tomatenblad?

Ik begin namelijk een beetje angstig te worden om nu nog Indigo rose tomaten te kweken. Straks laat ik een schadelijke plant staan en eet mezelf ziek of dood in de gevaarlijke vruchten die op tomaten lijken. (Ik eet ze niet rauw, maar verpulverd in de pizza)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Ja, ze komen gewoon de winter door, dat hadden wij in onze varkensvelden ook. Daarna komen ze in de juiste tijd vrolijk op. Zaden op zich kunnen ook flinke kou hebben, ook al kan de plant zelf dat niet.

Als de plant ruikt naar tomatenplant dan zou ik ze lekker laten staan en kijken wat voor een lekkere tomaatjes er aan komen. Misschien zijn ze niet lekker (door een kruising), maar je gaat er echt niet dood aan, maak je niet druk

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ja leuk die tomaten.

Bij ons ook als onkruid. Waren nogal wat overrijpe tomaatjes in de composthoop gegaan. Resultaat?

Echt overal waar de compost uit die hoop is terechtgekomen, tomaten, tomaten, en nog meer tomaten.

IMG20160604195559-193951466026056.jpg

IMG2016061116455017891466025895.jpg

Ik heb het merendeel al een paar keer onderuitgeschoffeld.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

haha hier ook hetzelfde

al is dat tutten wel ergens goed voor. tomaten die vanuit de compost opkomen lopen een heel eind achter, zo ver dat ik me afvraag of er überhaupt wel een tomaat aan gaat komen. ik heb 1 plantje laten staan dus we zullen zien.

Nou de tomaten die ik verwijderd heb, hadden op zich best nog tot bloei kunnen komen. Ik ben benieuwd dat als je de natuur op die manier haar gang laat gaan de tomaten op den duur niet winterproof worden. Klinkt als een leuk experiment waar ik mij aan wil gaan wagen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids