AnnVisse Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Hallo allemaal, Vraagje, waar zitten de zaadjes bij de weegbree?? Ik heb gegoogled maar wat het nou precies is kan ik niet achter komen.. Wat zijn nou de zaadjes?? Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
AnnVisse Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Geplaatst: 11 juli 2016 Ik had er een foto bij gedaan.... Maar waar die is.... Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
weknow Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Zal het proberen te beschrijven Ann. Op je foto staan aren van de smalle weegbree. Die zijn een 3 a 4 cm. lang als ze geheel uitgebloeid zijn...groeien dus nog wat verder uit bij/na de bloei. De onderste op je foto is bijna rijp denk ik. Als je er met je nagel zachtjes over wrijft, ontdek je achter de geelbruine bloemrestjes, net tegen de stam, platte schijfjes van ongeveer 2 mm die wat ingepakt zitten, elk apart. Die zijn nu misschien nog groen/geel...als het zaad heel binnenkort geheel rijp is zijn die ook geel-bruinig geworden. Het is te klein om met zekerheid te zeggen, maar het zou kunnen dat de lichtbruine spikkels op je foto rechts en linksonder rijpe zaadjes zijn. Bij de grote weegbree zijn de bloeiaren veel langer en is het zaad niet zo ingepakt en wat kleiner. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnnVisse Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Geplaatst: 11 juli 2016 Dank je weknow! De smalle weegbree is ook de bedoeling ☺. Wil het in een paar potten in de achtertuin gaan kweken om zalf van te maken ☺. Of zijn we makkelijkere manieren om dat te doen?? Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Erny Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Uitzaaien in de volle grond en het zaait zich dan vanzelf uit zodat je altijd genoeg te oogsten hebt. Overtollige Weegbreeplanten kun je dan gewoon wegwieden. Quote
AnnekeW Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Ik doe vaak geen moeite om eerst zaadjes te winnen, maar hang een bosje uitgebloeide bloemen boven de plek waar ik ze wil hebben. Of ik leg ze ter plekke op de grond. Quote
AnnVisse Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Thnx! Ga ik ook doen dan maar Anneke. Dat klinkt veel simpeler idd.. @erny.... Mijn man staat er nou niet bepaald om te springen dat ik "onkruid" ga zaaien in onze tuin... Dus vandaar in pot ☺ Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Erny Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Aha op die manier, je man houdt blijkbaar van planten in de tuin die géén functie of nut hebben??? Quote
AnnVisse Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Haha nou dat valt wel mee maar niet van planten die groeien als "onkruid" Die heeft hij liever in een pot... Maar ik vermoed dat ze toch binnenkort wel in de tuin zullen zitten die zaadjes uit de pot blijven vast niet zo lief dat ze daar niet buiten gaan waaien. Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
AnnekeW Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Ergens is het raar toch? Dat we alleen plantjes willen die het niet goed doen? Quote
AnnVisse Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Komt door de hang naar orde en zo min mogelijk werk denk ik?? (als in niet willen wieden haha) Sterker nog....misschien zelfs wel een gevoel van prestatie?? Als het makkelijk groeit.... Is het ook niet echt een prestatie om het te kweken? Nou is dat in onze achtertuin echt geen sprake van hoor het is eigenlijk niet eens echt tuin te noemen Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Erny Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Als je gewoon zorgt dat je dan de bloeiaren steeds op tijd verwijdert dan zal het niet uit de hand lopen lijkt me. Vind Weegbree in een pot ook een erg onnatuurlijke gedachte. Quote
AnnVisse Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Is het in zekere zin ook zo had ik er nog niet over nagedacht.. Maar ik wil er zalf van maken dus vandaar zo maar Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Ciska Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Geloof dat ik ook maar wat bloeiaren van de smalle weegbree ga zoeken. Het valt mij op dat ik de smalle weegbree minder vaak zie in het gras dan de grote weegbree...die zie ik echt overal. Quote
weknow Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Smalle weegbree (evenals de grote) is ook nog goed eetbaar. Wokken of roosteren in de oven van jong blad, best voor de bloei. Het kan dus in een gewone tuin onder het kopje "groente" voor wie behoefte heeft aan duidelijke indelingen..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnnVisse Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 De hertshoorn variant heb ik in de moestuin staan maar de smalle variant schijnt geschikter te zijn voor de zalf.... Heb nu uit de achtertuin de tussen de tegels groeiende grote weegbree gebruikt Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Ciska Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Wauw...knap hoor! Mag ik vragen waarvoor je die zalf gaat gebruiken? En op welke basis heb je die zalf gemaakt? Quote
Erny Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Leuk fotoverslag maar ik mis inderdaad ook de bijbehorende text. Als in hoeveel van wat en hoe lang. Ciska, ik heb tzt wel Smalle Weegbreezaad voor je. Quote
Ciska Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 @Erny: super! grote weegbree genoeg, maar naar de smalle moet ik echt zoeken hier.....ik heb wel iets wat er op lijkt laten staan ipv weggeschoffeld... Moet nog wel wat groter groeien om te kunnen bepalen wat het is.. Quote
Erny Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Heb ooit ook expres een zakje zaad gekocht en een rijtje gezaaid. Twee jaar later stond die hele bak vol. Nu mogen er elk jaar een paar polletjes blijven staan en haal ik de rest weg. Eerst stond er nog wel gewone Weegbree in de tuin maar hoe meer ik deze ontwikkel hoe minder die opduikt. Quote
Ciska Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Je steekt resterende polletjes smalle weegbree weg? Mag ik tzt dan een polletje? scheelt weer zaaien ik had toch een bestelling die voor september richting Groningen moet Erny, waar gebruik jij de weegbree dan voor? Quote
Erny Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Zodra ik geprikt wordt door beesten of door brandnetels ren ik naar de Weegbree om te blussen. Werkt tot nog toe altijd. Heb er ook ooit mn haar met een aftreksel gewassen omdat ik toen last van een jeukende hoofdhuid had. Dit hielp niet tegen mijn kwaal.En destijds had een toenmalige beste vriend last van Psoriasis en de Weegbree zou hier samen met andere kruiden ook verlichting in kunnen brengen las ik toen. Was van plan er een zalf voor hem van te maken. Dat is er nooit van gekomen, hij kreeg een vriendin en verdween uit mijn leven. Story of my life. Maar hij staat dus vooral op de tuin voor direct anti-jeuk gebruik. Quote
Ciska Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Ah....op die fiets Ik was van plan het te drogen en er een thee van te maken tegen griep en verkoudheid. Tja en zoals je zegt als je geprikt wordt... Quote
AnnVisse Geplaatst: 14 juli 2016 Auteur Geplaatst: 14 juli 2016 oh sorry jongens!! Helemaal niet meer gekeken was wat druk Het doel hiervan was eigenlijk begonnen als een grapje, wij gaan met vrienden op vakantie en dan gaan we ook geocachen, wat ook nog wel eens betekent zoeken tussen brandnetels....ik reageer persoonlijk ook nog eens heel heftig op brandnetels, dus toen ik vorig jaar geprikt was over mijn hele onderarm wij op zoek naar weegbree. Natuurlijk nergens te bekennen, pas een half uur later. Maar zelfs toen werkte het nog goed! Dus toen zei ik voor de grap, misschien kan ik er thuis wel zalf van maken voor volgend jaar. Gaan googlen en kwam tot de ontdekking dat het overal te koop is, ik vond het nogal prijzig....dus laat maar. Maar nu we weer bijna op vakantie gaan, en ik toch ondertussen een moestuin heb en meer met planten aanpruts toch weer eens gaan googlen. En dit is het resultaat. Daarnaast schijnt het te helpten tegen idd psoriasis, eczeem, insektenbeten en andere huidproblemen. Ik heb het gisteren op mijn dochter haar muggenbulten gesmeerd, waren enorme rode vlekken en veel jeuk. Ze waren tegen de avond niet rood meer en je zag eigenlijk alleen de bultjes nog maar! En ze had bijna geen jeuk gehad zei ze, alleen vlak voor ze op bed moest, toen begon het weer. Deze die ik heb gemaakt is op basis van zonnebloemolie en bijenwas. Het recept heb ik van internet geplukt. Het is eigenlijk een recept voor calendulazalf omdat ik de recepten die ik voor weegbreezalf kon vinden niet duidelijk genoeg vond Klik hier voor de link en credits. Ik heb de "smeerbaardere" variant gemaakt, verhouding 1 op 6. Maar ik vind de smeerbaarheid erg tegenvallen. Ik ga nog proberen het te verdunnen. Ik wilde alleen ook graag nog proberen met cacaoboter (heb nog weegbreeolie over gehouden) maar ik zit nu te twijfelen of ik die olie niet moet gaan gebruiken om de zalf die ik wel al heb te verdunnen. Of misschien dat dit wel kan met de cacaoboter..... EDIT: Ik schrok trouwens eerst van de kosten van een potje bijenwas....9,95 voor 50ml! maar je hebt echt niet heel veel nodig....ik heb 20ml gebruikt voor deze zalf en heb in totaal ongeveer 150 ml weegbree zalf....en ik heb dus eigenlijk zelfs nog teveel bijenwas gebruikt. Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
lupos Geplaatst: 14 juli 2016 Geplaatst: 14 juli 2016 Ik woon in Nunspeet, dicht bij een bos, waar ik dagelijks honden uitlaat, en daar kom ik heel veel Weegbree tegen, heb vroeger al geleerd dat als je geprikt werd door brandnetels er in de buurt daarvan altijd weegbree groeit. De natuur is zo mooi. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.