Fieke Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ik heb vorige week een deel van mijn ajuinen uit de grond gehaald omdat het loof mooi plat gestreken was. Ik heb de ajuin open op de tuintafel gelegd om te drogen. Vandaag een vlecht ( proberen) te maken alhoewel het loof nog niet volledig droog is maar ik vond nergens terug of dit wel een must is... Droogt dit zo verder of aal het boeltje beginnen rotten?? Mocht de foto verkeerd staan, mijn excuses dan alvast... Ondanks het volgen van de hier reeds beschreven instructies gaat het toch nog eens verkeerd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JudithD Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Mijn ervaring van een fiks aantal jaren geleden is dat naarmate het loof verder droogt, de uien/ajuinen uit de vlecht vallen en een klap krijgen. Ze zijn dan minder lang houdbaar. Ik zal in ieder geval het loof wat verder laten drogen. Ook elastiekjes hielpen niet, ik dacht slim te zijn. Het loof zou verder drogen en de eleastiekjes zouden het toch mooi bij elkaar houden. Mooi niet, de elastiekjes knepen het loof af en op een dag toen ik van mijn werk kwam lagen bijna alle uien op de schuurvloer. Quote It ain't what you do, it's the way that you do it Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 heeft een link gegeven voor knoflook, maar die is vast ook wel bruikbaar voor juinen. En Fieke: het is doodsimpel. Gewoon je mobiel een slag draaien en dan pas afdrukken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Helaas Speets, zo simpel is het niet! Heb het zelf ook al gehad, dat wat ik ook deed, de foto liggend in beeld kwam, of staand als hij moest liggen. Bewerken via Pixrl werkt wel! Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ik ( om eerlijk te zijn, mijn vrouw) heb de sjalotten gevlochten volgens het voorbeeld van toms moestuin ( even zoeken op YouTube, heb de link niet bij de hand). Bij mij hangen ze al een week of 4 zonder problemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ik heb bijna al mijn uien en knoflook direct na het oogsten ingevlochten, gewoon zoals vroeger de vlechtjes van mijn dochter zeg maar. Officieel had ik ze natuurlijk eerst wat moeten laten drogen, maar die groene soepele stengels laten zich wel veel makkelijker vlechten. Daarna opgehangen (het was toen wel heel warm droog weer) en niks van rot hoor, drogen ging verder probleemloos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 wat ik ook deedWat een eigenwijs ding Wat misschien makkelijker is: Marielle schreef:"ik heb op mijn telefoon het appje photo editer gedownload, elke foto die ik hier op het forum zet, open ik eerst in die app (hij opent alle foto's direct al goed qua rotatie), en dan sla ik ze op in de photo editer map, en vanuit daar load ik ze up naar dit forum.Werkt prima! Af en toe mapje leeg maken voor beter overzicht en je hebt er verder geen omkijken naar. Kan dus ook op tablet komt uit de play store" @ Pippi: Heb je dat al vaker gedaan? Zo deed ik dat vroeger ook, maar zoals Judith al zei vallen er na verloop van tijd uien uit omdat het loof verdroogt. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 ik droog de uien op een stuk gaas, dakpansgewijs over elkaar. zo geleerd van opa, vlechten werkt inderdaad niet bij uien. ophangen kan wel maar dan met de ui naar boven. met het droogprincipe hoort eigenlijk hetgeen waar het om gaat onder te hangen dus of dat goed werkt...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts