Jump to content

Kweektip wortels

oscardevos

Recommended Posts

Ik heb op zandgrond in 2013 en 2014 flinke last gehad van de wortelvlieg.

Omdat eind april tot eind juli de eerste vlucht van deze belager plaats vindt, heb ik vorig jaar en dit jaar de jonge planten prima beschermd met een eenvoudige en goedkope constructie:

wortelveldje14111470507547.jpg

Het insectendoek is simpelweg Ikea vitrage http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/ en deze kost €3,49 (voor twee lappen van elk 280 * 300 cm).

Het vitrage zit aan de middelste liggende balken vast. Balken aan de uiteinden zijn mooi rond gemaakt ter bescherming van het vitrageweefsel. Het vitrage is in 2 delen weg te klappen voor werkzaamheden. Je moet een beetje rekening met de hoogte houden, maar ik hou er een veldje over van 3.20 bij 1.80 m; dat zijn een hoop zomer - en winterwortelen

Als je aan de onderzijde goed afsluit (kan ook met grondpennen) heb je ook een prima barrière tegen slakken.

Vitrage gaat niet langer mee dan één seizoen.

2016-08-06203029701470509011.png

Ziet er goed uit Oscardevos. Maar is al die moeite wel nodig? Is om en om planten van ui en wortel niet veel makkelijker? De uien houden de wortelvlieg weg en de wortels zijn een goed afweermiddel voor de uienvlieg!

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Bedankt voor je reactie Aluapje

"In Nederland kennen we drie vluchten van de wortelvlieg. Allereerst is dat de voorjaarsvlucht die van eind april tot eind juli plaats heeft. De zomervlucht duurt van half juli tot in september. De herfstvlucht kan plaats hebben van september tot eind november" (bron: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Wortelvlieg).

Ik lees dus dat gedurende het groeiseizoen er permanente bedreiging uitgaat van de wortelvlieg voor mijn zomer en winterwortels.

Als de wortelvlieg wordt afgeweerd door uien, dan zal er dus gedurende vanaf eind april tussen mijn wortels rijtjes uien moeten staan. Dat lijkt me praktisch niet haalbaar Ook denk ik dat als de wortelvlieg wordt geweerd door uiengeur, er wel een beetje ui moet staan. Deze constructie kost echt niet veel (tijd) en geeft geen maden in de wortels.

Ziet er goed uit, ik heb iets vergelijkbaars van Ikea vitrage maar dan met PVC buizen.

Heerlijk, voor het eerst worteltjes zonder van die vieze bruine gangen er doorheen! En ik zet er ook mijn uien, die anders door de uienvlieg (of welke uienliefhebber het dan ook is) worden gesloopt. Die uien zijn nu inderdaad geoogst, de worteltjes staan nog even. Op de plek van de uien heb ik dan weer rammenas gezet, die werd ook altijd aangetast.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Uien en wortels om en om is theorie. In de praktijk blijkt dat vaak niet afdoende, dus hier ook zo'n gaasconstructie, ook voor de winterprei.

Wat wel een 'probleem' is: als er een speelse kat langs komt en er per ongeluk tóch een insect in de kooi terecht is gekomen, maakt die kat het gaas kapot

2016-07-31GG-1125051470563268.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik ben nogal stellig in 'geen gaas', heb ook nog weinig wortelen kunnen oogsten maar de meest recente zaaisels doen het helemaal super tussen allerlei andere planten in. Ze staan nu hier en daar tussen de prei en lente-uitjes, naast diverse kruiden, en midden tussen de bloemenplantjes, en volgens mij gaan dit wel echte wortels worden.

In het wild zie je ook nooit een hele vierkante meter vol wortels. Drie of vier bij elkaar en heel veel andere planten eromheen, dat werkt blijkbaar. Volgend seizoen ga ik ze hoog planten, in een emmer aan een stok, dat schijnt ook goed te gaan. Voor dit jaar blijf ik ze nog even her en der zetten.

Wortelvlieg bestaat al langer dan de moestuintjes Pippi, het maakt hem niet uit of de wortels bij elkaar of tussen andere planten staan. 'In het wild' staan planten ook door elkaar en moet het vliegje ook overleven en dus eten. Daar in het wild verwacht je geen puntgave wortels, die je kunt bewaren. En in je tuin wel. Dus je kijkt er net even anders naar in dat geval.

Ok, als je vele rijen met wortels zet dan maak je het hem en zijn familie wel heel makkelijk, 1 groot buffet van sappig eten. En voor de volgende uitvliegronde hoeft hij niet te zoeken.

Ik ben in ieder geval erg blij met mijn tunneltje, eindelijk mooie worteltjes! De 1e jaren had ik geen/niet zoveel last van al die vliegmonsters, maar de koolvlieg en wortelvlieg en uienvlieg hebben mijn tuintje nu wel gevonden.

IMG551695531470655239.JPG

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Heb ook zo'n constructie gemaakt. Niet zozeer voor de wortelvlieg, maar voor de uien, die tussen de wortels staan. Werkt goed, alleen onkruid wieden onder die bogen is niks. Daarom is de vitrage er allang weer afgehaald.

Gebruik de tunnelbogen + vitrage volgend seizoen weer, maar dan vooral voor mijn knofloken. Heb veel meer last van de preimineervlieg (vooral in de koudere maanden!) dan de wortelvlieg.