Jump to content

Gaas moestuin.

Moesie

Recommended Posts

image45811470511958.jpeg

Hallo,

Vanaf vandaag heb ik een moestuin op een volkstuinencomplex.

De moestuin moet afgezet worden middels een gaas of doek, zodat er bijvoorbeeld geen konijnen op de moestuin kunnen komen.

Het kippengaas dat de meesten er omheen hebben staan, staat niet zo heel erg strak.

Sommigen hebben een groen soort van doek gebruik en dat ziet er strakker uit.

Kan iemand mij vertellen hoe dit doek heet?

Konijnen zijn makkelijke springers en hebben indien ze erin willen geen enkele moeite om over een meter hoog gaas of wind doek/scherm te springen.

Konijnen zijn in moestuinen heel en heel vervelende beestjes, knabbelen of bijten aan wortelen, rode bieten, graven pas ontkiemde planten zoals boontjes uit en wanneer er ruimte is fokt men ook nog vrij vaak dicht in de buurt zodat het jonge grut ook mee kan (v)eten.

Oke, niet fijn.

Maar als ik mijn tuintje goed afzet, zouden ze dan niet eerder een tuintje kiezen waar ze zo in kunnen lopen?

Iemand tips om ze te weren?

Precies wat je zegt, zorgen dat jouw tuintje net iets lastiger is om in te komen. Een beetje konijn springt makkelijk over 80cm tot een meter, maar als je een border maakt met een opstaand randje, dus met een klein 'dakje' zeg maar zoals een / bovenop de |, dat schrikt al wat af. En in de grond eronder een plank ingraven, dan geven ze ook al snel op. Het is ook een idee om tegen je afscheiding iets te planten wat ze niet blieven of wat niet heel erg lekker is voor konijnen.

Verder zijn konijnen superleuke dappere slimme beesten, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: konijnenkeutels zijn geweldig als mest. Dus wat lekker konijnenvoer als sla en peentjes en groente-afval neer gooien op een plek waar ze geen kwaad kunnen en daar de keutels rapen is geen slecht idee.