Maartn Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Hallo mede-tuinierders, ik ben in het bezit van een kas waar ik enkele tomatensoortjes, komkommers, pepers, paprika's e tenslotte een inmiddels gigantische meloenplant heb staan. Nu het 'probleem' ligt hem bij de meloenplant. Het is een cavaillon (het ras ontnapt me nu net)die, door omstandigheden, geen enkele keer gesnoeid is waardoor deze nu kleine 4 m² omvat . Ondertussen hangen er een 7-8 tal meloenen aan van redelijk formaat. Nu is mijn vraag, is het de moeite om deze nu nog te snoeien? Zoja, wat moet ik dan afknippen? En waarom moet dit dan gedaan worden, is dit enkel om de plant in te tomen of ook om de smaak van de meloen zelf te bevorderen? Mijn excuses voor de heuse vragenbom, het is nog maar mijn eerste moestuinseizoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Snoeien doe je eigenlijk om de plant vruchtjes aan te laten maken, maar dat is nu niet meer nodig omdat het hiervoor te laat is. Te weinig blad bij extreem veel snoeien zou de vruchten minder zoet maken dus je hebt niet snel te veel blad. Zorg wel dat de vruchten in de zon liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Ik dacht eigenlijk dat je na een paar vruchten aan een rank de top eraf kan halen, opdat de plant zijn energie steekt in de vruchten.Zie ik dat verkeerd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 @speets, dat zie je helemaal juist. Het komt op het zelfde neer. Ik bedoelde eigenlijk ook te snoeien na de vruchtbeginsels zodat die meer kans krijgen om "te zetten". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts