Jump to content

Frambozen + Bramen samen plaatsen (schaduw, locatie etc)

Nedlets

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik kan het niet laten haha, na druk bezig te zijn geweest met het uitzoeken voor het plaatsen van twee kiwibessen nu bezig met de gedachte om ook frambozen en bramen in de tuin te plaatsen. (Zie de bijgevoegde foto, mijn tuin is gericht op het oosten, ik heb nog minimaal 30 meter tuin richting westen (niet op afbeelding) en in de zomer dus tot zeer laat zon op de serre)

Ik heb dus een diepe tuin, achteraan heb ik een extra terras + 'perk'. Dit gedeelte is rechts van het pad afgeschermd met een heuphoge buxus. Links van het pad heb ik een stuk van 2.20meter vrij op noord-zuid lijn. Hier wil ik frambozen en bramen plaatsen als 'fruithaag'.

Vragen:.

1. Hoeveel frambozen en bramen kunnen op 2.20m? Ik wil goed snoeien en alles zeer in toom houden. Ik wil er een luchtige maar wel een soort fruithaag van maken. (Of toch te weinig ruimte en iemand een beter idee?). Wat is de plantafstand? Is deze hetzelfde voor beide planten?

2. Er komt dus een serre achter te staan, tussen de fruithaag en de serre is ongeveer 2m ruimte. Zal de haag niet teveel zon wegnemen gedurende het jaar? (Ik wil toppen op max 2m)

3. Ik wil oogst graag spreiden, ik heb ook aardbeien, (Vroege) druiven, kiwibes, vroege kersen en appels. Gezien vraag 1, mogelijk herfstframbozen?

terras11341472459654.png

Blijkbaar ben ik toch onduidelijk geweest, op deze locatie hebben ze de hele dag zon. Hier is geen schaduw, het gaat erom of ze geen schaduw veroorzaken op de serre zodra het middag is.

Waarom zou ik ze beter niet combineren?

Ik weet niet hoe ik nog duidelijker kan zijn. Op deze locatie staan ze de hele dag in de volle zon. Geen schaduw!

De vraag mbt schaduw is: Veroorzaken de frambozen/ bramen zelf niet voor teveel schaduw naar de rest die erachter staat?

In dat geval zou ik gaan voor òf frambozen, òf bramen, maar deze twee planten liever niet combineren...

http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm

U zou bv. Kunnen kiezen voor een lekkere zomerframboos en een herfstframboos, en dat combineren met vergeet-mij-nietjes....zo zou ik het doen...

... òf frambozen, òf bramen, maar deze twee planten liever niet combineren...

Waar haal je die kennis vandaan?? Dat staat nergens in jouw link

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dat is zo...maar er staat wel in mijn link waarmee je deze planten beter wèl mee kunt combineren... frambozen en bramen hebben zowiezo een andere bodem nodig.... frambozen een licht zure grond, bramen een meer kalkrijke grond...

De ruimte van 2,20 meter is erg krap voor frambozen en bramen samen.

Zelf heb ik een fruithaag van een meter of 8 met bramen,bessen en frambozen.

Zowel een braam als een framboos groeit zeer onstuimig.

Eén braam kan die 2,20 meter prima alleen dichtgroeien. in het midden plaatsen en naar 2 kanten leiden.

Of je zet om de 40 á 50 cm een framboos. maar samen wordt het een warboel.

Kijk eens op de site van fruitbomen.net. die geven goed advies.

Een braam zou kunnen, maar dan moet je een soort nemen die niet zo snel woekert en deze in toom houden. Ik heb bijvoorbeeld zelf een Thornless Evergreen staan en een Black Satin. De Thornless Evergreen woekert behoorlijk en heeft veel groen in verhouding met de vruchtzetting. De Black Satin daarin tegen heeft een heel bescheiden groei en relatief veel vruchtzetting in verhouding met het bladgroen. Deze laatste zou naar mijn mening goed geschikt zijn voor zo'n haag. Een braam zit qua pluktijd tussen een zomer en herfstframboos.

Persoonlijk zou ik gaan voor een combinatie herfst- en zomerframboos en een plant van ieder neerzetten op een kwart vanaf de zijkanten (in jouw geval 220 : 4 = 55 cm). Een zomerframboos kan behoorlijk lange scheuten geven, omdat hij in zijn groeijaar, alleen zijn energie hoeft te stoppen in het groeien en niet in de vruchtzetting. Het jaar erop stopt hij alleen nog maar energie in de zijtakken waaraan de vruchten komen. Een herfstframboos blijft meestal wat gedrongener omdat hij alles in één jaar doet.

Ik heb tot nu toe altijd wat oude scheuten laten staan van de herfstframboos, zodat ik vroeg in het jaar al wat frambozen kon plukken. De zomerframboos (die ik vanwege zijn lengte S vormig heb laten groeien) nam echter zoveel ruimte in, dat ik dit jaar de herfstframbozen tot de grond toe ga weg knippen, zodat de zomerframboos wat meer ruimte heeft.

Dus qua verzorging zou ik zeggen, laat de scheuten van de zomerframboos hun gang gaan en pak eventueel ook een deel van het rek van de herfstframboos om de zomerframboos op te geleiden. Ongeveer in de tijd dat de zomerframboos gaat bloeien, begint de herfstframboos scheuten te geven. Zorg dat op zijn hoogst alleen de uiteinden van de scheuten van de zomerframboos op het rek van de herfstframboos zitten, De frambozen zijn namelijk het eerste rijp op die uiteinden en je kunt dan simpelweg de scheuten vanaf het einde inkorten als die delen zijn uitgebloeid, om de scheuten van de herfstframboos ruimte te geven op het rek.

Met deze combinatie heb je dan tevens het voordeel van een gespreide oogst.

Wil je ongewenst uitzwerven van de frambozen tegengaan, dan is het aan te bevelen eerst het deel uit te graven waar ze komen te staan en "bakken" te maken van gronddoek. Voordeel is dan tevens, dat je de bakken weer vol kunt gooien met een grondmengsel gericht op de framboos.

Schaduwval is niet te vermijden als je een haag gaat maken.

Enige voordeel wat je met frambozen hebt, is dat ze slechts een deel van het jaar schaduw geven.

In het andere deel staat er niets (herfstframboos) of staan er slechts kale scheuten (zomerframboos).

Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het wel.