Jump to content

Agapanthus

Heylane

Recommended Posts

Mijn vader kijkt met een lichtelijk jaloerse blik naar tuinen waar het hele jaar Agapantus lijkt te bloeien.

Hij heeft zelf ook een Agapanthus gekocht maar die heeft 1 bloem gebloeid en daarna niet meer.

Ik wil hem graag verrassen met een doorbloeiende Agapanthus, maar Google geeft niet-thuis.

Weet een van jullie wellicht welke soort ik moet hebben zodat ik de goede soort heb voor hem?

Helaas, die bestaan niet. Althans niet voor ons klimaat. De plant komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika en daar zijn de zomers nat en warm en de winters droog en vrij koud (0-5 graden vorst) Met een beetje geluk kunnen ze in de volle grond overwinteren maar als we een strenge winter krijgen, is het gedaan met de pret. Staan ze in de volle grond bij je vader? Misschien overwinteren ze te warm?

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

In de winter zullen ze niet bloeien natuurlijk, maar wel de hele zomer (mei/juni - sept/okt).

Dat was ook een beetje verkeerd geformuleerd natuurlijk.

Die van mijn vader bloeien maar met 1 bloem en that's it.

Volgens mij zijn er wel soorten die meer dan 1 bloem maken en die ook een milde winter kunnen overleven.

Ze staan in een grote pot (lekker beschut) en s winters gaan ze in een (onverwarmd) kasje uit de wind en de kou

Ze staan hier al jaren in de tuin. Op het Noorden. Ze bloeien wel, maar niet van harte.

Ik denk dat ze het in de zon veel beter zullen doen. En misschien ook maar in de volle grond zetten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.