balkontuinder Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 (edited) Ik start maar vast een nieuw topic voor het volgende seizoen. Omdat ik net een tuin heb en de bedden wil voorbereiden voor het seizoen van 2017, krijg ik graag alvast wat feedback voor het voorlopige tuinplan wat ik gemaakt heb. Dit topic mag ook voor andere tuinplannen gebruikt worden, zodat we allemaal van elkaar kunnen leren. Dit is mijn voorlopige plan. De afmeting is 10.5 meter lang en 6.3 meter breed. Links zit het pad wat door het moestuincomplex loopt. Rechts een gaashek waardoor een prikkelheg groeit. Daarachter is een zandpad en vervolgens staan er hoge eikenbomen. Tegen de heg aan staat een gaasbak waar ik bladeren in ga verzamelen met daarnaast een groot compostvat. De midden tot rechterkant heeft daardoor een gedeelte van de dag schaduw. Het grijze blok is een gereedschapskist. Het vierkante vak een koude bak. Edited September 28, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Rechts is pal zuid?Je schrijft dat er rechts en deels midden schaduw is, een deel van de dag.Is dat wat je nu ziet? Kijk eens hier voor de zonhoogte per maand: licht-lichtbehoefte-t12172.html#p194295Het zou dus tussen eind april en eind augustus enorm mee kunnen vallen. Ik heb niet gekeken naar je indeling (schaduwtolerante planten meest rechts?).Wel zou ik de gereedschapsbak zo ver mogelijk rechts zetten, in de schaduw dus, maakt ruimte vrij op een zonniger plek.Geen compostplekje? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Bedankt voor je reactie henk. Tegen de heg aan staat een gaasbak waar ik bladeren in ga verzamelen met daarnaast een groot compostvat. Dat stond inderdaad (nog) niet in mijn inleiding. De gereedschapsbak staat al op de huidige plek. Ik weet nog niet of deze makkelijk verplaatsbaar is. De tuinvereniging heeft alleen liever geen beklimbare spullen tegen de heg aan omdat dit het inbreken makkelijker maakt. Dus dat is dan wel iets om rekening mee te houden. (Zelf vind ik dat een onzin-regel, want de hekken staan meestal gewoon open, ook wanneer er niemand is...) De schaduw valt tijdens het seizoen inderdaad mee. De zon staat dan hoog en blijft lang hangen. Maar ik merk momenteel wel dat de zon vanaf drie uur al bijna van de tuin af is. Als het eikenblad gevallen is, zal dat weer meer worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 Meer mensen met feedback? Morgen ga ik de paden uitzetten, daarna de bedden voorbereiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Ga je wisselteelt toepassen? Je hebt nu best veel 'vruchtbedden' of veel vruchtgewassen verspreid over meerdere bedden. Je zou de courgette en de bietjes om kunnen ruilen, dan heb je meer van hetzelfde soort gewas bij elkaar op een bed (wisselt makkelijker en ongeveer zelfde bemestingsbehoefte). Paprika's en pepers moet je echt op het zonnigste plekje zetten of eventueel in je koude bak (als ie hoog genoeg is) anders worden niet op te tijd rijp. Op een volkstuincomplex waait meestal wat meer (open terrein), en koelt het sneller af dan in een achtertuin of balkon waar je nog beschutting hebt en stenen die warmte afstralen. Ik zou alle kolen sowieso bij elkaar op 1 bed houden, ze willen veel mest (pastinaken niet) en je kunt er dan makkelijk een insectengaas over doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Ik zou wel feedback willen geven maar ben zelf helemaal niet zo georganiseerd bezig dus ik vind het er allemaal zo al geweldig uitzien. Dus succes komend jaar met de geplande teelt. Aan je planning zal het niet liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted October 6, 2016 Author Share Posted October 6, 2016 Het mag van mij best iets ongeorganiseerder/meer door elkaar, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken. Dus als iemand daar tips voor heeft? Morgen gaat de framboos alvast de grond in, samen met wat voorgezaaide bosaardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted October 6, 2016 Author Share Posted October 6, 2016 Bedankt voor de tips Anna. Ik zal de paprika's meer naar de zon verplaatsen. De pepers laat ik thuis op het balkon. Anders wordt het daar zo leeg volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gery Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Dit afgelopen teelt seizoen heb ik bij Frank Anrijs ,aka de grote afwezige, een cursus natuurlijk moestuinieren gevolgd. Hij maakt gebruik van golvende lijnen om het wat meer door elkaar te hebben en gebruikt zelfs geen wisselteelt omdat hij echt alles door elkaar zet met uitzondering van zaken die aan rekken groeien en vruchten als courgettes en pompoenen plus de aardappelen.Je kan op zijn site het een en ander vinden.Wat hij doet is gebruik maken van anders gekleurd blad, andere structuur, andere hoogte etc om zo plaagdieren in de war te maken. Je moet dan denk ik wel goed weten waar je de kolen had vanwege grond gedragen ziekten. De bedden zijn dan 120 cm breed en zolang als je wilt. Tussen de lijnen zit een afstand tussen de 45 en 50 cm afhankelijk van je gewas. De golven gaan met elkaar mee maar je kan ze ook zo tegengesteld maken dat ze een grote leegte tussen zich hebben ( ronde van +/- 90 cm ) waar je dan weer een andere grote plant in kan zetten. Op de golf kan je een meter van 1 plant doen en dan weer een meter van iets anders.Ik ben nog druk aan het experimenteren maar deze georganiseerde chaos werkte voor mij uiteindelijk toch prima.Plus is dat ik door die opgeschreven planning ook kan terug zien waar wat stond. Misschien helpt je dit?GroetGery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Ik vind wat Frank Anrijs zegt op zijn blog altijd wel heel logisch klinken, en hij boekt er ook goeie resultaten mee. Maar hij gooit het idee van combinatieplanten bijna overboord, en ik heb daar juist wel goeie ervaringen mee. Ik doe een beetje van dit en een beetje van dat, en bij mij lijkt het denk ik op het eerste gezicht ook complete chaos, en er mislukt van alles, en andere dingen lukken wel en doen het super. Ondanks de schijnbare chaos registreer ik alles, ik weet precies waar welke planten staan en waarom ik ze daar heb neergezet, en ik weet wat de opbrengst is. En wat ik leer door al dat aanklooien gebruik ik volgend jaar om het beter te doen. Ik geloof ook echt dat dat de beste methode is; niet de regels van anderen blindelings volgen, maar door schade en schande je eigen methode zoeken. Een voorbeeld: er is dit jaar heel veel mis gegaan, maar mijn boontjes deden het heel erg goed, zowel de bonen op het zuiden die door de tomatenplanten heen groeiden (enige probleem daar was dat ik beter op droogte moest letten waar ze niet helemaal in de luwte van de tomaten stonden), als de latere bonen tegen de noordschutting aan. Die hadden wel veel meer last van slakken (echt tot 1m80 hoogte joekels van huisjesslakken op de bladeren), maar toch een prima opbrengst van lekkere boontjes. En heel bizar: die noord-bonen heb ik wat over de bovenrand van de schutting geleid, langs/door de vrolijk bloeiende lathyrus en weer verder. En waar de bonen en de lathyrus kruisten, zit het tjokvol zwarte (bonen?)luis. Niet veel op de lathyrus, maar wel op de bonen. En even verderop weer nul luis en mooie grote schone bonen.Ik heb de luizen eraf gespoten, zelfs doodgespoten met zeepsop met een beetje spiritus, maar ik blijf daar levende zwarte luis houden. Eromheen naar beide kanten nul luis. Lijkt mij duidelijk dat ik bonen en lathyrus volgend jaar ver van elkaar zet. Maar dat is mijn ervaring, op mijn grond, op die plek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts