Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groenten in de winter.

aardbeijim

Recommended Posts

Ja het duurt nog lang de zomer is er zelfs nog niet.Maar ik dacht er vandaag aan.

Ik heb over mijn tomaten een overkapping staan van plastic maar als die er in september/oktober ofzo uit zijn staat er niks meer.Maar ik denk dat in de winter zo`n overkapping toch wel goed help tegen lichte vorstbestendige planten.Klopt dit wat ik denk?Zoja wat zou ik in de winter er onder kunnen zetten die een overkapping in de winter nodig hebben?Sla?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Ik moet me er ook nog in verdiepen maar ik wil in het najaar de volgende groente planten in de kas (glas dus houdt wel iets meer kou buiten dan jou overkapping):

- spitskool

- sla plantjes

Natuurlijk wel redelijk winterharde rassen kiezen. Dat betekent dan vooral dat je die groente vooral vroeg in het voorjaar kunt oogsten.

In januari/februari zaai ik er spinazie, wortel, radijs, raapsteeltjes, ...

Veldsla teel ik zonder overkapping, net als stengelui (en natuurlijk prei).

JA het stuk is 9,20 m² dus daar kan ook wel een beetje veldsla onder.IS makkelijker oogsten.Ik heb toch de tijd dan tot half mij.Maar er is tunnelfolie aan de bovenkant en aan de zuidwest kant(komt veel regen aan die kant).Zou ijsbergsla ook gaan?

Rustig aan Jim, geduld is een schone zaak

Veldsla zal wel lukken, al zal het daar tegen Limburg aan wel iets kouder zijn dan in Zeeuws-Vlaanderen.

Ijsbergsla zal niet lukken, je kan beter een 'winter' kropslaras gebruiken zoals artic king / john

Even helder krijgen, je overkapping is dicht aan alle kanten? Alleen een overkapping heeft maar beperkt nut en de kans is groot dat die plastic overkapping kapot gaat door het gewicht van sneeuw en hagelstenen, zeker als die horizontaal is

Aanvulling op het lijstje:

Winterbloemkool (dalton f1 zie berichten frans en borsalino)

Zijn er eigenlijk groentes behalve aardappels die dan niet als nateelt/voorteelt mogen?

Enkel groente met een relatief kort groeiseizoen kunnen gebruikt worden als voor/na-teelt.

IK ga deze week de plastic over de overkapping doen(tunnelfoli).Dan zal ik een foto plaatsen.Ik zal eens opzoek gaan op internet naar wintergroente.Bedankt jorg.JA ik weet dat aardappelen niet gaat maar misschien zijn er groente die je beter niet als voor/na teelt doet bij tomaten dat bedoelde ik.

Ik had gevonden dat je ook tuinboon kan zaaien eind oktoberen omdat het seizoen erop te oogsten.Maar is hier het groeiseizoen van de tuinboon te lang voor of zou dit als voorteelt lukken?