Geplaatst: 19 oktober 20169 j Ik heb het al een keer meer gedaan en dit jaar wil ik het weer doen, tomaten overhouden die me goed bevallen zijn.Het is eigenlijk heel simpel je neemt een dief of een ander stukje van je tomaat en je zet hem of in water of in het zand zodat hij wortel schiet.Zet je hem in water zul je hem uiteindelijk toch over moeten planten in een potje.Dan zet je ze koel weg op een lichte plaats en af en toe water geven. Als het warm genoeg is zet je hem buiten net zoals je normaal zou doen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit willen proberen?
Geplaatst: 23 oktober 20169 j Dit wilde ik ook proberen, echter zijn de stekjes bij mij verschimmeld.
Geplaatst: 23 oktober 20169 j Ik heb 2 jaar geleden geprobeerd om paprika's over te houden. Dat leek toch het proberen waard doordat de paprikastengels mooi waren verhout, maar wat een ellende met luizen! Tomaten zijn wat mij betreft van een heel andere orde:Zonder kunstmatige licht zijn de omstandigheden verre van ideaal, want we gaan natuurlijk de donkere periode in. Dat betekent dat je lange slungelige dus zwakke plantjes krijgt. Want wil je hier nu mee winnen, Angela? Tijd is het niet. Als mijn tomatenplanten de warmte van de zon voelen in het voorjaar, zitten ze binnen no-time tegen het dakraam (zuidwestzijde) aan geplakt (staan wel op een verhoging op een tafel hoor).Ik ga het niet proberen, maar wens je natuurlijk veel succes met dit experiment.
Geplaatst: 23 oktober 20169 j Ik heb overwogen het met een paprikaplant te doen, maar ik zie er toch vanaf. Om dezelfde redenen als waarom ik geen tomatenplanten wil overwinteren: Ten eerste denk ik dat het qua vroege opbrengst niet heel veel zal uitmaken (net zoals vroeg zaaien volgens mij niet heel veel uitmaakt als je ziet wat een gezonde groeispurt latere zaailingen hebben), ten tweede omdat die dingen ruimte innemen die ik straks in het vroege voorjaar hard nodig heb voor alle nieuwe zaailingetjes, en ten derde omdat ik het gevoel heb dat je er geen sterkere plant van krijgt. Dat is niet echt ergens op gebaseerd, maar binnen overwinteren is verre van natuurlijk, de plant kan ook weinig met zijn wortelgestel in een pot, hoe groot ook, en je kan hoe dan ook niet de buitenomstandigheden waarin hij zou floreren fatsoenlijk nabootsen. Ik zou geloof ik eerder proberen om eens te gokken op een hele zachte winter en een plant buiten in de volle grond (of in een kas) laten staan en kijken wat ervan komt. Ik heb nu nog een paprikaplant buiten staan, die heeft al wat lichte nachtvorst meegemaakt en hij staat er eigenlijk frisser en groener bij dan de planten die ik nu binnen heb staan. Ik zou hem voor de gein kunnen laten staan, sterft hij af is er geen man overboord, en zou die tegen alle verwachtingen in opnieuw uitlopen in het voorjaar, dan denk ik dat zo'n plant wel een gigantische voorsprong heeft op zijn babybroertjes en zusjes, puur al vanwege het wortelgestel. En als ik niet had besloten dat ik nooit meer kruisbestomaten wilde (nou ja... misschien eentje), dan had ik een van die planten laten staan. Qua weerbaarheid en productie denk ik dat de meeste gewone tomaten er niet tegen op kunnen, en toen ik er een uit de grond rukte bewoog de grond op meters afstand, enorme wortels zaten eraan. Ik heb er een paar ook gewoon maar bij de grond afgeknipt/gehakt, want ik kreeg er geen beweging in. Bijna invasieve planten, die krengen, ik ben bang dat ze volgend jaar als onkruid tussen de tegels staan. Maar goed, mijn punt is, ik denk dat het doel van overwinteren zou moeten zijn dat je vroeger in het seizoen een grotere, sterkere plant hebt, maar ik betwijfel of je die krijgt door beschermd overwinteren in een pot. Ik hoor ook overal om me heen dat luizen een groot probleem zijn, en dat zegt wel iets over de gezondheid van die planten.
Geplaatst: 24 oktober 20169 j Auteur Tomaten zijn wat mij betreft van een heel andere orde:Zonder kunstmatige licht zijn de omstandigheden verre van ideaal, want we gaan natuurlijk de donkere periode in. Dat betekent dat je lange slungelige dus zwakke plantjes krijgt. Want wil je hier nu mee winnen, Angela? Tijd is het niet. Als mijn tomatenplanten de warmte van de zon voelen in het voorjaar, zitten ze binnen no-time tegen het dakraam (zuidwestzijde) aan geplakt (staan wel op een verhoging op een tafel hoor).Ik ga het niet proberen, maar wens je natuurlijk veel succes met dit experiment. Nou experiment is het niet want ik heb het al eerder gedaan, de andere keer had ik erg vroeg tomaten terwijl mijn gezaaide alleen nog maar bloemen hadden. Ik wil een soort tomaat die ik dit jaar heb gehad over houden omdat hij me erg goed is bevallen en aangezien het een krijgertje was heb ik geen nieuw zaad. Eigen gewonne zaad daar is de kans op kruisbestuiving.
Geplaatst: 24 oktober 20169 j Leuk Angela Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies doet. Kun je er geen verslagje van maken/bijhouden, met foto's?Gaan ze niet erg fileren? Ik wil wel proberen maar heb alles al opgeruimd "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 24 oktober 20169 j Nou experiment is het niet want ik heb het al eerder gedaan, de andere keer had ik erg vroeg tomaten terwijl mijn gezaaide alleen nog maar bloemen hadden. Ik wil een soort tomaat die ik dit jaar heb gehad over houden omdat hij me erg goed is bevallen en aangezien het een krijgertje was heb ik geen nieuw zaad. Eigen gewonne zaad daar is de kans op kruisbestuiving.Buiten de kruisbestuiving dat kans naar het schijnt zou meevallen maar kan natuurlijk ook een F1 zijn. Mijn ervaring is dat vroegheid zeker niet evenredig is met hoeveelheid.Begin dit jaar "taxi" gezaaid en mijn broer ook maar een maand later. Ik had vroeger tomaten maar zijn planten werden groter en met meer opbrengst. Kwamen uit zelfde zaad en er stond ook een plant van mij bij hem naast zijn zaailingen van hem. Dus zelfde omstandigheden maar groot verschil van grote plant en opbrengst.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.