Flup Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 In een buurtdorp wordt jaarlijks een pompoenwedstrijd gehouden. Heel leuk, dus ik doe altijd braaf mee. wat nog leuker is, is dat er ook een paar pompoenkraampjes staan waar je pompoenen kunt kopen. Vorig jaar hadden ze daar de Blue Hubbard (had ik dus gekocht) en de Pink Banana (had ik helaas niet gekocht). Dit jaar hoopte ik dus dat ik de Pink Banana kon scoren, maar helaas, die hadden ze niet. Met lege handen naar huis gaan, kan natuurlijk niet, dus heb ik maar een andere soort gekocht. Volgens de verkoper was het een Filippijnse pompoensoort, maar de naam wist hij helaas niet. Met Google kom ik ook niet veel verder. Er wordt ergens pompoenzaad van een "Chinesische Keule" in Duitsland verkocht. De afbeelding daarvan lijkt op mijn pompoen. Daar staat ook bij dat het een kalebassoort is die men jong oogst, want dan is die goed eetbaar. De pompoen ligt hier nog wel, gegeten heb ik hem nog niet. Googelen op Chinesische Keule helpt mij helaas ook niet verder. Hier een foto van mijn slagschip (de pompoen is zo'n 60 cm lang!): Weet iemand op dit forum toevallig welke pompoen (of kalebas) dit is? Quote
bio-fee Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 Helaas geen antwoord op je vraag, maar je schrijft over een kalebas die jong goed eetbaar is. Ik dacht dat kalebassen nooit eetbaar waren...? Quote
weknow Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 Deze misschien, Flup? https://nl.wikipedia.org/wiki/Waspompoen Hier nog foto's. https://www.google.nl/search?q=benincasa&safe=active&biw=1344&bih=671&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjutoj8kpLQAhULKsAKHW4xDuEQ_AUIBigB Eigenlijk is het eenvoudig....los van de naam.Slachten die vrucht en proeven. Is ie vies, niet eten Is ie lekker of smaakt ie naar weinig: bereiden.... Het is dus heel letterlijk: "The proof is in the pudding pompoenachtige" Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pompedomp Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat het een lauki (pompoen) is. op de volkstuin had iemand hem en ik weet dat me verteld is hoe die heette, maar dat ben ik weer vergeten. na zoeken kwam deze naam me bekend voor. ik meen ook dat niet iedereen hem echt geweldig vindt, maar dat is dus van horen zeggen. Quote
Flup Geplaatst: 6 november 2016 Auteur Geplaatst: 6 november 2016 Bedankt voor het meedenken! Het is denk ik inderdaad een lauki, een waslaag zit niet op de pompoen / kalebas, vandaar.Lang te bewaren zijn ze in ieder geval niet, die van mij heeft nu al te beurse plekken. Kortom, dat wordt één dezer dagen een grote pompoenslacht om te kijken hoe deze smaakt. Quote
speets Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 Volgens mij is 'kalebas' gewoon de verzamelnaam.Sommige soorten zijn eetbaar, zoals meloen, pompoen en courgette. Andere soorten, sierkalebassen, zijn niet bedoeld voor consumptie. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
bio-fee Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 Aaah Speets, dat wist ik niet! Weer wat geleerd. Quote
Flup Geplaatst: 9 november 2016 Auteur Geplaatst: 9 november 2016 Ook weer wat geleerd. De pompoen vind ik niet zo lekker, is niet voor herhaling vatbaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.