Jorieke123 Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Ik heb een mooie oogst appelwortels, van 1 plant kwam zo'n 14 kilo (ik ben nog aan het wegen, in porties, dus het is een schatting). En zoveel eten we er echt niet op. Ook zijn er wat beschadigd, aangevreten, etc. Dus daar wil ik stroop van koken. Het schillen en fijnmaken valt alleen wat tegen, dus ik ben even aan het bedenken hoe het sneller/beter/fijner kan. Ik volgde een recept waarbij je pulp maakt en dat perst, maar ik heb geen pers voor dat doeleind. En kwee-, en appelstroop maak ik ook altijd door de vruchten in stukken te snijden en die te koken. En er dus niet eerst het sap uit te persen. Dus daar ga ik denk ik op over zo. Klein gedeelte van de oogst: Schillen met een dunschiller, het water wordt groen?! Mijn handen ook... Pulp, gemaakt met een keukenmachine, en daarna in zo'n kwarkzak/uitlekzak gedaan. Met een boel knijpen enz. komt er wel mooi wat vocht uit, maar naar mijn zin nog niet genoeg. Dus ik ga een ander plan verzinnen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Heb je de Yakon wel eerst een tijdje laten liggen na oogst? Het is toch zo dat ze dan zoeter worden en meer smaak ontwikkelen? Thea gooide volgens mij stukjes Yakon in siroop, misschien met sap erbij... dat weet ik niet meer. Maar het was lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Nee, ik heb ze niet even laten liggen. En ik ben ze na mijn bericht gewoon met schil (en af en toe wat zand) en al in de keukenmachine gegooid. De boel daarna met een paar extra liter water aan de kook gebracht, en een tijdje laten sudderen. De volgende dag alles in zo'n uitlekzak en die na een hele tijd ook nog flink uitgeknepen. Dat gaf zo'n 5 liter sap+water. En na meerdere dagen steeds even op de houtkachel om in te koken, en gisteren nog even op de normale kookplaat om gecontroleerd te koken, heb ik 3 en een half flesje vol. Het smaakt... tja. Zoet, maar ook wat... groen? Even wennen nog? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts