Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tsja, ik denk niet dat ik een structureel water-probleem heb. Ik heb een slootje dichtbij. De mevrouw die wadi liet aanbrengen had dat niet. Het is een leuk stukje van die wadi, maar voor mij zou het onnodig werk en kosten met zich meebrengen.

 

Mogelijk moet ik wat grond transplanteren naar het deel van mijn tuin wat het verst van de sloot verwijderd is. De plassen die daar staan zijn het meest hardnekkig.

Waar ik ook deels een oplossing van verwacht, en waar ik toch al graag naar toe wil, is zorgen dat de bedden niet kaal zijn in de winter, maar dat er wat groeit. Planten nemen toch water op wat dan weer verdampt via de bladeren? Dus dan raakt die grond niet zo snel verzadigd. En planten nemen ook voeding op wat op een kale tuin alleen maar weg kan spoelen, dus dat zou dubbel voordeel zijn.

Volgens mij is het een hele slechte gewoonte om de bedden in de herfst allemaal 'netjes op te ruimen'. Een kale tuin kan volgens mij alleen maar structuur en voeding verliezen, en ja, dus ook water-opnemend vermogen.

 

Mijn plan is om meer zaden van boontjes, radijs, phacelia en zo op te vangen puur met het doel om dit in augustus of zo weer uit te zaaien, niet voor de oogst, maar zodat er ook door de winter heen wat op de bedden staat. Volgens mij hou je op die manier voeding vast, bedien je het bodemleven en zorg je voor een betere waterhuishouding.

Posted (edited)

Heren. Als nieuwe eigenaar van een stuk grond met deels klei en deels leem las ik dit topic met veel interesse. Ik heb nog een toevoeging.

 

Je zou ook een groenbemester zoals lupine of winterrogge of iets wat goed tegen water kan kunnen zaaien. Die kan je later afmaaien of laten afsterven. Dat is een win-win situatie volgens mij.

 

Aangepast op advies op 18-1

 

Johan

Edited by Guest
Posted

Als je grond dicht/vast gelopen is helpt de drainage ook niet meer. De enorme kluiten lijken daar wel op te wijzen. Wij gebruiken op onze veengrond steigerplanken om op te staan bij het bewerken van de bedden, om het gewicht te verdelen. Plank steeds verplaatsen natuurlijk.

In zeer natte tijden liefst zo weinig mogelijk betreden. Bij het uitdooien (zie foto's van bevroren grond) niet betreden! Het effect van het invriezen van teveel water=lossere grond na uitdooien zou je dan teniet doen.

De gegraven geulen zou je eerst met eigen compost kunnen vullen en daarna de kluiten er weer overheen harken: hoog je gelijk op.

Zowel voor klei als voor veengrond zijn inklinking de grootste boosdoeners.

Annelies

Posted

Roeier, als ik jou was zou ik eens denken over ondergrondse hügelbedden. Vanuit de permacultuurprincipes is het probleem ook de oplossing, dus teveel water zou je moeten ombuigen naar meer dan voldoende waterreserves in droge tijden. Een ondergronds hügelbed werkt als een spons, het neemt heel veel water op, en dat komt dan weer beschikbaar als het droger wordt.

 

En inderdaad wat jij zegt, kale grond is funest voor je bodem. Blote grond is dooie grond. Dus groenbemesters is een prima idee, maar ook een lekkere laag herfstblad of stro helpt om de bodem te verbeteren.

 

@Johnnyq1: 

Helemaal mee eens, behalve het 'onder werken'. Laat het lekker afsterven of maai het af, maar niet gaan wroeten in die bodem.

Posted
schreef pippi:
Roeier, als ik jou was zou ik eens denken over ondergrondse hügelbedden.

Dit lijkt me een geweldig idee! Ik had nog nooit gehoord van hügelbedden, maar ik heb zat hout en riet beschikbaar. Het lijkt een beetje op wat de aardappelboeren hier doen met het onderwerken van stro, al is dat meer ad hoc.

Mijn bedden mogen ook best een beetje hoger, want nu verzuipen er wormen in een bepaald gedeelte, dat vind ik niet leuk om te zien.

 

Dat betekent wel weer spitten, die hügelbedden! Maar dan kan het wel een aantal jaren mee zonder. Nu alleen nog een beetje beter weer, zodat het wat makkelijker is om hiermee aan de slag te gaan.

 

@ JohnnyQ1: Ja, winterrogge of lupine zijn ook prima suggesties voor groenbemesting.

Posted

@roeier:

Weet niet zeker of het al is aangehaald hier maar dat heeft te maken met kerende of niet kerende grondbewerking en de manier waarop een frees werkt. Bij spitten tast je de kruimelstructuur niet aan en ga je actief verdichting van de grond tegen en zorg je voor een betere luchthuishouding in de bodem. Ook afwatering verbetert zo. Enzovoort.. als je dan nog compost inwerkt met wat mest is het helemaal ideaal voor bodemleven. Ook kalk is van belang bij een juiste pH is de humificatie en het bodemleven optimaal. Als je pH al niet goed zit gaat er geen goede vertering plaatsvinden en slechte omzetting door micro organismen zijn. Ook de structuur en de opname zal bevordert worden. Ik heb al enkele posts gezet die hier diep op in detail gaan. Nogmaals dus: zand ph 5,1 - 5,6 zandleem 5,8 -6,4 leem 6,4 - 6,9 klei 6,9 - 7,2 bij deze pH is de humificatie en bodemleven optimaal en heeft men over het algemeen de beste groei. Frezen.. drillen ze er bij de tuinaanleg in.. is zeer slecht voor de grond. Ga niet te diep in detail gaan en het simpel houden: het tast de structuur aan en creëert een korrel inplaats van een kruimelstructuur omdat het te fijn mengd. Bij kruimel en dus die klompjes aarde die je bij het spitten ziet heb je lucht tussen de grote ruimten en water in de kleine en dus een perfecte verhouding. Bij frezen krijg je structuurbederf en dus terug een korrelstructuur waar enkel water en geen lucht in zit: vandaar moddervorming. En dus ook afspoeling. De hele structuur gaat zo naar de vaantjes. Verdichting door niet te spitten kan ernstige gevolgen teweeg brengen en een rem zetten op het bodemleven en ook structuurbederf met zich meebrengen. Spitten is over het algemeen bij de meeste grondsoorten positief (zand zandleem leem). Klei is iets anders, dat zit nog anders in elkaar. Maar dan ga ik weer veel te diep in detail. Onthoud dus dat frezen slecht is voor de grond en enkel door tuinaanleggers gedaan zal worden voor gras in te zaaien omdat het heel vlak moet liggen of voor snelheidsredenen of andere gevallen.

Posted
Verdichting door niet te spitten kan ernstige gevolgen teweeg brengen en een rem zetten op het bodemleven en ook structuurbederf met zich meebrengen.

 

Ik kan me wel iets voorstellen bij dat spitten versus frezen, en ik geloof graag dat wanneer je 'niets' doet, je uiteindelijk een dooie bodem hebt. Maar je kan natuurlijk heel goed niet spitten en je bodem juist verbeteren, dat was de insteek van dit topic immers.

 

Ik heb vanmiddag 16 kruiwagens met compost op mijn tuin gegooid (geen volle kruiwagens hoor, een jonger en steviger persoon had die klus moeiteloos in 8 keer gedaan), en volgens mijn berekeningen heb ik nu nog iets van een miljoen kruiwagens te gaan, maar goed, mijn karton was op, ik heb dus noodgedwongen over die kleigrond gelopen die niet meer gespit is sinds een jaar geleden, denk ik, en ik schrok er gewoon een beetje van. Sommige stukken zijn veel beter dan andere stukken hoor, maar op de slechte stukken was het gewoon plakbagger waarop ik bijna onderuit ging en waar ik werkelijk waar zoveel van mee nam aan mijn laarzen dat ik op de fiets naar huis nog een soort plateauzolen had. En op het oog zit er ook nul iets anders in dan die bagger, het is een homogene dichte substantie zonder stukjes zoals takjes of andere dingetjes. Moeilijk uit te leggen, een beetje een mix van pudding met ouderwets frituurvet.

 

Als ik inmiddels niet heilig geloofde in niet spitten, zou ik morgen gaan spitten. De grond van mijn tuinbuurman is helemaal omgespit, daar werkt hij nog een berg compost doorheen, en ik geloof werkelijk dat die grond op dit moment beter geschikt is om straks groente in te telen dan die van mij. Maar goed, mijn methode werkt op de lange termijn beter. Hoop ik dan maar.

Posted

kleigrond is inderdaad een ander verhaal... Dat is niet simpel om te bewerken. Voor de winter spitten zodat grote kluiten kunnen kapotfriezen kan wel aangeraden worden... verder is klei een lastig en ingewikkeld iets. Het gaat wel heel goed voedingsstoffen vasthouden dus heel vruchtbaar zijn dat voordeel heb je. En onderspitten is ook bij klei weer niet goed door anearobe omstandigheden wat turf zal vormen in plaats van humus .. te nat en te weinig lucht. Klei.. steenhard bij droogte.. kloddernat bij regen. XD

Posted

Ik ken de conventionele methode van spitten en vriezen, maar ik ga dus NIET spitten, en wel 'simpel' bewerken door de grond continue bedekt te houden en heel veel organisch materiaal toe te voegen. Het is wel een uitdaging met deze grond, maar dat houdt het spannend.

 

(Trouwens, turf in kleigrond? En humus bestaat niet, volgens recent nieuws. )

Posted

Organisch materiaal dat anearoob gaat verteren, dus geen lucht gaat heel anders reageren en vormen. Moerassen doen hetzelfde zijn continu nat en krijg je er turfvorming. Er zijn wel een aantal methoden om je kleigrond te verbeteren hoor.

Posted

Ik heb nul verstand van turf, dus ik zeg hier verder maar niks over.

 

Er zijn wel een aantal methoden om je kleigrond te verbeteren hoor.

 

Ja, dat weet ik, en ik ben druk bezig met in mijn ogen de beste methode. Wat ik al aangaf, niet spitten, de grond bedekt houden en veel organisch materiaal toevoegen. Er zal best wat tijd overheen gaan, maar ik ga hier hele mooie grond van maken.

Posted

Juist door het weinige lucht en het vele water zou bedekken met compost (in ieder geval theoretisch) een heel goede methode zijn? Door het leven in de bodem te stimuleren moet er meer lucht ontstaan en water meer weglopen. Niet dat klei dan opeens droog wordt, maar het blijven hangen van water moet dan wel gaan ophouden, zodat er geen verstikking optreedt.

~ Vita rosa est ~
Posted

Ik had op dit topic volgensmij nog niet gereageerd. Allereers: vergeet niet dat je heel blij moet zijn met kleigrond. Ik spit al een paar jaar niet meer (denk vanaf 2013), maar maak gebruik van een mulchelaag van compost. Daar ben ik zeker over te spreken. Ik merk dat mijn grond elk jaar beter en beter wordt.

 

IMG241253261471865763.JPG

 

Een kluit ziet er bij mij ongeveer zo uit, veel wormengangen met achterblijfsels, wortels, ruimte voor vocht en bij het kapot knijpen van het lekker kruimelig uit elkaar.

IMG045675331378067588.JPG

 

Hier op het complex zijn inmiddels al vier tuinen naast mij overgestapt naar dezelfde methode.

 

De voordelen die ik zie:

- onkruid laat zich gemakkelijk verwijderen doordat de toplaag relatief los ligt

- waar in ieder geval de gefreesde tuinen, maar soms ook de gespitte tuinen, vol met plassen staan bij hevige regenval is dat bij mij absoluut niet het geval. De afwatering is dus goed (zie foto boven).

- zaaien gaat makkelijk in de toplaag, waar ik voorheen nog potgrond nodig had om zaden af te dekken (voorkomen dat de klei een keihard laagje zou vormen) is dat nu niet meer nodig

- wortels groeien recht en niet meer in kronkels (dat had ik bij spitten wel)

- de grond blijft langer vochtig = minder water geven, op het pas gezaaide na.

 

Het enige nadeel wat ik wellicht kan opmerken is dat het (lijkt) alsof de meeste groenten (zaosl bijvoorbeeld aardappels) iets minder groot zijn als toen ik nog spitten. Het kan natuurlijk ook dat de 'nostalgie' van de beginjaren een vertekend beeld geeft, maar wellicht heeft het nog meer lucht in de grond brengen natuurlijk wel een invloed op het proces van vrijmaken van voedingstoffen.

 

Oke, ik geef toe dat er nog een minpunt is. Spitten vond ik best een leuk winter klusje...

Posted

Mooi bericht, Jorg!

Vorig jaar hadden wij wat halfslachtig met compost gemulcht. Daardoor was maar een klein gedeelte gemulcht, in het geval van het pompoenenvak de helft. Daar was het resultaat wel heel duidelijk. De planten op het compostgedeelte gaven (best veel) pompoenen, de planten die niet in de compost stonden werden niet meer dan een paar stengels. Voor ons was het wel duidelijk, dit jaar ligt alles onder een laag compost.

~ Vita rosa est ~
Posted

Als je mulcht met compost moet je wel verteerde compost gebruiken. Die verkopen ze vaak in pakjes in de winkel.

Even voor de duidelijkheid niet verteerde compost en degene die je zelf maakt... gaan bij onderwerken wel degelijk een soort van turfsubstantie vormen en oppervlakkige bewerking is volledig nutteloos gaat niks aan de onderstructuur voor planten veranderen.

Je legt er als het ware een soort van laag compostgrond op dat is alles. Dat is logisch klei is steenhard en laat amper iets door.

 

Als je nu echt snel resultaat wel dan moet je het volgende doen:

Laat een bodemstaal nemen (80 euro)

Zorg dat de pH tussen de 6,9 en 7,2 ligt.

Strooi kalk maar ook niet zomaar elke kalk is evengoed:

Wil je graag veel sporenelementen + voedingsstoffen inbrengen en heb je er wel wat geld voor over : Zeewierkalk (niet milieuvriendelijk!) (werkt traag)

 

CaO ongebluste kalk: snelle werking, niet gebruiken tast ook je humus aan

 

Coccoliet, schelpjes, trage werking.

 

CaCO3, meest gebruikte kalkmeststof: carbonaatkalk, goedkoop, traag werkend; zachte werking.

 

Is de pH nog niet gemeten en in orde kap er dan geen compost meer op en fix deze eerst zodat je een optimale werking hebt.

Anders kan je inderdaad een ton eropkappen en doet het helemaal niets.

 

Nadat de pH oke ligt:

 

Losmaken van je kleigrond, vermeng de verteerde compost met je grond.

 

Dit zal je kleigrond optimaal verbeteren, je kan wel niet verwachten dat het ineens veel beter zal worden het blijft nog steeds kleigrond dit kan je niet veranderen. Het gaat niet magisch goed draineren en zandgrond worden, wel beter bewerkbaar en een betere plantengroei mogelijk maken.

 

Andere meststoffen die pH verhogend kunnen werken:

 

Champignonnemest, paardenmest + zwartveen + kalk Die kalk voegen ze eraan toe voor de champignon teelt en het is dus letterlijk de grond waar deze op groeien.

 

Kippenmest, zoals je weet hebben kippen veel kalk nodig voor vorming van hun eieren en krijgen ze vaak legvoer of voer met schelpjes in: ook hun mest is dan ook pH verhogend en bevat kalk.

 

Dit kan je verder helpen met je grond.

 

(de grond blijft langer vochtig = minder water geven, op het pas gezaaide na.)

 

Kleigrond zit vol microporiën teveel water is hier een nadeel je planten verstikken van het water...

 

- wortels groeien recht en niet meer in kronkels (dat had ik bij spitten wel)

 

Zonder spitten kan je de verteerde compost niet inwerken he dus ook geen luchtigere grond van onder of betere beworteling naar onder toe.

 

- zaaien gaat makkelijk in de toplaag, waar ik voorheen nog potgrond nodig had om zaden af te dekken (voorkomen dat de klei een keihard laagje zou vormen) is dat nu niet meer nodig

 

Je legt er als het ware een laagje op... Dit kan helpen maar dan kan je evengoed een laag zand op je kleigrond kappen dan heb je hetzelfde effect xD De onderlaag blijft nog steeds krak hetzelfde.

 

waar in ieder geval de gefreesde tuinen, maar soms ook de gespitte tuinen, vol met plassen staan bij hevige regenval is dat bij mij absoluut niet het geval. De afwatering is dus goed (zie foto boven).

 

Frezen is nooit goed. Maar kan wel gebruikt worden om compost (verteerd) onder te frezen en dan zal er in verloop van tijd veel snellere verbetering optreden omdat deze ook onderaan zit. Spitten is zoiezo wel iets beter..

 

- onkruid laat zich gemakkelijk verwijderen doordat de toplaag relatief los ligt

 

Bij onverteerde compost verspreid je onkruidzaden en bevorder je de groei van onkruid.

Gebruik verteerde compost die worden op de goede temp gehouden en hier zijn ziektekiemen en onkruidzaden dus afgedood.

Posted

Hallo Berryfreak,

 

Ik volg je verhaal niet helemaal. Reageer je op mijn post? Wat bedoel je precies met oppervlakkige bewerking is volledig nutteloos en verandert niks aan de onderstructuur(???) voor planten? Als aanvulling op mijn voorgaande post kan ik wel aangeven dat ik de eerste 2 jaar wel gespit heb om de verwaarloosde tuin en grond wat op te knappen (onderwerken verteerde mest, onkruidzaden naar onder, losmaken grond). Dat is mijn advies ook altijd bij het overnemen / starten van een tuin. Verwacht daarna inderdaad ook niet dat 1 jaar mulchen meteen verbetering oplevert, maar de jaren daarna is er wel degelijk verbetering zicht- en merkbaar. Ik nodig je graag uit om een keer langs te komen om de grond te bekijken

 

Het verhaal over de kalk komt een beetje uit de lucht vallen. Ik kan daar wel over zeggen dat dit zeker iets is om in de gaten te houden. Het speelt in ieder geval een rol bij de opname van voedingstoffen. Goed dat je in ieder geval adviseert om te weten, in plaats van grofweg te gaan strooien.

 

(de grond blijft langer vochtig = minder water geven, op het pas gezaaide na.)

Kleigrond zit vol microporiën teveel water is hier een nadeel je planten verstikken van het water...

In de zomer profiteer ik van de mulch doordat het water langer vastgehouden wordt. In de winter profiteer ik van de goede afvloeing van overtollig vocht, in tegenstelling tot andere bewerkte tuinen. Je beweert hier toch niet dat een betere bodemstructuur (en dan hebben we het over microporiën en zeker niet groter) tot meer verstikking leidt?

 

- wortels groeien recht en niet meer in kronkels (dat had ik bij spitten wel)

Zonder spitten kan je de verteerde compost niet inwerken he dus ook geen luchtigere grond van onder of betere beworteling naar onder toe.

Het concept van mulchen (ken je het concept?) en het met rust laten van de grond is dat juist het bodemleven zorgt voor het (langzaam) verspreiden van het organisch materiaal. Zie mijn foto van de kluit. Helaas heb ik geen foto voor je waarin er duidelijk een verschil te zien is in laagkleuren (je ziet hoe het materiaal verpeid wordt, ook in de diepere lagen). Er is dus wel degelijk betere beworteling en luchtigere grond. Hoewel de vergelijking niet helemaal opgaat, noem ik voor het visuele plaatje het bos waar jaarlijks blad en ander organisch materiaal op de toplaag valt. Dat materiaal verdwijnt in de bodem door de bodemorganismen, en je weet wat die doen met de bodemstructuur. Naast spitten zijn er bovendien nog andere beluchtingstechnieken, mocht dat nodig zijn.

 

- zaaien gaat makkelijk in de toplaag, waar ik voorheen nog potgrond nodig had om zaden af te dekken (voorkomen dat de klei een keihard laagje zou vormen) is dat nu niet meer nodig

Je legt er als het ware een laagje op... Dit kan helpen maar dan kan je evengoed een laag zand op je kleigrond kappen dan heb je hetzelfde effect xD De onderlaag blijft nog steeds krak hetzelfde.

Nee de laag eronder is zeker niet hetzelfde als onbedekte kleigrond. (zie boven)

 

De vorming van turf is mij onbekend en hoor ik graag (bij voorkeur in een ander topic) meer over.

 

p.s. kritische opmerkingen zijn meer dan welkom, daar is het forum voor, voorkomt dat we onze kop te veel in het 'zand' steken en kunnen we ook weer van leren. Met behulp van kennis kunnen we dingen bijstellen. Daar leer ik, maar ook jij, van.

Posted (edited)

noem ik voor het visuele plaatje het bos waar jaarlijks blad en ander organisch materiaal op de toplaag valt.

 

Dat van het bos heb ik al eens eerder uitleg over gegeven hoe een bos juist werkt maar dus nogmaals.

Bosgrond is schraal en slechte grond. De toplaag bestaat uit enkel bladeren en takken en veel ander materiaal afkomstig van de bomen.

De onderlagen van bosgrond bevatten amper humus. Ook door de slechte vertering door zure grond in bossen. De grond in bossen is zeer zuur.

In vergelijking staat een weideland, daar zit alle humus vanonder en geen vanboven door betere vertering en ook hogere pH. Als voeidingsstoffen te traag verteren zoals bij een bos waar alles bij de toplaag ligt krijg je juist verzuring en zeer slechte humusvorming.

De onderlagen van bosgrond bevatten geen humus tot heel weinig.

Je hebt dus eigenlijk de bomen die meer dan de helft van het organisch materiaal bevatten en dan een laag op de bodem zelf die slecht gaat verteren met verzuring en dus de typische bosgrond als gevolg.. De gebrekkige humusvorming geeft enkele lagen die zeer snel afzwakken naar onderen toe.

Bij weilanden gebeurt de vertering beter en heb je vanboven dus (gras) zeer weinig organisch materiaal. En naar beneden toe heel grote lagen met humus... Ook logisch aangezien de opname veel lager is.

 

Die microporiën bedoel ik gewoon mee dat water veel beter kan vastgehouden worden, kleine holtes pakken water grote holtes pakken lucht. Klei heeft de allerkleinste korrelgrootte en pakt dus het meeste water op. Zit ook nog eens water tussen de kleiplaatjes enzovoort.

Een reden dat tropische planten in klei staan en dat bij zuiderse regio's men gebruik maakt van kleigronden en verspreiding van klei is door de goede opname van water die veel hoger ligt en veel beter. Klei zal veel beter water vasthouden.

Edited by Guest
Posted

Eerdere berichten heb ik niet gelezen, dus dank voor de uitleg. Daarom gebruiken we dus verteerde compost als mulch. Wil niet zeggen dat ph zeker niet iets is wat we in de gaten moeten houden. Bij grasland leveren de wortels (en de daarme samenlevende organismen) inderdaad een deel van het materiaal. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Posted (edited)

Jup en dat zeg ik ook duidelijk om verteerde compost te gebruiken en geen onverteerde ben het met je eens

 

Maar inwerken zal veel sneller gaan. Dan dat je gaat afwachten tot alles gaat bezinken. Je verteerde compost gaat ook niet opgenomen worden als je pH al niet goed ligt vergeet dat niet dus als je dan toch lang wil wachten... Zorg dan dat de pH goed ligt zodat dit bodemleven voorkomt. (Voorkomen: aanwezig zijn)

Edited by Guest
Posted

Jorg, ik ben ook blij met mijn kleigrond hoor en dank voor je mooie bericht! Die tweede foto van je grond is echt heel verduidelijkend. Grond met dingetjes en gaatjes en gangetjes, en al met al grond waarin iets gebeurt.

 

En wat gaaf dat je tuinburen je voorbeeld hebben gevolgd!

 

Ik weet niet waarom je groente kleiner blijft dan voorheen, het enige wat ik zo kan bedenken is wat meer 'groeizaam' spul in je compost en wellicht wat meer combineren? Een paar struikdoperwten rond je aardappelveldje zetten bijvoorbeeld, ik roep maar iets.

 

Oke, ik geef toe dat er nog een minpunt is. Spitten vond ik best een leuk winter klusje...

 

Haha, ja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een beetje 'zwaar' werk hoort er op de een of andere manier wel bij, lekker therapeutisch.

 

Ik zou zeggen maak een (ondergronds) hügelbed van een van je bedden, dan kan je lekker spitten en sjouwen en bouwen en dat eerlijke zweet op je rug voelen, en je kan daar dan dit jaar een deel van je aardappels zetten en een vergelijkend experiment doen.

Posted
schreef Berryfreak:
Als je mulcht met compost moet je wel verteerde compost gebruiken. Die verkopen ze vaak in pakjes in de winkel.

 

'Pakjes in de winkel'?

 

Je hebt het ook over onderwerken en ik vraag me werkelijk af of je je wel eens verdiept hebt in het hele idee van niet-spitten. Ik lul ook wel eens uit mijn nek, maar wat jij nou loopt te bazelen...

 

Misschien kan je even wat links geven om al die bizarre beweringen te onderbouwen?

 

Posted
schreef Berryfreak:

Zorg dan dat de pH goed ligt zodat dit bodemleven voorkomt.

 

Ik geef het op. Je beweert dat bosgrond slechte grond is en je hebt het over 'bezinken' en nu wil je bodemleven voorkomen.

 

Ik ga naar mijn bed, toedeledokie.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...