Demier Posted December 25, 2016 Posted December 25, 2016 Spitten doe je ieder jaar 1 schop diep, zo rond de 25cm.Hier doe je de organische meststoffen onderin, dus ieder jaar herhalen, hierdoor krijgt men in die 25cm een rulliger grond.De tuin bij ons vroeger was dus een leemakker! Maar door ieder jaar een vracht mest van bij de boer eronder te mengen was dat een rullige grond geworden, gelijk bijna potgrond.Meststoffen uit een fles kon men toen niet en toch groeide alles als kool.Gr Mat Quote
roeier Posted December 25, 2016 Posted December 25, 2016 Ik zie nou dat ik een paar keer m2 compost heb genoemd waar ik m3 compost bedoelde. Die boerenwagen met 5 m2 compost, dat moet natuurlijk 5 kuub zijn.Ik vind dat er ook nogal veel word veralgemeend tussen particulieren en landbouwers . Zijn de particulieren dan zoveel slimmer dan die landbouwers ? Of spelen er nog ander zaken mee als wetgeving (MAP) ?Dat van die MAP moest ik opzoeken, maar dan kom ik bij de Vlaamse Landmaatschappij uit. De wetgeving zal verschillen tussen Nederland en Belgie. In Nederland kan de boer de stront laten waar ie wil, alleen hij wordt wel beperkt in hoeveel dieren hij mag houden.Particulieren en landbouwers leven wel in verschillende werelden, in eerste instantie door de schaalgrootte volgens mij. Iets als gier uitrijden, wat vroeger echt als een fontijn door boeren werd uitgesproeid, en tegenwoordig veel meer wordt geinjecteerd - ik zou niet zo gauw een burger-variant van zo'n proces kennen. Ja, wetgeving is ook heel anders.Maar ik betwijfel of het verhaal van boeren en mest nou zoveel te maken heeft met wel of niet spitten. Ook die 'ouderwetse' spitters die ik zie gebruiken mest. Demier ook, als ik dat zo hierboven lees. Laat de totale bedekkingslaag zijn toegenomen bij de niet spitters, ik krijg niet de indruk dat ze meer stront gebuiken dan de traditionele spitters.Ik heb vorig jaar stukken van de grasmat alleen bedekt met karton, compost en stro, en dat werkte ook. Voor een niet al te grote oppervlakte is dat materiaal zo verzameld, en heel wat simpeler dan spitten.Je zult dan vooral geduld hebben moeten gebruiken voor je resultaat zag. Maar voor mij zijn andere argumenten voor het bedekken van de grond i.p.v. spitten veel doorslaggevender. Het voeden en versterken van het bodemleven is voor mij een veel sterker argument, dat is zelfs het swing-punt voor mij. Dat kan voor iedereen anders zijn.Of iets wel of geen fysieke arbeid betekent maakt voor mij niet uit. ADOPEG's 12 kuub compost, dat zal uren kruien zijn geweest, dan is 100-200 meter veel, ik ken mensen die voor 5 kuub speciaal hout hadden aangesleept om een tijdelijk bruggetje te bouwen om zo de afstand te verkorten. Wat ik eerder vooral wilde aankaarten is dat mensen als Charles Dowding in hun filmpjes nooit de benodigde compost laten zien, maar over 'a couple of inches' praten en niet duidelijk maken hoeveel 'a couple of inches' eigenlijk is - een hele berg. Nou, als die berg dan het fundament van je grondverbetering vormt, laat die berg dan zien als je een filmpje maakt!Op zich heb ik geen moeite met die berg. Tenminste... eigenlijk wel, want ik weet niet waar die berg vandaan komt. Dan gaat het me vooral om mijn eigen berg en of ik wel ethisch bezig ben als ik grond van elders haal. Ik ben afgelopen voorjaar een kuub genomen, en ik weet niet of dat ethisch nou wel zo goed was. Help ik niet mee ergens een ecosysteem kapot te maken? Ik heb wel eens gehoord dat er vooral in Oost Europa grond wordt afgegraven wat ooit oerbos was om ons van compost te voorzien. Ik heb samen met andere leden van de tuinvereniging van een lokale wormenboer gekocht die zei dat zijn compost uit Duitsland kwam, maar hoe en wat weet ik niet precies. Was dat wel okay?Ik heb het toch al niet zo op grondhandel. Bij zelf compost maken zal ik me niet bezwaard voelen, dus daar maak ik nu wel een zaak van. Ik haal ook stront bij de boer, daar voel ik me prima bij, die boer produceert daar ook geen grammetje stront meer om.In mijn achtertuin, met zeg 25m2 moestuin, zou ik dus 0,25m3 compost moeten produceren. Nou, ik denk dat ik daar met de rijpe compost van dit najaar niet eens zover onder zat, terwijl ik begin dit jaar begon met een compleet lege tuin, behalve het stuk dat nu nog gras is en waar uiteraard maaisel van af komt. En ik weet nu al dat ik volgend najaar veel meer zal hebben.Dan doe je het volgens mij erg goed! 0,25m3 is toch nog wel iets van 3 kruiwagens vol, daar zou ik ook blij mee zijn, ook al zou het maar een laagje van een paar mm in de tuin zijn - ik heb best wel een grote compostbak gebouwd, maar dat spul slinkt uiteraard sterk, ik heb alleen niet de ervaring om precies te kunnen benoemen in welke mate. Quote
pippi Posted December 25, 2016 Author Posted December 25, 2016 Even een kort vraagje, op de rest van je betoog reageer ik later graag nog. http://0,25m3 is toch nog wel iets van 3 kruiwagens vol Nee toch? Ik stelde me een 'blok' voor van 50x50x50, en dan wat minder. Dat zijn toch geen 3 kruiwagens? Ik ga nou echt aan mezelf twijfelen, want 1m3 is 1000 liter, en ik had echt geen 250 liter compost hoor. Ja gaat lekker zo met dat rekenen. Quote
simonvb Posted December 25, 2016 Posted December 25, 2016 Mij hebben ze ook al eens verteld dat 1 kuub 12 kruiwagens zijn. 0,25 kuub zijn er dan 3. Quote
pippi Posted December 25, 2016 Author Posted December 25, 2016 Laat de totale bedekkingslaag zijn toegenomen bij de niet spitters, ik krijg niet de indruk dat ze meer stront gebuiken dan de traditionele spitters. Dat denk ik ook niet. Ik heb er verder ook geen verstand van of ervaring mee, ik heb nog nooit verse mest gebruikt. Ik heb vorig jaar stukken van de grasmat alleen bedekt met karton, compost en stro, en dat werkte ook. Voor een niet al te grote oppervlakte is dat materiaal zo verzameld, en heel wat simpeler dan spitten.Je zult dan vooral geduld hebben moeten gebruiken voor je resultaat zag. Maand of vier, vijf volgens mij, dus dat valt best mee. Maar voor mij zijn andere argumenten voor het bedekken van de grond i.p.v. spitten veel doorslaggevender. Ja, voor mij ook, maar jij begon over hoeveel werk en moeite het wel niet was. ik heb best wel een grote compostbak gebouwd, maar dat spul slinkt uiteraard sterk, ik heb alleen niet de ervaring om precies te kunnen benoemen in welke mate. Volgens mij is dat ook heel afhankelijk van het materiaal. Van groen blijft volgens mij in het algemeen veel minder over dan van bruin. Misschien zou je wat groen betreft vergelijkingen kunnen trekken met wat er gebeurt als je het verhit. Wel interessant trouwens, om te weten te komen welk compostmateriaal welke hoeveelheden oplevert. Quote
henkg Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Rekenen met maten en volumes: 0,25m3 is toch nog wel iets van 3 kruiwagens volNee toch? Ik stelde me een 'blok' voor van 50x50x50, en dan wat minder. Een kwart kuub (0,25 m3) is inderdaad ongeveer 3 kruiwagens (van 100 liter) vol,0,5m x 0,5m x 0,5m = 0,125 m3. En dan wat minder: 0,1 m3. Is 100 liter: één echt volle kruiwagen.Bij een laagdikte van 2 cm is die 100 liter compost genoeg voor 5 m2 moestuin. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ann123 Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Pippi, 0,25 m3 is 1/4 van een kuub. Als je een composthoop van 1 m3 in vier deelt heb je 50x50x100, niet 50x50x50. Een blok zoals jjij je die voorstelt is 1/8 kuub, 0,125m3 dus. (hoop dat ik nu niet me niet vergis en de mist inga) Quote
pippi Posted December 26, 2016 Author Posted December 26, 2016 Dankjewel Ann, het kwartje is eindelijk goed gevallen en ik zie nu pas dat ik 8 van die ingebeelde blokken nodig heb voor een m3. Nou mensen, als ik volgend jaar een keer kom klagen dat ik een rekenfoutje heb gemaakt en met 1000 zaailingen teveel zit, snappen jullie hoe dat soort problemen ontstaan. Zullen we nu weer terug on-topic? Quote
ADOPEG Posted December 27, 2016 Posted December 27, 2016 Op zich heb ik geen moeite met die berg. Tenminste... eigenlijk wel, want ik weet niet waar die berg vandaan komt. Dan gaat het me vooral om mijn eigen berg en of ik wel ethisch bezig ben als ik grond van elders haal. Ik ben afgelopen voorjaar een kuub genomen, en ik weet niet of dat ethisch nou wel zo goed was. Help ik niet mee ergens een ecosysteem kapot te maken? Ik heb wel eens gehoord dat er vooral in Oost Europa grond wordt afgegraven wat ooit oerbos was om ons van compost te voorzien. Mm, misschien is dit een terecht punt. Ik weet echter van de compost die wij gebruiken dat die gemaakt is van groenafval uit de wijde (maar wel regionale) omgeving. Ik ben er niet heel goed in thuis, maar ik weet wel dat er complete wetgeving is voor compost. Er moet onder andere te achterhalen zijn waar de compost ongeveer vandaan komt. Zo'n bedrijf waar wij de compost gaan halen hebben gewoon het voordeel dat het groenafval in grote hoeveelheden aankomt. Vervolgens hebben zij de machines om de compost te keren en dergelijke. Ze kunnen het dus makkelijker in grotere hoeveelheden doen als wij, maar daar is volgens mij niets onethisch aan toch? Ik begreep dat ze zelfs afrasteringspalen en dergelijke op die compost gooien (betekent veel C), en dat ligt gewoon langere tijd bij hen te verteren. Scheelt ons weer ruimte:) Quote ~ Vita rosa est ~
pippi Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Ging dat niet om potgrond in plaats van compost? In potgrond zit vaak turf toch? En dat afsteken en verwerken is niet bepaald okee. 'Commerciële' compost komt dacht ik volgens mij met name uit het GFT-afval van gemeentes. Quote
ADOPEG Posted December 30, 2016 Posted December 30, 2016 In ons geval kwam het compost inderdaad van GFT-afval van gemeente en particulieren. Dan is de kringloop niet zo heel scheef, het komt weliswaar (nog) niet uit eigen tuin, maar uit die -bij wijze van spreken- van de buurman. Quote ~ Vita rosa est ~
Richard74 Posted January 3, 2017 Posted January 3, 2017 Ik spit nu al drie jaar niet meer, en ik kan mezelf dankzij Weknow wel een Charles Dowding volgeling noemen Ik heb drie van zijn boeken gekocht en lees zijn blogs met enorme interesse. Voor mij vormt het echt een enorme inspiratie en zeker omdat wat Pippi al aangaf, het klimaat erg vergelijkbaar is. Ik voeg nu ook al drie jaar 5cm compost toe op al mijn bedden en daaronder strooi ik lavagruis(baat het niet dan schaad het niet), hou ook geen rekening met het milieu aspect maar daar ga ik vandaag wat vragen over stellen op het forum van Dowding want ik wil net als Weknow ook consequent zijn in mijn visie/doelstellingen. Ik moet zeggen dat mijn oogst afgelopen seizoen in vergelijking met de andere tuinders bij mij op het complex vrij spectaculair waren. NIemand had een goede aardappeloogst, ik wel. Iedereen had last van slakken, zwarte luis, veenmollen enzovoorts, ik ook, maar mijn oogst werd er niet door beinvloed. Wellicht allemaal toeval, maar ik denk dat de balans in mijn tuin qua schimmels, bacterien, bodemleven enz gewoon goed in balans is. Ik had bijvoorbeeld op de tuinbonen behoorlijk wat zwarte luis zitten, met een week had ik ineens enorm veel lieveheersbeestjes op de tuinbonen die ze compleet schoon vraten, fantastisch om te zien Ook, ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar iedereen die mijn verschillende sla soorten zag verbaasde zich over de kleur. Het was echt veel "groener" dan mijn voorgaande oogsten. Met andere woorden, de sla zag er veel gezonder en sterker uit. Zelfde voor de andijvie. Ook de bieten, wortels, spercibonen, uien, knoflook, sjalotten, snijbonen en boerenkool oogsten waren erg goed. Dit seizoen ga ik in navolging van Charles radicaal aan de slag met vliesdoek en ga ik alles vroeg zaaien en naar buiten onder het vliesdoek, gebasseerd op de resultaten van Dowding. Ik ben nog wel meer dingen aan het integreren, ik wil ook meer kunnen oogsten in de winterperiode, daar heeft hij een boek over geschreven en ga ik ook proberen na te volgen. Nogmaals, zijn manier van tuinieren sluit naadloos aan bij mijn opvattingen en manier van tuinieren. De uitdaging ligt voor mij bij het zelf compost maken, Ik heb de bakken nog niet in een bevredigende opstelling staan maar ook dat is iets voor aankomend seizoen. Ik heb nu, net als vorig jaar goede rijpe compost gekocht. Ik heb 20 bedden * 5 kruiwagens compost en nog wat extra tussen het fruit en in de kas, dus zeg maar 120 kruiwagen uitgereden. Dat is ook werk, maar op de een of andere manier vind ik het leuk werk. De grond op de bedden oogt moe, en na het toevoegen van de compost zien ze er allemaal weer fit uit en klaar om over drie a vier maanden weer zwaar werk voor mij te verrichten Quote
pippi Posted January 3, 2017 Author Posted January 3, 2017 Wat mooi dat je zulke mooie resultaten hebt, Richard, leuk om te lezen en het geeft de burger moed! Quote
Bit Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 Volgende week ga ik voor het eerst in jaren weer es een stukje van de tuin omspitten; lekker 2 steken diep ook nog es . Geen gróót stuk hoor, een strook van 1 bij 6 ongeveer. Laat ik kaal liggen, wied ik in maart nog 1x wat er eventueel opkomt, de toplaag nog wat verschralen waarschijnlijk en dan in april een zakje bloemenmengsel er op. Mijn tuin zal, verwacht ik, dit jaar wat armer zijn aan de noodzakelijke bloemetjes en bijtjes vergeleken met andere jaren, kwestie van een beetje compensatie Quote
pippi Posted January 7, 2017 Author Posted January 7, 2017 Bit, kan je uitleggen waarom je dat gaat doen? Ik kan me er wel iets bij voorstellen als je echt een veld vol bloeiende pioniersplantjes en wilde bloemen wil, maar waarom dan zo diep spitten? Quote
Bit Posted January 8, 2017 Posted January 8, 2017 Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. De bovenste 20 cm is te rijk. Te rijk aan bodemleven, sowieso te rijk aan zaden, te rijk aan meststoffen ook; voedsel voor het lastigere onkruid. 20cm toplaag áfvoeren is geen optie, dan maar onderop. zoiets. Ik wil er ook mee aangeven : dogma's zijn leuk in je hoofd of op papier, maar het kan zomaar gebeuren dat je op je tuin iets wil, waarbij je helemaal niet de 'gezondere keuze' verkiest. Heel simpel, omdat je maagdelijk wil beginnen. Het overgrote deel van mijn tuin spit ik al jaren niet meer. Maar dat ik daar nou een gebod van gemaakt heb ? Nou, niet echt. Ik denk zelfs dat iemand die het spitten geheel zou hebben afgezworen zich behoorlijk beperkt. Quote
pippi Posted January 8, 2017 Author Posted January 8, 2017 schreef Bit: De bovenste 20 cm is te rijk. Toch begrijp ik het nog niet helemaal. De bodem is op zich goed, dus. 'Te rijk aan bodemleven' vind ik heel raar klinken. Een rijk bodemleven betekent een stabiel bodemleven. Dat kan nooit 'teveel' zijn, want er is evenwicht. En dat teveel aan meststoffen, dat corrigeert dat rijke bodemleven wel. Mijn ervaring is dat het 'lastigere onkruid' juist op minder goeie bodems de kop op blijft steken. Dus waarom doelbewust je bodem willen verschralen? Wil je er paardenbloemen op zetten? (Want dan snap ik het, ik zou graag wat paardenbloemen hebben maar ze groeien alleen mondjesmaat tussen de tuintegels, in de volle grond doen ze niks.) Quote Ik wil er ook mee aangeven : dogma's zijn leuk in je hoofd of op papier, maar het kan zomaar gebeuren dat je op je tuin iets wil, waarbij je helemaal niet de 'gezondere keuze' verkiest. Heel simpel, omdat je maagdelijk wil beginnen. Als een soort experiment bedoel je? Quote Het overgrote deel van mijn tuin spit ik al jaren niet meer. Maar dat ik daar nou een gebod van gemaakt heb ? Nou, niet echt. Ik denk zelfs dat iemand die het spitten geheel zou hebben afgezworen zich behoorlijk beperkt. Als je spitten 100% afzweert kan je eigenlijk ook geen knollen en wortelgroenten meer oogsten, dus in een moestuin ontkom je er niet aan om zo af en toe die bodem hier en daar overhoop te halen. You can't eat your principles. Maar als het niet nodig is, ga ik die wormen niet lopen pesten. Quote
Bit Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Nee hoor; niks experiment. Gewoon doelbewust. Met de bodem is niet veel mis inderdaad, is denk ik redelijk stabiel ja.Dat stabiele is dus voor mij een reden daar in te grijpen. Mijn doel is een strook met een bloemenzee voor 1 enkel seizoen. Als ik een strook wil inzaaien met éénjarig bloemenzaad ( = vooral akkerkruiden, meest zomerbloeiers die op gestoorde bodem voorkomen ) heb ik niks aan die 'goede bodem'. Daar groeit dat niet op. Quote
pippi Posted January 12, 2017 Author Posted January 12, 2017 Okee... weet je dat zeker? Ik had hier afgelopen jaar korenbloemen en klaprozen tussen de groenten op mijn supergrond , en ik moest vechten om ze weg te krijgen. Dingen als paardenbloem en brandnetel en kamille en klaver deden het dan weer niet goed, maar uitbundig bloeiende bestuiversplanten als boekweit en balsemien en phacelia deden het ook prima op die goeie grond. Correct me if I'm wrong , maar volgens mij is juist elke volgende soort pioniersplanten meer gericht op insecten. Dus hoe beter de bodem, hoe meer bloemen, hoe meer bestuivers. Interessant topic! Quote
Bit Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Dat veel pioniersplanten op snelle vermeerdering van zichzelf zijn gericht ( veelal fel gekleurd en veel bloemen maken in korte tijd ) klopt inderdaad, eigenlijk uit de aard der zaak. Maar je gevolgtrekking : "hoe beter de bodem, hoe meer bloemen, hoe meer bestuivers " is inderdaad incorrect waar het pioniersplanten betreft anders gezegd : strooi een zakje met eenjarige zomerbloemen uit in een stuk permatuin en strooi dat zakje uit op een stukje diep gespitte aarde en bekijk de verschillen.( nu zul jij geen permatuin hebben ( anders was die papaver daar niet gaan groeien), maar het gaat even om de uitersten ) Quote
Richard74 Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Tja...Er zullen best uitzondering situaties zijn waarbij je slechte grond wil hebben. Maar het feit dat je spit om de grond arm te maken zegt mij genoeg Ik wil mooie gezonde groente kweken, dus niet spitten en de grond voeden met compost is bij mij wel een gebod. Quote
roeier Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Sneu voor je, Bit, dat je grond zo rijk, stabiel en voedzaam is. Ik voel met je mee. Ja, alle gekheid, ik snap dat eigenlijk wel, dat je op een stukje van 6 m2 even wat anders wil. Ik blijk toch ook nog wel veel te spitten. Ik huur een stukje sinds eind oktober, en nu het zo nat is zie ik dat de afwatering slecht is.Ik heb een greppel uitgespit om het water weg te laten lopen. Dit is een soort van voor en na situatie (links van de greppel op beide foto's is van mij): Op het rechter fotootje, links van de greppel, daar staat mijn knoflook. Daarom wil ik zoveel water niet. Wat ik uit die greppel spit kan ik eigenlijk alleen maar op de bedden gooien, want waar anders? Nu zit ik met bedden met kluiten gespitte grond erop. Dat had ik liever niet, maar ik denk dat ik weinig keuze heb. Niets doen betekent dit: Dat lijkt wel een sloot, maar het is alleen maar water wat niet wegvloeit naar de sloot.Je hebt natuurlijk kans dat het van de zomer weer kurkdroog wordt en dat het dan weer een enorm heen en weer gesleep met gieters wordt, maar ja.Trouwens, mijn compostbak die op een van de beelden te zien is, daar zat ook nog heel wat spitwerk bij om de palen redelijk diep de grond in te krijgen. Dus eigenlijk doe ik weinig anders als spitten... Ik zie wel erg uit naar het groeiseizoen, en dat er even wat meer op te tuin valt te beleven dan al dit gegraaf in de blubber. Quote
weknow Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Kun je hier niet op een of andere manier draineren? Is goedkoop en effectief. Als er binnen een 10 a 20 meter een lager gelegen sloot o.i.d. is dan je landje waar het water naar toe kan , zou ik dat echt adviseren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
roeier Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Daar gaat het water ook naar toe, hoor. De greppel die ik in de bovenste foto's uitdiep loopt uit op een pijp, en die loopt een paar meter onder het gras door op een sloot uit. De pijp is in de eerste foto te zien, en dat riet daar vlak achter geeft het slootje prijs. Ik doe niet meer dan een bestaand systeem onderhouden. De pijp watert ook nog wel goed af, als het water er maar eenmaal kan komen. Wat ik wel begrepen heb van een buurman is dat er is gefreesd op deze tuintjes, en dat door dit freeswerk grond richting de sloot is gedreven en dat daardoor de afwatering minder is geworden. Deze buurman was een enthousiast voorstander van spitten, contra fresen - ik wist niet dat daar ook een tegenstelling kon bestaan, maar dus blijkbaar. Quote
pippi Posted January 13, 2017 Author Posted January 13, 2017 Roeier, dit is misschien ook een oplossing voor acute waterproblemen: http://volkstuinverhalen.nl/wadi-afwatering-volkstuin/ Het blijft wel allemaal symptoombestrijding, maar ik denk dat je de oorzaak wel aan kan pakken door je bodem te verbeteren. Met een beetje geluk ben je dan volgend jaar wel van dit soort ellende af. Quote
Recommended Posts