Gwen Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Goedemorgen, Oh dear, dwars door het stroomdraad heen ook? Je kunt ook schriklint proberen. Dat is wat dikker. Of schriktouw. Jaag er zoveel mogelijk volt doorheen. Je moet maar zo denken, het vlees zal je uitstekend smaken. Nu nog het loof aan ze voeren en ze zijn weer multi bezig geweest. Je kunt nog best wat dingen zaaien zoals ook spinazie, sla, boerenkool, palmkool in de kas. Gwen Quote
Charly Geplaatst: 29 september 2017 Auteur Geplaatst: 29 september 2017 Nou. The day after heeft Dikkie nauwelijks trek. Dus ik weet waar die kool heen is gegaan Helaas in de kas ook twee paprika's gesloopt zag ik vanochtend. Maar de winterpenen zijn wat minder aangevallen als ik gisteren dacht. Dus dat scheelt weer. Vandaag is het inderdaad restjes tijd voor meneer en mevrouw. Dat bietenloof en al die buitenste bladeren, heb al een wasmand vol voor ze! Ook half afgekloven wortels gaan daarin. De kolen moet ik nog doen. Die krijgen ze morgen. Ze zijn trouwens ontzettend ongelukkig. Staan te kermen achter hun hek dat ze eruit willen. No chance in hell. Ik ga de kas opruimen verder. En dan mijn zaden te voorschijn halen. Da's dan wel weer leuk. Oh en las het van je aardappelen Appelvrouw. Nee dat is ook echt balen. Dan gaat t niet eens naar je eigen beesten. Zo bekeken hebben we nog mazzel gehad hier. Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 hihihi wat een slimpies, hup de pan in dan heb je nog wat aan die groente Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Joep123 Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Oh oh oh Wat een blije varkens moeten dat zijn geweest, die staartjes zullen flink tekeer zijn gegaan van geluk. Varkens zijn erg gehecht aan wat ze kennen maar ook nieuwsgierig naar wat daar buiten is. Als wij de draden weghalen van een veld kan het heel lang duren (als je er op staat te wachten in ieder geval) voordat ze dan over die grens die ze kennen heen gaan. De nieuwsgierigheid wint het na een tijdje toch van de angst voor het onbekende. Althans bij de eerste en daarna volgt rest. De allerlaatste is de schijtebroek, die gaat niet uit nieuwsgierigheid, die wil gewoon niet achterblijven. Dit gaat wel steeds gemakkelijker als ze het vaker hebben gedaan. Het is dus een leerproces. Borg die nu geleerd heeft dat er een mooie beloning wacht na veel duwen en trekken en nog meer duwen en trekken tegen een hek, die zal dat nog wel eens gaan proberen. Quote
Charly Geplaatst: 30 september 2017 Auteur Geplaatst: 30 september 2017 (aangepast) Hele Zielige Varkens worden Hele Blije Varkens in 3, 2, 1... Nomnomnom! Op marktplaats vond ik Monique's Pumpkin Factory (edit: https://www.facebook.com/pompoenentekoop/). Steenworp bij ons vandaan. Ik heb haar gevraagd of de onverkoopbare pompoenen, die met plekjes, deuken etc niet naar onze varkentjes mochten. En jawel. Het mocht. Vandaag de eerste vracht gaan halen. Echt super joekels ertussen en helemaal prima voor vark en vark. Heel blij mee!!! Monique geeft me een seintje als er weer een vracht is voor ons. Zij blij dat ze er nog iemand blij mee kan maken, ik blij dat we een gevarieerder dieet kunnen bieden en de varkens ultra blij. Want lekker en veel! Nu maar hopen dat dit borg gaat weerhouden om hernieuwde pogingen te wagen om uit te breken. Want ik vrees dat Joeps woorden hele ware zijn.... 1 oktober 2017 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Oh lekker man! Je kunt nog een link naar haar Facebook-pagina plaatsen als je wilt, vindt ze vast tof Dat zijn 2 hele blije varkens! Maak je ze kapot voor ze? Altijd lachen om te kijken hoe Dikkie een pompoen voor zich uit rolt als ze probeert er hapjes van te nemen Al staat me nu ineens bij dat ik dat al eens heb gezegd Nou ja, blijft leuk! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Mooi toch!Gewoon vragen misschien kun je ook nog ergens mais gaan rapen of aardappels, uien?Ik heb gisteren nog mais geraapt, wou vandaag ook nog maar te nat hier.En een volle vuilniszak broden gehaald bij de bakker, voor 1 euro de zak. Quote
Mellie Geplaatst: 1 oktober 2017 Geplaatst: 1 oktober 2017 Ooo Charly vind het zo naar voor je. Stelletje varkens! Quote
Nasuada Geplaatst: 4 oktober 2017 Geplaatst: 4 oktober 2017 Ben jaloers op al die pompoenen ..buiten dat ze mooi kleurig zijn en mooi staan in de schuur .Is het fijne winterkost voor de piggies. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 4 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2017 Dat snap ik Nas! Ze zijn er dan ook echt enorm gelukkig mee nog steeds. Eerst worden de zaden eruit gevroten, dan pas volgt de rest. Bovendien vormen ze de perfecte afleidingsmanoeuvre voor Dikkie als borg zijn brood krijgt. Ben er ook echt super blij mee. We smijten ze inderdaad wel eerst kapot. En dan nog kreeg Dikkie het gisteren voor elkaar om haar stukje buiten de wei te duwen (door het gaas). Een e-norm ongelukkig varkentje tot gevolg. Maar wel hele blij geiten Ik heb het in de avond goed met haar gemaakt door een stukkie extra te gooien. Ze gaan er rap doorheen die mooie oranje knoeperds! Ze zijn sowieso door t dolle vandaag. Want... Het grote veld is weer tot hun beschikking. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2017 (aangepast) Sjonge, wat een uitvinding die eikels. Vark & vark genieten er intens van, en het is leuk om ze flink rond te strooien: bezigheidstherapie voor de krulstaarten! Zal straks eens wat fotootjes plaatsen. Verder wordt borg dus eind deze week opgehaald. En vanaf volgende week woensdag krijgen we hem terug. We krijgen hem terug in grote bakken uitgebeend vlees, dat we dan zelf gaan verpakken. Onze slager slacht weinig voor anderen, en dus hebben we onze vleeslijst zelf samen moeten stellen. Dit is de laatste versie geworden. o Haasjeso 1 hele schouder (voor goulash)o 1 ham met bot erin om te drogeno Kinnebakspekken om te drogen / rokeno 3 stukken buikspek om te drogen / rokeno Gehakt (we houden erg van gehakt! Speklapjes van de lijst verwijderd. Liever gehakt)o Nekstuko Schnitzelo Hamlapjeso Casselerribo Soepvlees stukken met beeno Krabbetjes / spareribso Karbonades (schouder / rib)o Fricandeauo Levero Wat stukken rugspeko Niervet / reuzelo Doggy bag (met niertjes, hart, long, luchtpijp, afsnijsel etc) Ik meen dat we het hoofd er verder niet bij krijgen, noch de hoefjes. Dat was wel erg veel schoonmaakwerk, zei de slager. Maar ik ga toch nog eens voorzichtig vragen. Ik heb, na heel wat struinwerk, bedacht in ieder geval de volgende bewerkingen te gaan uitvoeren:- zouten en roken kinnebakken en buikspek, volgens methode die jorieke het laatst noemt in dit topic: heel-half-varken-drogen-voor-vleeswaren-t19558-60.html- drogen van de ham met poot eraan: gedroogde-rauwe-ham-t11788.html- casselerrib: casselerrib-zelf-maken-recept-gezocht-t19601.html- stoofpot van de schouder: http://www.foodnetwork.com/recipes/jamie-oliver/spicy-pork-and-chili-pepper-goulash-recipe-1937583- pate à la Jet: pate-wild-pate-t3376.html- reuzelbroodjes à la Nas: pan-amasado-reuzel-broodje-t21731.html- spareribs: was ribs met water en azijn (beetje), frutsels en vlies wegsnijden, in de lengte 3 ribben breed snijden, 24 uur marineren aan de bolle kant: olijfolie, paprikapoeder, komijn, knof, oregano, bruine suiker en zeezout. Alle andere stukken vlees vriezen we als porties in voor gewoon bij de avondmaaltijd. Tenzij iemand nog een geweldig idee heeft dat we zeker nog moeten doen. (Of juist denkt: doe zussemezo nu nog even niet, dat is voor vergevorderde varkeraars) Ik moet nog kopen:- extra nitrietzout. Met die ene emmer kom ik er vast niet- ketting & harp om ham aan op te hangen- curverbak om ham in te leggen Kwa machines ben ik de volgende attributen tegengekomen op forum en in pig-in-a-day- rookkast (had ik in ton willen doen, maar inmiddels geschonken door een enthousiast familielid. Deze: http://www.2lhomeandgarden.com/barbecues/rookoven-xl-rvs/)- een echt goede braadpan wellicht- snijmachine: mijn vader heeft er een. Die mag ik hopelijk lenen. (Of hem kennende, komt ie mee en doet ie t net zo lang voor tot alles gesneden is )- seal apparaat. La.Va of Allpax. Nog even zelf nakijken. seal-apparaat-wie-t11509-40.html- gehaktmolen - niet nodig, doet slager- worstenmaker. Nu nog even niet. Eerst zo maar es. Nou volgens mij zijn we alweer eens stukje verder voor volgende week. Ik ga die eikels nog even wat voeren, en plaats zo wat fotootjes bij. Edit: de fotootjes. Oh en ik zie al een antwoord van Jorieke! Ga ik ook even lezen Borg en Dikkie knauwen graag op maisstengels. Maar niet als ze eikels kunnen krijgen. Borg spotte die potentiële mogelijkheid als eerste NOM! 16 oktober 2017 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Zal ik proberen op te sommen wat je al klaar kunt hebben voor als het vlees komt? Ik ga het erg knap vinden als je alles voor elkaar krijgt trouwens, een boel werk! Zeker voor de 1e keer - Casselerrib wordt wel '(varkens)filet' genoemd door de slager denk ik. Casselerrib is het pas na het bereiden. Je zou er nog bij kunnen zeggen dat je een bepaald aantal kilo's wil. 1 of 2 ofzo. Dan weet hij dat de rest alsnog tot karbonades kan worden gehakt. Maar goed, ik moet altijd oppassen dat ik niet teveel zaken doorgeef aan de slager, want hoe meer ik doorgeef hoe meer hij er overheen leest door alle andere eisen - Je kunt vragen om die schouder voor de goulash uit te benen. Ik maakte het eerder met bot en al, wel zonder huid trouwens. Maar door dat bot past ie al gauw niet in een pan waar het vlees-zonder-bot makkelijk in zou passen. Scheelt vocht (want hij moet onderstaan) wat later zorgt voor een waterig goulashje. Maar zelf uitbenen is ook geen grote klus, als het lomp mag. - Nekstuk kan je 'procureur' noemen, en dan een bepaald aantal kilo's noemen, of gewoon '1 procureur'. Hopelijk is ie dan al uitgebeend, mijn slager haalt er de laatste tijd wel het vet en zwoerd vanaf, maar niet de ruggengraat en ribben. En dat zit je best wel te prutsen om dat er netjes af te halen en er nog een mooi stuk vlees van te maken. Wil je daar lappen van snijden? Ik moet nog kopen:- extra nitrietzout. Met die ene emmer kom ik er vast niet Nee, daarmee kom je er niet. Zie nog ergens zo'n zak te scoren - ketting & harp om ham aan op te hangen Wat bedoel je daarmee? Wij hebben van die balken op zolder, waar Joep een eenvoudig haak/oogje in heeft gedraaid. En door de ham zelf gaat een vleeshaak, let er op dat er een puntje aan zit als je ze koop. Tegenwoordig bij elke kookwinkel wel te koop. En klaar is kees. - curverbak om ham in te leggen Zal ik die houten bak van ons eens opmeten? Dat je wel een goeie maat koopt? Hij moet ook mooi hoog zijn namelijk. En redelijk stevig omdat er een beste zooi aan gewicht in komt. Dus geen 'zwevende' bodem door een opstaand randje. Voor het zouten van het spek en kinnebakken enz. gebruik ik dan weer zo'n hele simpele goedkope bak van de Hema: oh ik wou hier een link plaatsen maar ze staan niet op hun site. Ik maak een foto en meet em op voor je. Kwa machines ben ik de volgende attributen tegengekomen op forum en in pig-in-a-day- rookkast (had ik in ton willen doen, maar inmiddels geschonken door een enthousiast familielid. Deze: http://www.2lhomeandgarden.com/barbecue ... en-xl-rvs/) Mooi ding, denk ik Je gaat alles koud roken geloof ik? Zit er iets bij dat ding waarmee dat kan? Zoals de koudrookgenerator (stom woord) die ik heb van www.rookovens-online.nl. En dan heb je ook houtmot (bijna stof) nodig. - een echt goede braadpan wellicht Die hele voorpoot braad ik even aan in de oven in een ovenschaal of op de bakplaat. En daarna gaat ie in een pan die ik ook voor kaas gebruik. Zo 1 van 9 liter. En dan waren mijn vorige poten wat te groot, maar uitgebeend past sowieso en die van Borg zal ook niet te groot zijn denk ik. - snijmachine: mijn vader heeft er een. Die mag ik hopelijk lenen. (Of hem kennende, komt ie mee en doet ie t net zo lang voor tot alles gesneden is ) - seal apparaat. La.Va of Allpax. Nog even zelf nakijken. seal-apparaat-wie-t11509-40.html wij zijn begonnen met een simpele van de Lidl of Aldi. Werkt goed, doet wat ie moet doen. Zeker voor af en toe een kwart of een half varken aan plakjes enz. Wil je 2 varkens per 2 maanden verpakken dan brandt ie door en heb je een betere nodig. Maar dat is al gauw een flinke uitgave. Wel overal handig voor, ook voor je groenten enz. - gehaktmolen - niet nodig, doet slager- worstenmaker. Nu nog even niet. Eerst zo maar es. Pff, eerst dit maar eens posten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 @Jorieke moet een kop schoongemaakt worden? Toch niet? Ik bekijk die ik meebreng van jou nooit Gaat door de (kok) zo de pan in. Quote
Charly Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2017 He tof, zo snel al zoveel toelichting. Muchas gracias hoor! Veel, tsja. Dat denk ik eigenlijk ook wel. Mss dat ik die spareribs en casselerrib, oh nee: varkensfilet , eerst invries en daarna pas verwerk. Wil echt heel zorgvuldig werken, zou er goed ziek van zijn als zo'n ham mislukt bijv. Dus als ik door haast als n kip zonder kop moet gaan prutsen, wordt het vast geen succes. Zie vooralsnog op dit moment even het meest op tegen het roken. Dat topic moet ik nog beter doorpluizen. En dan ook de gekregen kast nog in elkaar zetten en uitvogelen. Had ik wellicht zelf anders gekocht / gedaan, maar ja. Gegeven paard enzo Verder ga ik mijn Casselerrib aanpassen in varkensfiletstuk van 2 kg. Goeie tip!En het Nekstuk wordt procureur. Wat ik ermee wil doen weet ik eigenlijk nog niet. Dacht het te gaan stoven als sudderlapjes, maar zag ook in het beleg-topic de mogelijkheid om in plakjes als slpek uit te bakken. Klinkt ook niet verkeerd. Ik moet nog kopen:- ketting & harp om ham aan op te hangen Wat bedoel je daarmee? Wij hebben van die balken op zolder, waar Joep een eenvoudig haak/oogje in heeft gedraaid. En door de ham zelf gaat een vleeshaak, let er op dat er een puntje aan zit als je ze koop. Tegenwoordig bij elke kookwinkel wel te koop. En klaar is kees. ** mijn mams vertelde me dat muizen niet over kettingen kunnen lopen, dus als je ze ophangt aan een ketting dat je dan geen last van muizen op je ham hebt. Zo'n harp is zo'n kettingketen die je open en dicht kan draaien met een soortement van schroefding, zodat de ketting op hoogte verstelbaar is. Haken had ik nog niet bedacht. Goeie! - curverbak om ham in te leggen Zal ik die houten bak van ons eens opmeten? Dat je wel een goeie maat koopt? Hij moet ook mooi hoog zijn namelijk. En redelijk stevig omdat er een beste zooi aan gewicht in komt. Dus geen 'zwevende' bodem door een opstaand randje. Voor het zouten van het spek en kinnebakken enz. gebruik ik dan weer zo'n hele simpele goedkope bak van de Hema: oh ik wou hier een link plaatsen maar ze staan niet op hun site. Ik maak een foto en meet em op voor je. ** U is geweldig! Kwa machines ben ik de volgende attributen tegengekomen op forum en in pig-in-a-day- rookkast (had ik in ton willen doen, maar inmiddels geschonken door een enthousiast familielid. Deze: http://www.2lhomeandgarden.com/barbecue ... en-xl-rvs/) Mooi ding, denk ik Je gaat alles koud roken geloof ik? Zit er iets bij dat ding waarmee dat kan? Zoals de koudrookgenerator (stom woord) die ik heb van uhm.. vuurenrook.nl ? En dan heb je ook houtmot (bijna stof) nodig. ** Heb ook iets van houtmot. Zal hier eerst zelf beter induiken en dan gerichter vragen. In de brochure van de kast staat iig wel dat hij ook koud kan roken, dus dat geeft de burger moed! - een echt goede braadpan wellicht Die hele voorpoot braad ik even aan in de oven in een ovenschaal of op de bakplaat. En daarna gaat ie in een pan die ik ook voor kaas gebruik. Zo 1 van 9 liter. En dan waren mijn vorige poten wat te groot, maar uitgebeend past sowieso en die van Borg zal ook niet te groot zijn denk ik. ** Ik laat em uitbenen. Tof- seal apparaat. La.Va of Allpax. Nog even zelf nakijken. seal-apparaat-wie-t11509-40.html wij zijn begonnen met een simpele van de Lidl of Aldi. Werkt goed, doet wat ie moet doen. Zeker voor af en toe een kwart of een half varken aan plakjes enz. Wil je 2 varkens per 2 maanden verpakken dan brandt ie door en heb je een betere nodig. Maar dat is al gauw een flinke uitgave. Wel overal handig voor, ook voor je groenten enz. ** Ok. Mss dan toch eerst een goedkopere. Lidl en Aldi is alleen als ze em in de aanbieding hebben, meende ik gelezen te hebben. Zal es bij bol.com kijken ook... Jeutje wat een aanbod. De goedkoopsten durf ik niet. https://www.bol.com/nl/p/princess-492967-vacumeermachine/9000000011158011/Misschien een middenmoot van rond de 150.https://www.bol.com/nl/p/vacumeermachine-fsv004x-urban-premium-plus-foodsaver/9200000037358503/https://www.bol.com/nl/p/foodsaver-vacumeermachine-v2860/9200000005803389/Ga ik nog naar kijken! Pff, eerst dit maar eens posten. Jottem! Dank Jorieke! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 @Angela: Nee die is dan al redelijk 'schoon'gemaakt. Dus o.a. haren en toplaag van de huid er af (en dus is ie roze, en niet mooi bruin/zwart). Nou zitten er altijd nog wat haartjes en randjes van die toplaag in hoekjes en gaatjes enzo. Dus echt schoon zal ie nooit zijn. Ok. mijn vervolg van het vorige bericht: De bak voor de ham meet bij ons (binnenmaat) 40 x 50 en hij is 35 cm hoog. Je zult dan een paar hoeken hebben waar je wat lege flessen kunt zetten om wat zout te sparen. Of een schotje zoals wij hebben. Maar die moet dan wel heel goed aansluiten anders loopt er een heel dun straaltje zout door tot het een bultje wordt en dan een berg De bak die ik gebruik voor het buikspek en kinnebakspek is deze. Maar je kunt uiteraard een vergelijkbare bak gebruiken als ie maar goed schoon gemaakt kan worden. Dus ribbels en randjes zijn niet handig. Ok.. even kijken: -- Zet dus je bak voor ham vast klaar op de plek van bestemming (niet meer willen verplaatsen als ie vol is ) met het zout er vast naast. -- Meng alvast 1 kilo nitrietzout met 500 gram bruine suiker, wat gemalen peper, wat geplette jeneverbessen, en wat reepjes laurier en zet dat afgesloten bij de bak waarin je het buikspek enz. gaat zouten. -- Leg een mooi formaat vacuumzak (ik denk de 20x30, of een slagje kleiner nog) klaar voor de casselerrib die je wil maken. Meng 100 gram zout met 6 deciliter water en zet dat ook in een afgesloten bakje vast klaar. -- Snijd een dag van te voren ofzo al een berg met uien en paprika's, en meet de specerijen en kruiden af voor die goulash. Heb je de volgende chaotische dag alleen maar profijt van. Hij noemt ook verschillende soorten tomaat en paprika's/ pepers uit potjes, die vervang ik dus door verse paprika's en lekker wat passata/puree/etc. Zet ook dat klaar. -- en hetzelfde geld voor de paté en spareribs. Al kan je dat ook de volgende dag rustig maken en eerst in de koelkast leggen. -- Het niervet zou ik ook even koel wegleggen en de volgende dag ofzo snijden en smelten. Neem flink de tijd voor dat smelten, ik laat het ook wel eens weer afkoelen en ga dan de volgende dag verder. Dat doe je niet even. Invriezen van de homp niervet kan ook, ga je dat later doen. Dan komt het vlees die woensdag terug, en doe je het volgende: -- Weeg de ham, schrijf dat op, prik die haak door de bovenkant van de poot (zaagt de slager wel het echte been/voet gedeelte af? anders past ie amper ergens in). Smeer hem goed in met zout, ook in die bovenkant en in alle gaatjes en hoekjes. Bak een laagje vullen met zout. Ham er in, zout aanvullen, en nog wat masseren en goed onder en aan de zijkanten drukken. Gewichten er op, en dat is klaar. -- Dan pak je het spek, ik haal de huid er af, dat kan even een klusje zijn. Met een goed scherp mes kom je een heel eind. Je gooit ze stuk voor stuk in die bak terwijl je ze inwrijft met dat mengsel. Volgende er op, weer smeren, volgende daar weer op, en weer smeren. Dat zie je ook in dat filmpje wat ik je stuurde van Pig in a day. Deksel er op, en dat zet je koel weg. In een kelder, koele garage, etc. Donker ook wel, of iig niet in het licht echt. -- Wanneer je de voorpoot aan moet braden en laten sudderen weet ik zo niet... wat handig is zeg maar. Dat zijn meerdere stappen en dus niet handig af te ronden zoals die zaken die in het zout moeten enz. Kan je dus die avond doen (al zit je dan met een hete pan goulash als je naar bed wil...), of de volgende dag ofzo. -- Weeg het stuk filet voor de casselerrib, schrijf dat ook op, stop em in die vacuumzak en giet de pekel er bij. Probeer er wat lucht uit te drukken terwijl je em sealt (niet vacumeren, dan zuigt het ding alle pekel uit de zak en is je apparaat kapot ) Oefen dat vast als je dat nog niet eerde hebt gedaan! Daarna kan die zak in de koelkast. Nou... dan heb je al zo ongeveer een half varken verwerkt!! Dan doe je de rest, inpakken en alles netjes opschrijven met een goeie watervaste stift. Gewichten schrijf ik zelf niet op de zakjes. Wel wat het is. Want na vacumeren zien hamlappen en schnitzels er al wel eens hetzelfde uit, en zo nog wat zaken. Gehakt wegen we van te voren al af voordat we het in zakjes doen. Zodat je altijd dezelfde porties hebt. Voor karbonades kan je van dat dikkige witte spul kopen op rol, om de botjes mee te bedekken zodat ze niet door het plastic prikken. Zorg dat je een stapel koelelementen koud hebt, zodat je steeds wat tussen het vlees propt als je het in de vriezer pakt. Heb je een vriezer met lades? Of zo'n kist? Zet hem al van te voren op superfrost. En pak hem die avond nog een keer om en de volgende dag ook. Zo bevriest alles sneller! Oh en zorg ook dat je al wat eten klaar hebt gemaakt de dag daarvoor, of zorg voor pizza's in de vriezer of bestel iets bij thuisbezorgd.nl want je gaat vast niet meer een prakje koken. Ik las ooit eens een zin in zo'n boek van John Seymour over dat de goeie huisvrouw er voor zorgt dat er wat klaarstaat qua eten. Want dat is op zo'n dag teveel werk En hij heeft nog gelijk ook. De dagen daarna bereken je wanneer de ham uit het zout moet, pak je elke dag de stukken buikspek om en giet je het vocht af en smeer je ze weer in. Leg het spek van bovenop dan eens onderop, etc. Komt niet heel nauw maar shuffel eens zeg maar. Aan die kilo zout + 0,5 kilo suiker ga je niet genoeg hebben trouwens, je moet dus weer een nieuwe mix maken in die week daarna. Maak steeds niet al teveel want ineens heb je dan een bak over (wat trouwens afgesloten gewoon goed blijft voor een volgende keer)En je noteert op de kalender wanneer je dat spek er uit wilt halen, wanneer de casselerrib uit de pekel moet, en ga zo maar door. Dan kan je ook al heerlijk eten van je goulash, je paté, spareribs, en al het andere vlees. Wat een feest! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 En dan nog weer reacties op jouw reacties op die van mij Ik moet nog kopen:- ketting & harp om ham aan op te hangen Wat bedoel je daarmee? Wij hebben van die balken op zolder, waar Joep een eenvoudig haak/oogje in heeft gedraaid. En door de ham zelf gaat een vleeshaak, let er op dat er een puntje aan zit als je ze koop. Tegenwoordig bij elke kookwinkel wel te koop. En klaar is kees. ** mijn mams vertelde me dat muizen niet over kettingen kunnen lopen, dus als je ze ophangt aan een ketting dat je dan geen last van muizen op je ham hebt. Zo'n harp is zo'n kettingketen die je open en dicht kan draaien met een soortement van schroefding, zodat de ketting op hoogte verstelbaar is. Haken had ik nog niet bedacht. Goeie! aha! Tja hier geen muizen die tegen de muren oplopen en dan via de balken bij de ham komen. Ik heb de hammen ook nooit meer buiten hangen eigenlijk.- curverbak om ham in te leggen Zal ik die houten bak van ons eens opmeten? Dat je wel een goeie maat koopt? Hij moet ook mooi hoog zijn namelijk. En redelijk stevig omdat er een beste zooi aan gewicht in komt. Dus geen 'zwevende' bodem door een opstaand randje. Voor het zouten van het spek en kinnebakken enz. gebruik ik dan weer zo'n hele simpele goedkope bak van de Hema: oh ik wou hier een link plaatsen maar ze staan niet op hun site. Ik maak een foto en meet em op voor je. ** U is geweldig! Kwa machines ben ik de volgende attributen tegengekomen op forum en in pig-in-a-day- rookkast (had ik in ton willen doen, maar inmiddels geschonken door een enthousiast familielid. Deze: http://www.2lhomeandgarden.com/barbecue ... en-xl-rvs/) Mooi ding, denk ik Je gaat alles koud roken geloof ik? Zit er iets bij dat ding waarmee dat kan? Zoals de koudrookgenerator (stom woord) die ik heb van uhm.. vuurenrook.nl ? En dan heb je ook houtmot (bijna stof) nodig. ** Heb ook iets van houtmot. Zal hier eerst zelf beter induiken en dan gerichter vragen. In de brochure van de kast staat iig wel dat hij ook koud kan roken, dus dat geeft de burger moed! er is hier ergens een topic over roken, stel daar je vragen! - een echt goede braadpan wellicht Die hele voorpoot braad ik even aan in de oven in een ovenschaal of op de bakplaat. En daarna gaat ie in een pan die ik ook voor kaas gebruik. Zo 1 van 9 liter. En dan waren mijn vorige poten wat te groot, maar uitgebeend past sowieso en die van Borg zal ook niet te groot zijn denk ik. ** Ik laat em uitbenen. Tof- seal apparaat. La.Va of Allpax. Nog even zelf nakijken. seal-apparaat-wie-t11509-40.html wij zijn begonnen met een simpele van de Lidl of Aldi. Werkt goed, doet wat ie moet doen. Zeker voor af en toe een kwart of een half varken aan plakjes enz. Wil je 2 varkens per 2 maanden verpakken dan brandt ie door en heb je een betere nodig. Maar dat is al gauw een flinke uitgave. Wel overal handig voor, ook voor je groenten enz. ** Ok. Mss dan toch eerst een goedkopere. Lidl en Aldi is alleen als ze em in de aanbieding hebben, meende ik gelezen te hebben. Zal es bij bol.com kijken ook... Jeutje wat een aanbod. De goedkoopsten durf ik niet. https://www.bol.com/nl/p/princess-492967-vacumeermachine/9000000011158011/Misschien een middenmoot van rond de 150.https://www.bol.com/nl/p/vacumeermachine-fsv004x-urban-premium-plus-foodsaver/9200000037358503/https://www.bol.com/nl/p/foodsaver-vacumeermachine-v2860/9200000005803389/Ga ik nog naar kijken! ik zag dat je al had besteld, top. Heb je ook zakken of rollen besteld? Of hadden ze die niet extra? Ik bestel op Marmelot.com en Henk nog weer ergens anders... Zakken zijn ideaal, als je wilt zoek ik even op welke 3 tot 4 formaten hier favoriet zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2017 Heel tof als je die ideale maten wilt opzoeken! Ik had al rollen besteld, maar kon die nog net afbestellen, dankzij vriendelijke service van Marmelot! En ja had t apparaat al gekocht idd, na heel veel lezen. Ik wil niet teveel op je leunen hoor, om (nog een beetje) voor te zijn dat je me spuugzat wordt met al die vragen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Ik had het net even opgezocht. Voor 250 gram gehakt, en andere kleine lapjes en stukjes gebruiken wij de 16x17 cm (op de foto staat 160x175)Voor speklappen, niet-al-te-grote-schnitzels, medium karbonades, en zo nog heel wat zaken, gebruiken we de 16x25 cm. En voor wat grotere karbonades, het zouten/pekelen van kleinere zaken zoals een kilootje ham of filet ofzo gebruiken we de 20x30 cm. De 20x20 zijn ook wel praktisch, en voor nog wat groter werk zoals een groter stuk filet enz. kan je de 25x35 gebruiken. Daar zul je er dus weinig van nodig hebben. http://www.marmelot.com/marmelot/vacuum-verpakken-vacuumzakken-micro-structuur-c-61_103.html?language=nl Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2017 Hebbes! Ook de kratten. Ze hadden van die Hema kratten ook een hoge variant, die 1 cm afwijkt op de breedte maat van jouw houtenkrat. Erg blij mee. Vanmiddag naar de Turk om wat heerlijke kruiden voor paté, casselerrib en aanverwanten te scoren, en dan begint het allemaal steeds meer vorm te krijgen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 21 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2017 Zo jongens. Hij is weg. Onze borg. De uitbreker, raddraaier, maar ook het zoete manneke. Zoals ie bijvoorbeeld de trailer in liep straks. Daar word je trots van hoor. Zo kalm en geïnteresseerd z'n broodjes achterna. Vanmiddag hadden we hem al op stal gezet. Ook dat ging heel soepel. Hij had een heerlijk nest voor zichzelf gefabriceerd en heeft liggen ronken. En af en toe een aai halen. Hee daar zijn ze weer! We hadden ook wat speelgoed voor hem neergelegd Toen de slager kwam, trippelde hij het plankje op alsof ie dat dagelijks doet joh. Zelfs toen hij in een kleiner hoekje moest (er zouden daarna nog varkens bijgeladen worden. En wij wilden borg apart) Easy de peasy en volledig stressvrij voor borg. Ik moet zeggen, voor ons viel het ook mee. Natuurlijk wel wat raar. En onwennig. Maar ik had tranen verwacht en die waren er niet. We staan achter dit concept waarbij we eerlijk en lekker vlees krijgen van vrije varkens die een mooi leventje gehad hebben. Eind komende week worden we gebeld om het vlees op te komen halen. Dat gaan we dan zelf verdelen en invriezen / verder bereiden. Maar... we zouden het haast vergeten, maar er loopt er nog eentje bij ons rond. Een dame van gewicht, die we zeker niet onbenoemd kunnen laten. Ze begint echt mooi uit te dijen hoor. Nog een weekje wachten, en vanaf dan mag ze echt meer gaan eten (vanaf 3 weken voordat ze is uitgerekend, als het goed is). Ondertussen muncht ze vol graagte op pompoenen en maiskolfjes. Haar tietjes lijken ook ietsje voller te worden (en hangen gelukkig niet meer in de modder. Fijn dat het droog was afgelopen week!) Nou die ronde, blonde diva mag de uitsmijter doen van dit berichtje! Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Woow charley......dapper de papper.Ik krijg er wel een brok van in mijn keel.Maar ik zal nog wel wat emo zijn over mijn " Spekkie " Hopelijk ga je er heeel hard van genieten.Ooh en die zwangere dame van je Wanneer mogen ze het nest verlaten als alles goed gaat?Eens kijken of ik zolang kan wachten om een maatje voor zwoerdje aan te schaffen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
speets Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Respect hoor Charly! De tranen springen me in de ogen als ik Borg zo zie zitten met zijn trouwe kop. Maar goed, daar was het allemaal om begonnen en hij heeft een héél mooi leven gehad Het komt nu wel heel mooi uit dat Dikkie al een flink eind op weg is. Dat geeft troost. Mooi buikje hoor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Nou met die dikke Dikkie ga je iig geen last hebben van het lege nestsyndroom Kan je ze al voelen krieoelen? Is misschien nog wat vroeg... maar zeker die laatste weken kan je ze midden op haar buik, maar dan wat verder naar richting haar hammetjes voelen trappelen en bewegen. Superschattig. We hadden hier net even een kleine discussie over wat er mis is met mij dat ik geen brok in mijn keel krijg en er geen tranen in mijn ogen springen als ik de foto van borg zo zie. Ik ben wel trots op je, voor zover dat ergens op slaat. Laat die haters maar haten: jij hebt van de week zoveel lekkers te verwerken en bereiden en te eten!!! Beter vlees kan je je niet wensen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Wortel Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Knap hoor Charly, ik weet niet of ik dat zou kunnen. Inderdaad een goed concept voor eerlijk vlees. Maar de stap om toch een dier voor het eerst weg te zien gaan... Mooie buik hoor die Dikkie. Ben benieuwd wat voor kleurtjes er allemaal uitkomen. Quote
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Ben zoooo benieuwd naar die kleine biggetjes. Ben dol op die kleine krulstaartjes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.