Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Zo zeg, jij hoeft je niet te vervelen voorlopig. Ziet er prachtig uit

Ik weet niet of/hoe vaak jij ontwormd hebt, maar ik denk dat die lever afgekeurd is wegens schade door spoelwormlarven. Dat komt veel voor, zeker bij weidegang en weinig ontwormen.

Ik zou daarom met je dierenarts overleggen om Dikkie nog even te ontwormen. Dan is ze 'schoon' als de biggen komen. Als dat al niet gebeurd is.

http://edepot.wur.nl/292282

Ik kan me je zorg voorstellen, maar zo'n dier wordt eerst verdoofd, dan moet het bloed eruit en dán pas gaat hij in de waterbak. Tegen die tijd ademt hij al lang niet meer

Misschien zie ik het niet goed, maar het vlees op de onderste foto lijkt niet goed vacuüm getrokken. Of is dat schijn?

Je kunt ook dat gehakt met zakje en al in een vacumeerzak doen, dan het uiteinde van het originele zakje eraf knippen zodat hij openstaat, en dan vacumeren. Scheelt een hoop herverpakken.

Succes met de verwerking

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh Speets, stel jij me ff gerust. Jorieke bedoelde wss hetzelfde trouwens bedenk ik me nu. Maar ik dacht idd dat ze em misschien hadden verzopen. En daar werd ik naar van hoor. Maar gelukkig niet dus. Pfoe.

Mbt vacumeren. De nattere stukken 'onderbreek' ik, voordat ie vocht aanzuigt. Misschien ben ik daarmee wat te voorzichtig? Vacumeren zelf is verder goed gedaan. Helaas las ik je tip mbt de zakjes gehakt te laat Speets! Hahahaha. Nou ja. Was goede oefening. Heb de helft opnieuw verpakt.

Net de allerlaatste stukjes gevacumeerd: de pootjes. Vond daar ook het staartje bij. Heb ik ook maar bewaard.

39c7d1032e02aae915afa5aa8c1a1aae.jpg

Nu nog een paar uitdagingen.

f0af55b521a152e59f5b51c823912dbc.jpg

Heb een hele grote schouder. Die ga ik of vanavond nog aanbraden of anders de koeling in en morgen doen (denk dat)

Heb nog reuzel en rugvet. Beide te groot om te vacumeren. Ik denk in stukken en dan in de vriezer? Of wacht. Stadt me iets bij dat ik die reuzel moet smelten. Nou. Dan gaat die ook in de koeling en doe ik dat morgen.

68d2e9aeec0cb7226774e620e03ff25e.jpg

Kinnebakken en buikspek ga ik nu zouten met de mix uit pig in a day (bruine suiker zit onder het zout )

c687ad286d06d633081699c341caeb02.jpg

c3c194eea46720d959e761c0172b758a.jpg

En dan dus de ham waar nog een stuk vanaf moet. Ben helaas zaag-loos. Dus of ik ga proberen met mes en hakding. (Hoe heet zo'n bijltje ook weer niet es...) Of ik rijd nog even naar de slager en vraag of ie wil tackelen.

Enfin. Heb nog eventjes. Zal me eerst es over dat spek buigen.

Super fijn dat jullie meelezen hoor. Het is best een klus. En je wil het niet verprutsen. Veel te mooi (al 3x gezegd idd maar het is echt ontzettend mooi vlees. Erg onder de indruk. Dus zal het nog heus een paar keer melden vrees ik. Bare with me please )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Aha! Ik had ook nog een halve procureur en m'n casselerrib-to-be natuurlijk. Bijna vergeten zeg!

a687dde487e2518e94d907bd4b44859f.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

72e58e8b420e28a86500d3cf035f2d86.jpg

Buikspek en kinnebakken in ieder geval in de 'rub'. Ik maak nog wat meer van dat spul. Kan wel wat dikker. Denk ik.

Geplaatst:

Ja er kan best wat zout op, maar dat ga je ook nog doen de komende dagen, als het nu eerst maar met een laagje enigszins koel staat dan hoef je je er even geen zorgen meer over te maken. Ik maak van die mix gewoon steeds 1,5 kilo (kilo zout, halve kilo suiker, en specerijen dan) dan heb je niet net aan het eind ineens veel teveel over.

Dat bot in die ham is best een aardig bot. Dat hak je niet denk ik. Wij hebben wel eens met een ijzerzaagje gezaagd, ging best als je maar 1 bot hoeft

Nattere lapjes van onderuit de zakken deppen wij vaak even droog op Aldi keukenrol (die met de bloemetjes, die plakt niet aan het vlees ) voordat we het in zakjes stoppen. Maar dat is bij gehakt niet te doen. Wat dan wel handig is: in zakjes stoppen, invriezen, daarna pas vacumeren. Pak ze dan strak tegen elkaar in een lade, zodat ze al wat plat zijn en het geen onstapelbare pakjes worden

Je zal wel gek worden van alle tips en berichten van iedereen hier Om ze allemaal bij te houden....

Ja, ik bedoelde hetzelfde v.w.b. die longen. Maar dan in andere woorden

Mooie dikke compacte kinnebakjes ook! Netjes gesneden door de slager, check even op ietwat grijsgekleurde bolletjes, op die snijkant van de kinnebakken. Misschien heeft hij ze er al af, ik weet niet wat het precies zijn, maar die haal ik altijd weg. (ik zie ze zo niet zitten trouwens... op de foto)

Reuzel kan je zo invriezen, rugspek ook. Je kunt er kleinere stukken van snijden zodat ze in zakjes passen. Maar ik ga er van uit dat je snel reuzel gaat smelten? Dan kan het ook in een lossere zak hoor.

Voordat je gaat smelten maak je er mooie kleine stukjes van, als je je nu verveelt (pfff) dan kan je dat nu doen en dan invriezen voor ooit een keer. Maar als klomp invriezen en dan later snijden (het snijdt wel fijn als het ijskoud is) kan uiteraard ooooook (duh, ik weet wel dat je dat ook wel snapt )

Geplaatst:
  • Auteur

Nee geweldig juist die tips! Vooral mee doorgaan hoor.

Jullie houden me op het rechte pad, en da's fijn, want

Ik ga vanavond nog de casselerrib in de pekel zetten.

Reuzel en rugspek inmiddels in handelbare brokken in de vriezer.

Zo ook de procureur (vacuüm in de vriezer, niet in brokken hoor)

De hamvraag ( ) staat uit bij de slager. Maar volgens mij mag ik er morgen nog wel fjes mee langsrijden.

Heb me nl lens gezocht naar ons ijzerzaagje, en zelfs ook gevonden, maar 't ding ziet er niet bijster scherp meer uit... dat moeten we maar fjes niet willen nu.

Ik loop morgen nog even de vandaag gevacumeerde zakjes na. Misschien kan ik idd her en der nog beter vacuüm trekken.

Dan ga ik morgen ook de schouder braden. Oh-oh-oh wat zal dat lekker worden (wat wil je ook, met zulk mooi... )

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Oh ja, geen grijze bolletjes gespot aan de kinnebakken.

Heb ze met deksel buiten onder een afdak gezet. Daar blijven ze mooi koel.

Morgen weer rubben!

Geplaatst:

Die vorm van de ham heeft ook wel een naam trouwens, ik weet het alleen niet meer... Onze slager heeft me ook wel eens gebeld met de vraag hoe ik hem wou, en toen noemde ie meerdere opties. Verder zagen we em altijd zelf als we er 1 willen.

Geplaatst:

Prachtig vlees

Toch als ik dat allemaal zie, waar haal je de tijd vandaan!

Ben toch blij dat het hier dan netjes ingepakt en wel afgeleverd wordt

Geplaatst:

Inderdaad een berg werk, maar het ziet er lekker uit!

Water loopt in mijn bekkie. ( en heb net gegeten, tsss)

Zo leuk ook om dat te bedenken wat er mee te doen, en dan je vriezer vol met lekkers.....is toch een rijk gevoel lijkt me!

Geniet ervan!

Geplaatst:
  • Auteur

Mjaaa. De ham. Ik kreeg het idd niet goed duidelijk gemaakt. Sowieso zag hij er geen heil in. 'Ik heb dat ook geprobeerd. Maar de luchtvochtigheid is in nl te hoog. Daarom bedierf de ham".

Enfin. Uiteindelijk heeft hij er wat botten uit gepoerd.

9c5bc81d13e23f081b13397feaea2e6d.jpg

(Ik zei nog voorzichtig: volgens mij moesten we zagen) En hij wees me wat losse flapjes aan die ik weg kon halen. Heb ook de rand met vet wat weggesneden (ik moet echt een ander mes daarvoor hoor) Maar heb niet t idee dat we er nu echt zijn....

f836cb6370945f337fd768539a5d3d73.jpg

Vraag is wat wijsheid is. Toch maar proberen zo? Of plakjes van maken voor in de vriezer voor gewoon bij de piepers en groenten... (alsof dat plakjes maken zo makkelijk gaat zijn trouwens )

Geplaatst:

Lekker in het zout dat ding. Komt echt wel goed (roep ik richting slager)!

Edit: je zou dat dunnere stuk er af kunnen snijden, in een soort driehoek, zodat je een leuk compact (maar wel dik) hammetje hebt. Dat dunnere stuk droogt hard in en al die kiertjes en flapjes kunnen wel eens gaan schimmelen (wat geen groot probleem is hoor).

Nog een edit: bij de gele lijn dus. Of, als dat stuk bij de groene lijn ook dik is, daar snijden. Maar dat lijkt me ook vrij dun?

ham-lotte70311509036887.jpg

Geplaatst:

charley....ben heel trots op je dat heb je allemaal toch maar even geflikt. En wat ziet dat er allemaal lekker uit. Njom njom.

Geplaatst:
  • Auteur

c450777d9c1e58af413d0144d3e05632.jpg

Hoppa!

En nu t zout in dan.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank enorm allemaal voor het meelezen en tips geven (of bemoedigend kwijlen. Helpt zeker weten ook )

Ben er bijna, maar nog niet helemaal - zoals dat gaat als er iets lastig is. Ergens in het nameten van de hambak moet ik een gaffe begaan zijn, of hij is ineens veel groter door de rare snede. Maar m'n bak komt niet lekker uit de verf zo.

Heb de ham er dus schuin in staan. Zoveel mogelijk zout om de randen geschept. Hij is nergens 'bloot'. Een gewicht erop wordt wellicht een uitdaging (evenals het nog versjouwen van de krat. Zit veul zout in!)

Enfin. Morgen andere krat zoeken. En voor vanaaf er het beste van hopen.

9eaf328f98c32325042b7b2425d0664b.jpg

db2d71b816478f01ab8a8f50280b61b7.jpg

0e88c19a128bda228e5c762b338ea29f.jpg

Geplaatst:

Mag ik als tip geven om ook wat gehakt kleiner te verpakken?

Voor bijv. alleen soepballetjes.

Wij eten het niet iedere dag en dan is een pond best veel.

Geplaatst:
  • Auteur

Goeie Angela! Tnx!

Oh en Joep: super cool. Gaat ook op mijn St Nick lijstje dit jaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Goeie! Ga ik morgen halen. Super en onwijs veel dank voor vandaag!!!

Edit: dit ruikt een partijtje lekker!

(Willen proeven! Wat over is gaat morgen mee naar werk)

60ee0b670c4244923cd6eabab781cd47.jpg

Geplaatst:

Zo blij met dit forum waarin we leren van elkaar.

Ik raak er zo geïnspireerd van.

Dank je wel voor het delen charly

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic