Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Nieuw jaar...een goed moment om me voor te stellen. Ik ben Myranda, 31 jaar, getrouwd en moeder van twee kleine kids. In september 2015 zijn we na een forse verbouwing ingetrokken in ons droomhuis in Maarn (Utrechtse Heuvelrug).

De tuin is circa 2000m2 en is ooit aangelegd door een hovenier. Er zit dus er zit wel een plan achter maar de laatste jaren is er achterstallig onderhoud ontstaan vanwege de hoge leeftijd van de vorige bewoonster. Het huis is op de bekende plintjes na af zodat er tijd is om de tuin bij te gaan werken.

De achtertuin bestaat grofweg uit 4 delen: de siertuin met terras, een speelveldje voor de kinderen, een stuk wei waar de kippen en schapen vertoeven en het bramenbos.

bafde1c3025b48598ec741b2209f56f5.jpg

Dat bramenbos hebben we zelf gekapt, afgevoerd, ik heb de wortels verwijderd met een minigraver en gladgestreken. Er lag nog flink wat troep (hout, metaal, stenen) dus dat moest ook afgevoerd worden. Een enorme klus! Het voormalig bramenbos is de moestuin geworden met een formaat van zo'n 16 bij 18, op het zuidwesten. Er lag ook een oude verzakte fundering, deze heb ik in september laten verwijderen. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de watervoorziening aan te laten leggen op de al aanwezige bron.

Afgelopen zomer heb ik een oefenmoestuin aangelegd op een deel. Dat was een groter succes dan verwacht, mede door de natte zomer groeide alles als kool! 8f2a8c6f819781e5fbd79081a70c6a64.jpgcab1d563f5e3b0ca59562875e4d49ad7.jpg77dde5d3989aed49e3bff62cf81b32f5.jpgcbe1c93c6b3603539fa6a28bed951cfd.jpg

Nu ligt de tuin er zo bij: c0d23754771c708acd4769e3cb3ed7fe.jpg6b9f412e1f74afe5a915362ecd3d6be7.jpg

De plannen voor 2017 zijn om een kas (6,5x3,5) te plaatsen en de moestuin structureel in te gaan richten. De conceptindeling heb ik al gemaakt in excel.

Dit jaar wil ik meer bietjes, minder sla, meer rode kool, minder courgette (12 planten was wellicht wat ambitieus ) en ook aardappels gaan proberen.

Ik heb er in elk geval zin in en zal vaker te vinden zijn op t forum.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:
Welkom!

12 courgetteplanten. Haha, jij had wellicht honderden courgettes.

Klopt...t hield ook maar niet op. Overwoog haast om een boek uit te gaan geven met 1001 recepten met courgette

Geplaatst:

Bedankt voor t warme welkom! Het is inderdaad een heerlijke plek zo dicht bij huis en met volop zon. Hiervoor woonden we in Gouda, dat was echt heeeeeel anders tuinieren met dat natte veen daar.

Vandaag weer in de tuin bezig geweest: tegels en het zeil eruit gehaald.

Geplaatst:

Wat fijn om zo de ruimte te hebben en alles naar eigen inzicht in te kunnen richten. Je moestuindromen waarmaken zeg maar.

Welkom op het forum en veel succes met de tuin. Dat zal wel lukken. Als het weer ook wat meewerkt helemaal.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

12!!! Wij hadden er 9 en hebben het halve dorp voorzien. Hahahaha.

Hoeveel doe jij er volgend jaar? Wij dachten 4 of 5...

Welkom iig. Ziet er allemaal mooi uit!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
12!!! Wij hadden er 9 en hebben het halve dorp voorzien. Hahahaha.

Hoeveel doe jij er volgend jaar? Wij dachten 4 of 5...

Welkom iig. Ziet er allemaal mooi uit!

T waren er inderdaad bizar veel. Uitgedeeld aan familie, vrienden en zelfs tassen vol naar t werk meegenomen

Aankomend jaar wil ik er 4 of 5 zetten, en dan verschillende. Van der Wal heeft best wat soorten, nu nog kiezen...

Geplaatst:
Van courgettes kan je ook jam maken wel de gele nemen die zijn wat smakelijker voor jam. Het word dan een marmelade.

Hoe doe je dat? Fijnsnijden en koken?

Geplaatst:

Hoi

hier bij mijn recept

Courgette jam

Wat heeft u nodig?

• 1 kg courgette

• 2 citroenen

• rasp van 1 citroen

• 1 sinasappel

• 2 theelepels italiaanse kruiden

• 2 theelepels kaneel

• 900 gram geleisuiker

Bereiden:

U kunt zowel gele als groene courgette gebruiken. In gele courgette zit veel vitamine C.

Steeltjes eraf snijden,zaadlijsten verwijderen daarna raspen in de keukenmachine

Sinaasappel en citroenen persen.

Courgettes, sap, citroenrasp en kruiden mengen en aan de kook brengen.

Daarna 10 minuten zachtjes laten door koken.(af en toe roeren)

De geleisuiker en de honing erbij en dan nog 4 minuten stilletjes laten door koken.

Daarna in de schoongemaakte potjes gieten deze sluiten en omgekeerd laten afkoelen.

Bereidingstijd: 2 uur

• 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...