windindewilgen Geplaatst: 25 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 25 oktober 2017 Wat is oplossen?. In dit geval betekend oplossen voor mij dat de micro sulfaat deeltjes zweven in het water. Als oplossen betekend dat de stof uit elkaar valt.... dat is een geheel andere verklaring.En het is de combinatie hoge ph en zwavel die de maximale werking doet ontstaan. Hoge ph maakt de schimmelsporewand poreus waarna de zwavel kan binnen dringen. Voor zwavel alleen is de sporewand onneembaar,cq ondoordringbaar. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 28 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2017 Eergisteren 2 perziken gehoutast. Vandaag 28 oktober nog even na assen. Ik mis altijd gedeeltjes, aswolken belemmeren het zicht een beetje.De boompjes zijn geheel grijswit beslagen. Het lijkt wel of de vesuvius is uitgebarsten. Let vooral op dat je ook de onderkant van takken raakt.Heb dit keer ook een zeer gevoelig ras behandeld, had tot nu toe enkel geëxperimenteerd met de minder gevoelige rassen. Het is belangrijk om het op tijd te doen. Zwavel verliest zijn werking onder de 10 graden C. Hoe warmer het is hoe beter zwavel werkt. Boven de 25 gr. geen zwavel gebruiken, te heftige werking. Maar die kans is in deze tijd van het jaar vrij klein in nederland. In principe ben ik nu klaar tot aan de einde winter, tenminste als we een gemiddelde winter krijgen. Als er een zachte winter komt dan moet ik tussentijds nog 1 keer behandelen. Door de calcium krijg je ook een soort korstje op de takken. Ook rasen met de wat hariger knoppen houden de as wat langer vast dan rassen met wat meer gladdere knoppen. Maandag nog 2de behandeling op de perziken met sodazwavel. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 30 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2017 Vandaag nog 2de maal sodazwavel. Ik heb de indruk dat het redelijk snel afspoeld. Daarom voor de zekerheid 2de maal gedaan, Het mengsel waterglaszwavel houd veel beter en spoelt beduidend minder snel af. Sodazwavel mengsel: 25 gr soda en 5 gr zwavel per liter water. PH was 11 a 12. Ik denk dat soda nog minder kan.Meer kan ik niet doen. Waterglaszwavel 1x en sodazwavel 2x behandeld. En nu afwachten tot ?? de knoppen op het punt staan te gaan schuiven.Ik hoop op een lange koude winter. Dat is een zeer goede remedie tegen krul. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 3 november 2017 Auteur Geplaatst: 3 november 2017 Vanaf de 26ste oktober heel gunstig weer gehad bij krul bestrijding. Temperatuur ruim boven de 10 graden. Op de 26ste begonnen met 16 graden en daarna dalend naar 12 a 13 graden. Morgen, zaterdag, hier in lelystad 14 graden en dan dalend naar 9 a 10 graden. En hier bij mij niet veel regen. Dus weinig afspoeling. Van tevoren wilde ik in oktober/november 2 x behandelen met waterglaszwavel. Wordt dus gewoon 1 x. Ook het blad plukken heeft hieraan bij gedragen. Een paar bomen heb ik niet behandeld, zoals jayhaven, en die staat nog volledig in blad. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 Kunnen jullie nog iets zeggen over het blad plukken..is daar een bepaalde manier voor? Ik heb geen zin om de bloemknoppen te beschadigen. En kan dat blad op de compost of moet ik het afvoeren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
windindewilgen Geplaatst: 3 november 2017 Auteur Geplaatst: 3 november 2017 Ik doe het van de stam af, zeg maar stropen. Met de bladstand mee. Dat geeft de minste beschadiging. Maar het mooiste is als het blad al een beetje de neiging hebben om los te laten,Het is ook ras afhankelijk. Sommige rassen waren 26 oktober, uit zichzelf, al bijna uitblad. Terwijl andere rassen nog wanhopig aan de zomer probeerden vast te houden. Dan kost het wat meer moeite.Ik laat het blad gewoon op de grond liggen. Binnenkort volgt de laatste maaironde en worden ze snel verteerd. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Mellie Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Hier nog vol in het blad. Heb het afgelopen vrijdag geast op 3-11. Zaterdag herhaald. Vandaag veel regen gehad... Zou ik het nog een x moeten herhalen? Quote
windindewilgen Geplaatst: 6 november 2017 Auteur Geplaatst: 6 november 2017 Mellie, had je eerste blad geplukt?Ik zou voor de zekerheid nog even bijassen. Kan geen kwaad. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Mellie Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ja ik heb wat blad erafgerist, maar de bovenste takken kan ik niet bij... dus die maar zo gelaten. Vandaag stralend zon en morgen ook volgens de voorspelling. Ga zo even snel beassen! Quote
windindewilgen Geplaatst: 6 november 2017 Auteur Geplaatst: 6 november 2017 Als vrijwel al het blad eraf is zou ik nog een keer doen. Kun je evt volgend jaar zien of er evt verschil zit. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
permanatuurtuin Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ik heb bij mij de gevoeligste rassen omgezaagd. Één boompje heb ik laten staan, dus die zal na de winter helaas wel weer veel krulziekte krijgen (verwijder ik dan ook). Dit is dan wel de laatste platte perzik. Ik hou dan gelukkig nog vier rassen over die snel hersteld waren van de krulziekte. Hopelijk dragen ze ondanks de ziekte toch perzikken en nectarines. Ik ga mij niet de ellende van zwavelbehandelingen.... aandoen, dat lijkt mij ook veel schade aanrichten aan andere organismen en is tevens verzurend voor de bodem. Quote
Mellie Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Als vrijwel al het blad eraf is zou ik nog een keer doen. Kun je evt volgend jaar zien of er evt verschil zit. Gisteren nog maar 2 takken met blad. Toch maar even een trap bijgepakt. Het liet heel makkelijk los iin tegenstelling tot de vorige x. Ben echt zo benieuwd of het beassen de krulziekte gaat voorkomen! Quote
windindewilgen Geplaatst: 7 november 2017 Auteur Geplaatst: 7 november 2017 Ik ook. Ik heb het op 26 en 27 en 28 oktober gedaan. Dus eerder dan jij.Kunnen we gelijk zien of het tijdstip ook wat uitmaakt.Zit er bij jouw een as laagje op de takken? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Wortel Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Eindelijk droog terwijl ik tijd had voor de perzik... De bladeren gingen er gemakkelijk af, vervolgens met de vernevelaar nat gespoten, daarna de as erop. Voor: Na: Detail: Quote
windindewilgen Geplaatst: 8 november 2017 Auteur Geplaatst: 8 november 2017 Wortel, wanneer heb je geast? Belangrijk is dat je alles raakt. Op de onderste foto zie ik nog een stukje zonder as. Ik weet trouwens niet zeker of dat heel erg belangrijk is. Is een theorette. Theorette: op geen enkele manier bewezen of onderbouwde theorie Interessant zou zijn om te onderzoeken of fijn as beter houdt dan grover as. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Mellie Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Ik ook. Ik heb het op 26 en 27 en 28 oktober gedaan. Dus eerder dan jij.Kunnen we gelijk zien of het tijdstip ook wat uitmaakt.Zit er bij jouw een as laagje op de takken? Ja en ook overal op de muur De boom groeit tegen een zuidmuur aan, lekker warm. Ben benieuwd idd of die paar dagen veel uitmaken! Quote
Wortel Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Ik heb vandaag net voordat ik de fotos plaatste geast. Sommige stukjes lijken nog wal kaal inderdaad maar als ik goed kijk valt dat mee, het is her en der poeder fijn maar wel geraakt. Morgen als het lukt om voor het donker thuis te zijn nog een laagje erop. Quote
windindewilgen Geplaatst: 8 november 2017 Auteur Geplaatst: 8 november 2017 En dan maar afwachten, vind ik altijd het ergste.En dan nog het probleem dat iedere oplossing nog meer vragen oproept. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
DennisUtrecht Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Ik heb nog niks gespoten of ge-ast of wat dan ook. Moet ik me zorgen maken? Veel blad nog bij mij ook. Vorig jaar hevig mijn best gedaan, enorme besmetting. Zonder de waterglas was dat. Waarom zijn jullie nu met de as bezig? zwavel en waterglas was een mooie methode toch? En of je nuas met zwavel, of water met zwavel spuit.. Geen kritiek hoor, maar omdat meerdere mensen ineens met as in de weer zijn, vraag ik me af wat ik gemistheb. Groeten,Dennis Quote
windindewilgen Geplaatst: 9 november 2017 Auteur Geplaatst: 9 november 2017 Als je waterglas gebruikt moet je een behoorlijke toevoeging doen om de juiste ph te bereiken, zie eerdere berichten. De combinatie hoge ph/zwavel is zeer belangrijk. En je moet de spullen ook in huis hebben. En houtas heeft een hoge ph en zwavel van nature zeg maar. Hoe meer mensen meedoen hoe beter de uitslag. Wat bij de een helpt kan in een iets andere omstandigheid/tijd al een ander resultaat geven.Zie de eerdere ervaringen met bordause pap. BV Willy heeft er heel goede ervaringen mee, anderen niet. Er zijn nog heel veel onbekende factoren die nog lang niet duidelijk zijn. Bv het gegeven dat hoe kouder het is hoe minder werkzaam de zwavel wordt. Vandaar dat ik denk dat vooral de najaars beassing al heel veel effect heeft. Dit ivb de hogere temperatuur. Vandaar ook dat ik noteer wat het weer is in de eerste 14 dagen na beassing. Als je beast enkel in jan/februari bv, dan zit je heel vaak met temperaturen tussen de 8 en 10 graden. Dan ontkiemd wel de schimmelspore maar de zwavel werkt nog vrijwel niet. Een andere vraag is: hoeveel x beassen? Zelf heb ik het in oktober 2 x gedaan, 1 x gewoon en 1 x na beast. En dan doe ik het nog 1 x in januari/februari. Maar of dat genoeg is?? Hangt natuurlijk ook van de winter af. En vooruit schrijdend inzicht. Ik heb ook een paar bomen behandeld met kalkzwavel en een aantal met huishoudsodazwavel en een aantal met waterglaszwavel. Deze laatste met toevoeging van ruim 10% waterglas. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Wortel Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Voor mij geldt vooral ook dat ik houtas nou eenmaal toch al heb. En waarom dan niet nuttig gebruiken. Dus leuk om uit te proberen en als nou blijkt dat het effect heeft is het helemaal geweldig.Iets speciaals voor de bestrijding halen zie ik (nog) niet zitten. Quote
Tutti-frutti Geplaatst: 7 december 2017 Geplaatst: 7 december 2017 Ben erg benieuwd hoe de perzik boompjes en de abrikozen op de afgelopen voorjaar gegeven hoorn spaanders het gaan doen komend voorjaar.Vooral of de zwavel dan zijn werk gaat doen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 7 december 2017 Auteur Geplaatst: 7 december 2017 Houdt ons op de hoogte.!Weet je wat voor ras het is?Ik kijk nu al uit naar volgend voorjaar, geduld is niet mijn sterkste punt.Opvallend bij mij is dat sommige rassen nog duidelijk sporen vertonen van californische pap terwijl bij andere rassen lijkt of ze niets eens behandeld zijn.Bij de soda/zwavel en waterglas/zwavel is, ongeacht het ras, niets meer te zien.Bij de houtas boompjes zit er nog steeds, vooral aan de luwzijde/onderkant van de takken, een grijze laag op, min of meer. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Martijn Geplaatst: 7 december 2017 Geplaatst: 7 december 2017 Volgens de Baterijen in Ochten zijn de rassen Avalon Pride en Benedicte, zeer tolerant en tolerant aan krulziekte. Klopt dit in de praktijk? Quote
windindewilgen Geplaatst: 7 december 2017 Auteur Geplaatst: 7 december 2017 Gedeeltelijk martijn. Avalon klopt maar benedicte zeker niet. Wel hersteld benedicte snel in de begin zomer. De schimmel dringt nm niet het nieuwe hout binnen maar blijft vrijwel geheel in de bladeren.Het verhaal van benedicte is gebaseerd op een duits onderzoek en dat onderzoek kun je niet zomaar overhevelen naar nederlandse omstandigheden.Krulziekte is nm gedeeltelijk afhankelijk van het winterweer. Hoe zachter de winter hoe meer krul wordt bevoordeeld. Hoe strenger de winter des te minder krul.Het mooiste is een flinke winter tot begin maart en darna elke dag minimaal 21 C. Maar dat schijnt niet zo vaak voor te komen in nederland. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.