Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulziekte bestrijding bij perzik/nectarine


windindewilgen

Aanbevolen berichten

Ik zat net bij een glaasje port na te denken over de olie. Als het ,krulz, eenmaal in het blad zit is het beschermd tegen alles, behalve vuur.

Ik heb mijn twijfels bij de olie. Net zoals ik twijfels had, vroeger, bij de heilige olie van meneer pastoor.

Oma zei altijd: als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal niet waar.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, mijn reactie voor de laatste reactie is verstuurd maar niet aangekomen, op een of andere manier.

Het kwam erop neer dat ik deze zomer en redelijk aantal boompjes wil maken van een zeer gevoelig ras om daarmee een proef te doen, ook dus met oregano en thym olie.

En nu weer naar de port.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas sugar is de tijd dat wij als mensen gewoon in ons blootje door het oerwoud liepen te gillen en hier en daar wat te plukken en op te eten is voorbij.

Er zijn gewoon te veel mensen en te weinig oerwoud. Ook ik heb de droom van een spuitvrije wereld, maar ik vrees dat dat nog wel een tijdje duurt.

En dan kies ik voor het minst schadelijke.

Dit staat los van de complexe vraag: wat is duurzaam? Onze grootouders leefden nog veel duurzamer dan wij. Mijn opoe had geen stromend water, geen elektra, geen auto, geen garderobe en poep en plas bleef op hun eigen land. Hun wereld was de zandweg waar ze aan woonden.

Maar goed dit is even out of de topic.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mengsel van kalk en zwavel staat officieel bekend als Californische pap. Volgens wiki moet je ongeveer om de 15 dagen spuiten, lijkt me veel voor dit spul. Hangt ook van het weer af. Vixen heeft andere ervaring naar ik meen.

 

De vroege uitlopers onder de perziken zijn aan het schuiven, althans vooral de toppen. Was er bijna ingetrapt, van afstand leek er nog weinig aan de hand. Het is volgens mij ook de verklaring waarom krul vaak het ergste in de toppen zit, je denkt er is nog niks aan de hand.

I k denk dat ongeveer 50% van de perziken meer of minder ontwaakt is.

Dus vanochtend een zwavel behandeling uitgevoerd op vooral de top uiteinden van de vroege schuivers.

Rassen als redwing, redhaven,fairhaven , jayhavenen ufo 4 zijn nog in volkomen rust. Da's mooi. Hoe minder spuitwerk hoe beter.

 

Hierna gaat de temperatuur weer om en de voorspelling is terugkomst van koning winter.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mengsel van kalk en zwavel staat officieel bekend als Californische pap. Volgens wiki moet je ongeveer om de 15 dagen spuiten, lijkt me veel voor dit spul. Hangt ook van het weer af. Vixen heeft andere ervaring naar ik meen.

Waar komt dat om de 15 dagen spuiten vandaan? Is dat niet voor meeldauw?

Wat ik ben tegengekomen is dat het middel slechts eenmaal gebruikt wordt. Bij ernstige aantasting in voorgaande jaar ook na de bladval.

De timing is net als bij andere middelen cruciaal.

Bordeauxse pap is in Nederland toch ook niet officieel verkrijgbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BP, waarschijnlijk heeft niemand het aangevraagd in nederland , is te duur. Koperchloride is wel te koop bij intratuin zag ik vorig jaar. Op het moment dat je iets een bestrijdingsmiddel noemt, komt er een hele test en onderzoeksmolen op gang.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, ik ben nog niet zo bang voor min 8. Ik wordt pas bang als het volgende week een aantal dagen naar de min 18 graden gaat.

Tja alles is mogelijk. De oude romeinen zeiden het al: prunus, diospyros, fruticosus et labora.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de knmi geraadpleegd, ik denk,hoop, dat de winter erop zit. Het kriebelt enorm. In mijn dromen zie ik al krokussen en narcissen.

 

Dinsdag as zwavel behandeling en daarna evt nog een keer. Dan zit het erop. Ongeveer half maart stop ik. Daarna, eind april/begin mei, zie ik het resultaat. Heb ik niets over het hoofd gezien.?

Totaal dit winterseizoen max 5 x op de zeer vroeg uitlopende rassen [waar nogal wat platte perzik/platte necta bijzitten].

Drie kwart van alle rassen krijgt vier keer zwavel en de rassen met een goede deelresistentie krijgen 3 maal.

Ik denk dat ik 1 x teveel spuit, maar na het vorige desastrosos krul seizoen, wil ik dit jaar proberen om voor alle rassen min. 95% schoon te blijven.

Vandaar ook dat ik voor het eerst tijdens het einde bladval heb gespoten.

Normaal vind ik max. 15% aantasting knoppen geen enkel probleem.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het mooie van krul, het is een mooie interessante ziekte. Hoe meer vragen je beantwoord hoe meer vragen er komen. Heel veel moet je doen op gevoel, winwin,yinyang,fingerspitzgefull enz.

Ook het aantal behandelingen is vaag. Zelf houd ik max. 5 x zwavel voor de gevoelige vroege rassen. Om de 14 dagen. Maar het kan net zo goed om de 3 weken zijn. En misschien wel om de 4 weken. Hoe snel spoelt het af? Ik zit net te bedenken: In de appelteelt heb de de tabel van mills. Daar is de combinatie nat blad en temperatuur de rekenmethode om te zien wanneer er een schurft infectie plaats vind. En dan ga je evt bestrijden.

Zou je soms aan de hand van de hoeveelheid neerslag in mm,die valt, een berekening kunnen maken hoeveel zwavel afspoeld?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik niet spuit tegen de krulziekte dan hoef ik geen perziken te plukken, zo simpel is dat.

Vorig jaar zijn bijna alle bladeren af gevallen na de eerste aanval van de krulziekte, later kwamen er wel veel terug maar geen enkele vrucht.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie bloemknoppen. Ze zijn veel verder dan hier in lelystad. Wat voor ras is dit bit? Of staan ze soms binnen?

Wil je noteren wanneer je hebt gezwaveld en hoever de bladknoppen aan het schuiven waren? Bloemknoppen zijn m.i. minder belangrijk.

Dit wil ik vragen aan alle mensen die dit topic volgen en iets aan bestrijding, of niet, doen.

eind april begin mei wil ik dan vragen om het resultaat te melden. Dit is niet wetenschappelijk verantwoord omdat micro klimaat omstandigheden een grote invloed hebben op krul. Maar het geeft misschien enige handvaten, zoals met hoeveel intervaltijd bestrijden.

 

Den elias: Avalon is prima, maar het is een kwetsbare boom. Niet lang levend. Oorzaak nog onbekend. Snel uitgeput door de goede vruchtdracht? Foutje in het genetisch matriaal? Slechte combinatie met de veel gebruikte pruimen onderstammen? Bacteriekanker gevoelig, waardoor de boom een kwijnend bestaan gaat lijden?

Bij mij begon de boom, geent op st jul A, in jaar 8 er de brui aan te geven. Maar 7 jaar lang perziken zonder spuiten.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@windindewilgen : Geen gekend ras. Zaailing van Weknow zijn 'Perkel' uit dit topic : kent-iemand-perkels-t1073.html

 

Koude kas ja. Hoewel het ding dus gewoon buiten zou horen, had ik een paar jaar terug de redenatie : ok. Ding hoort buiten, maar dan kan hij binnen alleen maar lekkerder worden Beetje een flutredenatie wellicht. Ding groeit hoe dan ook de pan uit.

 

Afgelopen seizoen de eerste serieuze perziken er van gehad, Iets kleinere maat perzik, maar duidelijk veel groter dan de 'grote pruim - maat' waar weknow over spreekt. Echt vol zoet trouwens, kruidig, niet melig, her en der iets glazig ( net ff te lang laten hangen ) 5 stuks maar, maar had eerder een 7 tal al weggenomen.

Fors krul-aanval gehad. Vandaar dat zwavelen nu.

Boompje barst echt van de bloemknoppen nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit; die berichten over de vruchten aan je perkel kan ik niet vinden in dat topic? Heb je er nog foto's en/of een beschrijving van om dat topic actueel te houden?

 

Tot nu toe behandel ik mijn bomen niet tegen krulziekte, maar ik heb ook pas net een paar perziken staan die nu van redelijk formaat zijn. En tussen de boompjes van Yuras schijnen ook wat nectarines te staan? Ik zal eens kijken wat de schade gaat zijn dit jaar, en of ik dan volgend jaar ga behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die perkel van Weknow had bij mij ook heel veel gekruld blad de rode van Appelvrouw helemaal niet.

De perkel zit hier ook vol knop behandelen doe ik niet. Ik heb hem echter deze week moeten verplaatsen omdat hij net in de weg stond met het plaatsen van de nieuwe kas.

Dus ben al blij als hij overleeft dan maar geen perziken dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...