Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2017

Featured Replies

Geplaatst:

Er zijn wel idiote verschillen in waarneming. Het weerpraatje van Piet Paulusma meldde gisteren dat er de dag daarvoor (maandag) in Bolsward 67 mm was afgetapt. Het donderde en bliksemde toen. Eerder in de maand heeft Piet Paulusma Bolsward ook al eens genoemd met een dagwaarde van 50 mm.

De grafische weerkaarten van de KNMI laten 4 mm zien voor maandag in de buurt van Bolsward (dus 4 mm inplaats van PP's 67), maar als je naar de gegevens per weerstation van de KNMI kijkt blijkt Sneek het dichtstbijzijnde weerstation te zijn... PP zal een waarnemer in Bolsward hebben. Lokaal heben we hier een paar keer beste stortregens gehad, maar die moeten aan Sneek voorbij zijn gegaan. Zo'n accuraat beeld geeft zo'n grafische statistiek dus niet.

Toch valt het hier nog wel wat mee met echte problemen. In het noorden van Friesland zitten veel aardappelboeren, die zullen hem wel wat knijpen. Er is een pomp ingezet om het teveel aan water over de zeedijk te pompen, het lijkt allemaal aardig beheersbaar.

Holland en Zeeland heeft dacht ik veel meer regen gehad, dan hebben wij nog niets te klagen.

Edit: Ik heb PP er nog even op nageslagen, hij meldt toch een record voor Bolsward van 220 mm voor de maand, zoiets als Alkmaar dus.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

IJs op de schuur

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Je meent het Speets! Zo koud geweest dus!

Hier aan zee nog lang niet hoor.

Die hagelstorm gisteren was wel interessant. De OI-kers was al op zn retour natuurlijk, maar er is nu letterlijk niets meer van over.

6f0ed57f9d116d2a9ce70d29e5dcb33d.jpg

Wel eventjes een beetje wit gisteren:

847eb7e49b33578da87eafc077d3afb9.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier zag het ook geheel wit vanmorgen, al helpt het ook mee dat het behoorlijk mistig is.

Ook de auto moeten krabben vanochtend. Na een snelle blik in de moestuin bedacht ik me dat er toch nog wel wat dingen geoogst moeten worden als de vorst een beetje doorzet.

Geplaatst:

hier in het warme westen ook alles wit

pompoenen lagen nog in de schuur, fingers crossed

Geplaatst:

En hier al weer de tweede nachtvorst van minus twee of meer. Ijs op t water bij de kippen.. Dahlia's en OI kers geheel versnot. Straks maar eens de Yakon eruit halen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren al ijs op de schuur, vandaag nog meer wittigheid. Brrrr. IMG083851831510045805.PNG

Geplaatst:

Wow een verschil van ruim 11 graden op zo`n klein oppervlak

Geplaatst:
  • Auteur

Jet, ik ben je heel dankbaar voor je waarschuwing dat pompoenen absoluut geen vorst kunnen hebben

Anders had ik nu dus 40 bevroren pompenen, wist niet dat het zo'n vaart zou lopen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik was vannacht in de binnenstad... er was uit voorzorg gestrooid... Dat was het enige witte in zicht.

Maar in de stad echt geen vorst te bekennen geweest... Deed om 4 uur nog een rondje met het hondje en een fietstocht naar huis. Geen ijs of bevroren ramen of rijp te zien. Dus zeker geen - 4,7.

Denk op de tuin wel. De Tomatillo's en ananaskers zullen nu wel bevroren zijn.

Geplaatst:

Gisteren en vandaag niet op de tuin geweest, ik ga morgen kijken hoe de ananaskers erbij staat, planten zitten nog helemaal vol met afrijpende vruchten. Ik denk dat ik alles maar ga oogsten en er jam van ga maken, volgend jaar hopelijk een warmere zomer.

Wat er verder nog staat kan wel tegen een graadje vorst, zo niet dan weet ik dat voor volgend jaar. Ben wel blij dat de ramen afgelopen weekend op de platte bak zijn gelegd, die staat vol met pluksla en ander spul dat niet helemaal winterhard is.

Geplaatst:
Jet, ik ben je heel dankbaar voor je waarschuwing dat pompoenen absoluut geen vorst kunnen hebben

Anders had ik nu dus 40 bevroren pompenen, wist niet dat het zo'n vaart zou lopen

Mooi, je had ze nog wel kunnen eten, maar niet meer bewaren..dat was heel veel pompoensoep in een keer geweest!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zeurkous!

Henks-tuincam-20171208-124257216033051512735273.jpg

(Ook hier wel een beetje fris, dus maar binnen een fotootje van de webcam gepikt)

Geplaatst:

Mja ik moet vandaag uitplanten is losse kluit, maar ben al 2x zeiknat geweest met hondenwandelen.

Ik wil in winter altijd best verhuizen naar plek met langere herfst en eerder lente kortom zo min mogelijk winter.

Heel huis is ook kerst, overal lichtjes zo geen zin in ik wil tropische palmen en zon in huis.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hier is het ondertussen aardig wit. Alleen op de straat blijft het nog niet liggen.

Het is nu net gestopt met sneeuwen, was hier om half 11 zoiets begonnen met sneeuwen.

Geplaatst:

Hier, en het is dat de maan nog niet op is (pas om 22:31u) anders zag ik hem (der Mond) dan wel haar (la lune) door de bomen schijnen ...

Mooie foto van het terras en de druivenstokken. Goede kijklijn (daar is vast wel een professioneel woord voor?) door de rekken, en de natte sneeuw daar net niet parallel aan. Een spannende foto. De druivenstokken hebben het zuur.

Ik wil wel een beetje sneeuw. Ook om te zien hoe mijn jonge huisgenoot Arie dat vindt.

Geplaatst:

Hier ook zon! Echt ongelofelijk... Die hadden we hier lang niet gezien.Rondje Hoornse Plas met de honden was goed getimed, was ook erg druk, heel veel speelbereide honden.

En in de verte zag je de dikke hoge witte wolken langzaam de hemel overnemen... Maar tot nog toe geen sneeuw hier gevallen...

Geplaatst:

Op dit moment sneeuwt het al enige tijd hier. Ik kan er. Wel blij van worden.

Ziet er zo mooi uit bij huis. Op de weg is het altijd gelijk een zooitje.

Foto van de boom is genomen in de Soester duinen....image54221512913334.jpegimage78291512913336.jpegimage41931512913340.jpeg

Geplaatst:

Zelfs hier ligt een beetje. Op dit moment smelt het snel weg.

Hij kennie uit ze oge kijke. Sneu:

IMG357892721512918009.JPG

Sneeuw bij zijn ogen weggehaald, maar hij kijkt nog niet blij.

IMG357922091512918007.JPG

Net een beetje wit. Vogelnetten blijken de sneeuw vast te houden (mazen van 2,5 x 2,5 cm). Ze hangen nu vervaarlijk door.

Ik had ze er natuurlijk al eerder af moeten halen.

Henks-tuincam-20171210-130442233484551512918053.jpg

Geplaatst:

Zo beste sneeuw bij jullie Jorieke, blijft het vanavond ook liggen?

Wij hadden vanmorgen ook een pak van 10 cm.maar het is nu al bijna weg, ik voelde vanmiddag de warmte vanuit het zuiden opkruipen. Wel lopen hier alle beekjes over en dus ook onze rivier waardoor we een meer krijgen enkele honderden meters hier vandaan. Dat gaat allemaal naar de maas, en komt naar jullie toe. Het leuke is dat het meer reigers, witte reigers en veel eendensoorten trekt.

Nu maar hopen dat de jagers de snippen eens met rust laten dit jaar.

Mooie boom Jootje!

Geplaatst:

Mooi foto,s hier ook sneeuw, we hebben klein hondje erbij, en niet aan gedacht wat we met sneeuw zouden doen.

De grote rennen en vliegen, vinden het prachtig.

De kleine zakte in de sneeuw en zat vast dat was het ze kon geen pootje meer verzetten, alleen nog kwispelen

Niet handig klein hondje uitlaten in sneeuw, morgen zelfde weer.

Players only love you when they're playing.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.