Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bestellen bij Van Der Wal bevalt mij al jaren goed, kan het tijdstip van bezorgen aangeven zodat ze op het voor mij geschikte moment van de maand worden bezorgd en dus niet al veel te vroeg in mijn warme huis gaan kiemen.

Van Der Wal heeft ook een formulier (pdf) met daarop de raseigenschappen van de pootaardappelen daarop vermeld. Zo kun je de aardappelen uitkiezen die het best bij jouw grond, smaak en phytophthoradruk passen. Formulier is misschien wat lastig te vinden:

Op deze pagina, Raseigenschappen Pootaardappelen kiezen.

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/site/webformulieren

En dan zal ik maar even op Pippi gaan reageren die mijn aardappelbeleving duidelijk, punt voor punt, in twijfel trekt.

Dus dan maar ook punt voor punt, speciaal voor jou Pippi:

Die grond goed krijgen moet je voor alles wat je plant of zaait, dus dat is toch geen 'extra' werk?

De grond op ons complex is na een nat voorjaar (wat helaas meestal is) nog erg nat, deze is dan niet toegankelijk, kun je dan dus niet bewerken, dat is afwachten tot het water genoeg gezakt is.

Voor de vroege aardappels moet de aarde al op tijd in het jaar klaar zijn. Dat is een tijdstip waarop er verder nog niets in de grond gaat. Het heeft ook geen zin om de poters in kletsnatte aarde te leggen, dan rotten ze weg.

Dus óf moet ik de aarde ophogen óf ik moet onkruid verwijderen (hetgeen ook niet gaat op kletsnatte aarde, vandaar de stromethode vorig jaar).

Ook zoiets wat je sowieso al doet, toch?

Nee, niet persé Pippi, want verder zet ik namelijk niets in de grond dat aan een nachtvorstje ten onder kan gaan. Die plantjes staan veilig binnen tot het vorstveilig is, of worden daarna pas gezaaid.

Buiten in de grond gaan alleen vorstbestendige groenten.

Aardappelplanten zijn absoluut niet vorstbestendig en het zou jammer zijn als de boel afvriest waarop de aardappel weer energie moet steken in nwe uitlopers hetgeen ook weer tijd kost.

Om de al opgekomen planten tegen vorst te beschermen zou ik dan vliesdoek oid moeten gaan leggen.

Kans op een late nachtvorst is hier erg groot: Noorden, nat en ligging van de tuinen zorgen daarvoor.

Ja, dat is leuk werk, vind ik. Toch? Ik vind het leuker dan zaaien, met name omdat de aardappels dan al wat uitgelopen zijn en het zijn al meer levende planten zijn dan zaden. Het beginnetje is er al.

Wel leuk, maar zeker ook "werk". En kon dus niet in mijn opsomming ontbreken.

Dat slakken rapen is inderdaad afgrijselijk veel werk, maar ik begrijp niet dat jouw aardappels last hebben van slakken? Ik heb giga hoeveelheden slakken vermoord afgelopen seizoen en zij hebben van mij ook van alles kaal gevroten, maar alle nachtschade had nul tot nauwelijks last van slakkenvraat. Zet je er wel andere planten tussen / naast? Iemand noemde laatst andijvie als slakkenvanger, misschien is dat een idee om ernaast te zetten?

Heb je de slakkentopics afgelopen jaar (jaren) niet gelezen?

Slakken (in ieder geval die bij ons) zijn afgrijselijk dol op aardappelplanten en vreten ze, zo mogelijk, geheel kaal. En dan gaat het echt om tientallen slakken per nacht per plant, en een uur later zitten ze weer vol.

En nee, zeker zet ik geen andere planten tussen de aardappels.

En die tip van die Andijvie kwam van mij by the way... maar dat ging niet over de vraat maar over het feit dat het een schuilplek bleek te zijn voor jonge (huisjes)slakjes (en de andijvie zou ook niet snel genoeg groot genoeg zijn om die functie te hebben).

De aardappelplanten worden belaagd door hordes hongerige grote naaktslakken.

En Pippi, ik reageerde op RoBo en een voorganger:

weinig tijd? ze zeggen dat je aardappels poot en daarna weinig hoeft te wieden omdat de planten licht wegnemen en vocht en voeding

Mijn lijstje was gewoon een opsomming van wat de aardappels bij mij zoal aan "tijd" kosten.

Niet bedoelt om per regel uit elkaar geplukt te worden om (uit context) van commentaar te worden voorzien.

Dus ik hoef ook geen verdere slakkenraad e.d. Dat doen we in het slakkentopic en daar is alles ondertussen wel gezegd en uitgetest (of te duur).

Je bedoelt het vast goed en enthousiast Pippi, maar je hebt duidelijk geen idee onder welke omstandigheden sommige mensen tuinieren en het is jammer dat je daardoor allerlei beweringen in twijfel trekt.

Geplaatst:

Ik kan erny wel begrijpen. Voorin jaar hadden we een 10m2 aardappels gepoot. Alles weggerot.de aardappel is een gemakkelijk gewas, maar kan erg slecht tegen vorst, dus ik twijfelde ook om aardappels te gaan poten. Echter heb ik voordeel van de twijfel genomen en bij Levenvanhetland.nl kleine hoeveelheden besteld. Ik moet in de volkstuin sowieso op verhogingen gaan telen, want andere methodes hebben echt geen zin(behalve stro, misschien)

Regenwormen graven gangen, en veel!

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik de aardappel ook wel één van de gemakkelijkste gewassen vind. Zit op pure zandgrond dus eerder in een zeer zonnige periode last van te weinig water, al geef ik ze maar zelden water. Enige waar ik zeer veel last van heb is de aardappelziekte en daarom dit jaar de Vitabella eens proberen. Ik zet dus wel niet veel aardappelen, mislukt de oogst door phyto heb ik gewoon weinig maar heb er ook maar weinig werk aan.

Geplaatst:

Ga binnenkort ook beginnen met aardappelen. Ben op zoek naar enkele speciale gekleurde soorten zoals rode of paarse of aardappelen die een zeer goede smaak hebben.

Ik weet echt niets van aardappelrassen af. Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen met mij?

Dacht dat dit toch wel de ideale plaats is om dit te vragen, nogmaals:

Welke rassen vind je zeer lekker?

Speciale gekleurde soorten zoals rode of paarse of aardappelen die een goede smaak hebben?

Ervaringen en beschrijving van de smaak zou ik heel erg appreciëren.

Geplaatst:

@Erny, sorry, ik liep weer eens te hard van stapel. Het is makkelijk praten over aardappels telen in mijn beschutte achtertuin, misschien praat ik over een paar maanden wel anders als mijn piepers op de volkstuin compleet opgegeten worden of verzuipen.

Geplaatst:

Haha Pippi, dat had ik al door. Maar komt duidelijk uit een goed hart, dat nog in een beschutte achtertuin woont.

Hopelijk horen we alleen maar goede verhalen volgend jaar en zit het je mee.

Maar inderdaad wil je nog wel eens alleen vanuit je eigen situatie op dingen reageren.

@Berryfreak

De leuke lekkere bijzondere rode en paarse soorten zijn bij de leveranciers rond deze tijd meestal wel uitverkocht. Dus ik raad je aan om volgend jaar op tijd te bestellen.

Geplaatst:

Vorig jaar gewoon van de biowinkel consumptie aardappels in emmers gekweekt, texla, raja , paarse truffelaardappels, connect en sarpo mira. Ging allemaal prima, goede opbrengst en geen phytophtera. De meeste biosoorten hebben een vrij goede resistentie.

Dit jaar heb ik veel meer ruimte, en wat andere soorten besteld, bij Van der Wal en Leven van het Land. Bij de laatste heb je het voordeel dat je ook per 5 stuks kan bestellen, en ik heb graag meerdere soorten dan 1,5 kg van 1 soort.

Het worden dit jaar

Friese Gieltjes

Kestrel

Yetholm Gypsy

Purple viking

Mayan Twilight

Mayan Gold

Schwartze Ungarin

veel verschillende kleurtjes dus

Geplaatst:

Leuke keuze!

Die Mayan Twilight hebben wij hier op de tuin ook gehad (buurvriend Fred dus) en deze soort heeft duidelijk een ander soort loof waar de slakken nóg doller op bleken dan ze op de doorsnee aardappelplanten waren (en daar lusten ze ook al pap van)... dus wees gewaarschuwd.

Geplaatst:

Ik ga dit jaar Frieslanders poten, wij vinden dat een heerlijke aardappel.

Op de volkstuin hebben we veel last van aardappelziekte, daarom heb ik mede wegens ruimtegebrek meestal geen aardappelen, dit jaar heb ik er een stuk van 75 m2 erbij genomen dus wil ik weer eens proberen.

Ik hoop ook op wat minder slakken dit jaar maar de vorst is er aardig overheen geweest, dat schijnt te helpen

Peter

Geplaatst:

Hier komen dit jaar de phytophthoraresistente rassen Carolus en Alouette. Die heb ik nu al een paar jaar en bevallen prima. Waar iedereen veel last van de ziekte heeft, staan deze rassen er nog steeds mooi groen bij.

Verder zet ik Sarpo Mira, Arran Pilot, Monte Carlo en Tiamo.

Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

- Tiamo (nieuw voor ons)

- Bionica (waren prima verleden jaar)

- Sarpo Mira (eten we nu de laatsten van)

- Texla (nieuw voor ons)

Durf me niet te wagen aan de door anderen omschreven als super lekkere soorten, ben als de dood voor de phyt.

Wij spelen op safe. (En de Bionica en Sarpo smaakten ons prima hoor)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Voor mij dit jaar weer de allouettes. Heb afgelopen jaar een superoogst gehad en ben over de smaak en de veelzijdigheid erg te spreken. We eten er hier de hele winter al van en ik schat dat we nog voor een maand of twee hebben.

Geplaatst:

Ik wil een keer Texla proberen, schijnt resistent te zijn, laat ras. Zie in dit topic dat meer telers goeie ervaringen hiermee hebben en ze dit jaar weer poten. Ben benieuwd.

Biogold en Aromata zijn aardappelen die hier jaar in jaar uit verbouwd worden door de collega's van NME alhier, met te weinig vruchtwisseling. Vandaar mijn keus. Dit jaar zijn ook deze weer van de partij.

Geplaatst:
Hier komen dit jaar de phytophthoraresistente rassen Carolus en Alouette.

Rob

Carolus had ik vorig jaar, een prima kruimige aardappel met heerlijke smaak en uitstekend om patat van te maken. Ik heb nog wat kleine aardappeltjes over, die ik dit seizoen weer als pootgoed wil gebruiken.
Geplaatst:

Ik ga voor het eerst aardappelen proberen dit jaar!

We zijn geen grote aardappeleters dus hoeven we ook niet heel veel aardappelen.

ik ga ze ztten in zo'n kweekbak:

IMG008438661485678788.JPG

De Rode Eersteling krijgt de eer. 2 à 3 pootaardappelen ga ik er in doen.

Ik weet alleen niet goed of die overkapping enig nut heeft voor aardappelen? Kan ik vroeger poten of heeft het daarvoor niet zoveel nut? Ik kan de overkapping ook gewoon eraf halen en als tunnel over een ander gewas zetten.

Geplaatst:

Aardappelen zijn helemaal niet zo gezond. De Nachtschades geven problemen bij zwakke magen, mensen met allergie & immuunproblemen. Er zijn veel knollen die makkelijker te telen zijn. Aardpeer bijvoorbeeld

http://gogreenbuddy.com mijn werk naar een groenere gezondere wereld!
Geplaatst:

Het is een topic over het telen van aardappelen, niet over aardperen... Aardperen vind ik bovendien niet zo bijzonder smaken.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Geplaatst:

dat laatste moet je dan ook niet zeggen , want lokt tig reacties uit of iemand aardperen dan wél lekker kan vinden, recepten en en en ( zie alle andere topics daarover )

we gaan verder over de aardappel 2017. keuze, telen, stand van zaken etc.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...