Geplaatst: 20 januari 20178 j Verder is compost maken eigenlijk verboden hierdoor... vergunning voor nodig..
Geplaatst: 20 januari 20178 j Bio-fee begon haar vraag, al heel wat post terug al weer , met de uitspraak dat haar Jonagold 'kleinblijvend' is. Ga ik er dus in mijn adviezen vanuit dat we hier te maken hebben met een zwakgroeiende onderstam: láágstam appel. Niet halfstam of anders. Vandaar mijn doordrammen op boomspiegel ( voedingstoestand gedurende het groeiseizoen ). Nu hoor ik dat er wel degelijk gedacht is door Bio-fee aan die wortelconcurrentie. Misschien wel wijs om die spiegel nog wat ruimer te maken. Ook zeker mesten. in maart/april, wat je uitkomt. Ik hoor niemand zeggen dat dat nu zou moeten, vanzelfsprekend niet. Snoei: die rare kwast in de top mag er sowieso wel uit, denk dat iedereen het daar wel mee eens is ( ook in maart dan maar ). Maar als je dat dus doet zal de boom zeker reageren. Misschien leuk ( en leerzaam ) als Bio-fee dan van de zomer laat zien hoe de boom gereageerd heeft en wlke vervolgsnoei dan gewenst kan zijn. Zelf ben ik eerder voorstander van vooral zomersnoei bij een reeds gesettled boompje, want dat is dit toch. Snoei om beurtjaren tegen te gaan ( of anders gezegd : snoei om een te grote oogst te voorkomen; te reguleren ) zou ik op zo'n boompje ook niet toepassen. Gewoon vruchtdunning nog ruim voor de langste dag volstaat dan om de energie te leiden naar meer groei in hout.
Geplaatst: 20 januari 20178 j Heb de regelgeving gevonden... ingewikkeld allemaal sommige dingen mogen niet andere wel.. op deze site kan je de regelgeving rond composteren en verdere informatie terugvinden voor vlaanderen blijkbaar weet niet of het ook voor nederland en omstreken zal gelden. http://www.bioforumvlaanderen.be/sites/default/files/Compostbrochure_2013_LR_DEF.pdf Wel zeer goede informatie.
Geplaatst: 20 januari 20178 j Halfstam en hoogstam hebben gewoon te maken met de hoogte. Je kan evengoed een halfstam hebben op een gisela 5 (super traag groeiende onderstam voor kersenboom). Dat maakt geen verband met de groeisnelheid. Ik kan zelfs een hoogstam maken van een laagstam en omgekeerd door snoeien. Iemand heeft al eerder dat aangekaart denk dat het yuras was die zegde dat je hem zowel als laag en halfstam kon zetten. Is enkel de hoogte... De onderstamkeuze bepaalt de groeisnelheid niet de hoogte.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.