Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wegens de aanhoudende droge en zonnige dagen, mag je druiven in openlucht nu snoeien?

Bedankt

Geplaatst:

Kan hoor, je mag snoeien, maar als je kan, dan beter wachten tot de vorst meer geweken is ( hier vriest het nu in de nacht toch wel 8gr )

Wat ik zelf wel doe en als dat haalbaar is ( ik heb geen honderden stokken staan ) is nu in januari wat langer snoeien, wat verder voorbij de knoop dus, dan heeft het invriezen minder effect op de knoop. Echt dik oud hout, nu beter niet snoeien.

Verder snoei ik zelf het liefst al voor de kerst, maar de moderne inzichten zeggen dat het bij niet té dik hout, het bloeden niks uitmaakt voor de plant later in het seizoen.

Geplaatst:

Ja den..ik denk ook dat je druiven nu nog wel kunt snoeien...tot maart kan dat nog wel..

Geplaatst:
  • Auteur
Kan hoor, je mag snoeien, maar als je kan dan beter wachten tot de vorst meer geweken is ( hier vriest het nu in de nacht toch wel 8gr )

Wat ik zelf wel doe en als dat haalbaar is ( ik heb geen honderden stokken staan ) is nu in januari wat langer snoeien, wat verder voorbij de knoop dus, dan heeft het invriezen minder effect op de knoop. Echt dik oud hout, nu beter niet snoeien.

Verder snoei ik zelf het liefst al voor de kerst, maar de moderne inzichten zeggen dat het bij niet té dik hout, het bloeden niks uitmaakt voor de plant later in het seizoen.

Ik zal dan wel wachten tot de vorst geweken is (waarschijnlijk volgende week zaterdag) want hier vriest het ook al -7°C in de nacht en ook omdat het voornamelijk wel dikke en veel takken die gesnoeid moeten worden.

Bedankt

Geplaatst:

Ik snoei altijd tussen kerst en nieuwjaar maar hou wel rekening met de vorst.

Geplaatst:

Regel is : niet snoeien wanneer het vriest. Ik snoei nog niet, veel te koud. In theorie mag je wel snoeien wanneer het 's nachts lichtjes vriest en overdag dooit, maar het is nu -7°C 's nachts en +2°C overdag. Ik zie ook niet in waarom je NU je druiven zou snoeien, met zo'n koud weer is het gewoon niet fijn om te snoeien. Volgend week-end gaat dat wel perfect lukken.

Dat snoeien (van druiven die buiten staan) kan nog perfect tot midden en zelfs einde maart, in tegenstelling tot de onzin die je overal leest over bloedende druivelaars.

In de wijngaarden van de Bourgogne zie ik de wijnboeren snoeien tot ver in maart. Als dat een probleem zou vormen, zouden ze ook vroeger snoeien, denk ik dan.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic