AshaiRey Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Al vanaf het begin aan het meelezen en vol bewondering van je werk en het 'aldoende leert men' principe. Goed je had een paar vergissinkjes kunnen vermeiden maar je heb er zoveel nieuwe ervaring door opgedaan dat dit veel meer waard is. Top! en blijf maar komen met je updates!!Bedankt voor het delenBram Quote Groetjes,Bram
Nedlets Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Heel ruig project maar dat heb ik geloof ik al eerder gezegd. Ik volg deze! Vooral benieuwd naar het beeldmateriaal! Quote
Frans D Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Blijft een leuke topic om te volgen dit. Schiet Jacques al een beetje op met zijn knip en plakwerk?Ben wel benieuwd naar de video. Quote
Joep123 Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Bedankt voor de aanmoedigingen. Voor mij de eerste keer dat ik een project op een forum plaats, zelfs de eerste keer dat ik goed bijhoud wat ik doe en wat daar de gevolgen van zijn. Neem me wel voor om het te noteren maar toch schiet dat er dan bij in. Nu ervaar sociale druk om geregeld iets te posten en dan noteer ik wel dingen en maak zelfs foto's. Het is dus erg handig dat ik nu eens terug kan zoeken wanneer ik ook alweer wat gedaan had en dat allemaal dankzij dit forum. .... Jullie bedankt Ja de bewegende beelden laten op zich wachten. Er wordt koortsachtig gewerkt om de hongerige horden van het moestuinforum zo snel mogelijk tevreden te stellen Gisteren de bakken met planten ontdaan van dode en geknakte planten(delen) en een maden emmer gemaakt. Maden die als visvoer kunnen dienen is het idee. Eerste versie van de emmer werkte meteen. Zal vandaag even een foto maken. Voor wie niet net aan het eten is... zoeken op youtube op: build maggot farm of https://www.youtube.com/results?search_query=build+maggot+farm Quote
Wortel Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Das weer een leuk project, die maden farm zullen de vis en kips enzo zeker lusten! Quote
zoniet Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 het is niet nodig het water extra door het grind, langs de wortels van de waterpest te leiden.echte waterplanten zoals waterpest hebben alleen wortels ter verankering aan de bodem, alle voedingsstoffen worden opgenomen door het blad. Quote
Joep123 Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Het is weer tijd voor een testje. Nitraat loopt volgens mij nu toch eindelijk echt terug. Nitriet lijkt daarentegen wat meer te worden want hij is minder wit dan bij vorige meeting. Op zich lijkt mij dat een vreemde uitkomst, weet niet goed wat ik daar mee aanmoet. Overige waardes allemaal nog prima. Quote
Joep123 Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Ok duidelijk. Grind dient dan alleen om de waterpest op de plek te houden en dan gebruik ik daar liever geen zand voor want dat geeft meer troep in de bak. Moet dan wel het mandje wat lager gaan hangen zodat de waterpest omhoog kan groeien want er zijn nu al delen aan het drijven. Net een nieuw topic aangemaakt over de kweek van maden, mestpieren en regenwormen https://www.moestuinforum.nl/kweken-pieren-en-maden-om-aan-vissen-of-kippen-te-voeren-t22417.html Vandaag voerbakje gemaakt voor de meervallen zodat ik niet teveel voer geef. Werkt perfect , vandaag al meerdere keren pieren en maden bij moeten voeren. Quote
Joep123 Geplaatst: 15 mei 2017 Geplaatst: 15 mei 2017 Vandaag zeker 20 maden in het voerbakje gedaan. Paar minuten bezig geweest met iets anders en ik kijk weer, bakje leeg. Ze lijken dus door te hebben hoe het voerbakje werkt. Daarna gevuld met 10 dikke mestpieren en er heel stilletjes bij gebleven, duurde misschien twee minuten en toen kwam de grootste meerval aanzwemmen en gaat boven het bakje hangen en zuigt twee keer... weg pieren. Er is dus ineens behoefte aan eten. Bakje daarna gevuld met wat kleingemaakte stukjes brood, kaas en gebakken aardappel. Kaas was volgende keer helemaal weg, gebakken aardappel bijna helemaal en brood lag er nog of was naast heb bakje terecht gekomen. Komende tijd ga ik verder testen wat ze wel en niet als voedsel bestempelen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2017 Auteur Geplaatst: 15 mei 2017 En zo is Joep uren zoet met zijn vissen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 15 mei 2017 Geplaatst: 15 mei 2017 Mooi dat ze eten Joep, maar hou de Nitriet-waarde goed in de gaten... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Ja die nitriet houd ik in de gaten. Denk dat ik het nu aardig door heb. Poep van de vissen en kreeft bevat ammonia, dat wordt door bacteriën omzet in nitriet en daar maken bacteriën nitraat van wat dan weer door de planten opgenomen wordt. Ik had verwacht nu toch wel voldoende nitrificerende bacterien in het biologische filter te hebben om een goede waarde te hebben, zeker ook omdat ik niet veel dieren in de bakken houd (4 meervallen en 10 rivierkreeften). Zou verder niet weten wat ik er aan kan doen om de nitriet waarde naar beneden te brengen op afwachten na. Of is er wel een manier? Verder aan het testen met wat de meervallen nou precies wel en niet eten. Op 1 staat mestpieren, 2 maden en op 3 staat kaas maar dat gaat inmiddels al niet meer op dus ze zijn vol, nieuwe dingen blijven onaangeroerd, misschien dat ze eens in de paar dagen een boel kunnen eten en daarna een tijdje niet. We zullen zien. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Je redenatie klopt over de processen die zich in het water afspelen. Of je filtercapaciteit voldoende is kom je achter door het meten van de waardes. Het verhogen van je capaciteit doe je door meer filtermateriaal aan te brengen waar je het vijverwater geforceerd door heen laat lopen. Dat kan in het filter zijn maar ook in de bakken of in een extra bak die je aanbrengt. Persoonlijk zou ik kiezen voor het poreuze vijversubstraat als filtermatriaal omdat dat betaalbaar is, een hoge filterwaarde heeft en je daar op ook planten kan laten groeien als je wilt. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 ok bedankt voor de informatie Adriaan. Nieuw voor mij dit. http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d127_poreus-gesteente.html https://haxo.nl/vt-vijversubstraat-premium-substrate-20-liter/?channable=a300.MTA5MDMxMA&utm_campaign=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_term=&utm_source=marktplaats&utm_content= Dat zou ik waarschijnlijk wel in mijn tweede bak met planten kunnen gebruiken, die met een onderstroom richting de meervallen. Voor zandfilter moet ik teveel aanpassen en dat lijkt toch niet echt nodig omdat het water goed helder blijft. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Over een gesteente en zuiveren heb ik ook eens iets geschreven op mijn website http://plantnu.be/perliet/ Quote
Joep123 Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Ok bedankt Glenn1ap , heb weer wat geleerd Alles gaat goed in de bakken. Meervallen eten goed, vooral maden want die heb ik na de afgelopen paar warme dagen in overvloed. Kreeften probeer ik ook zover te krijgen om iets van het aangeboden voedsel tot zich te nemen maar dat lukt niet, ze zijn alleen geïnteresseerd in draadalgen en ook daar zijn er genoeg van.Water is nog steeds heel helder maar de draadalg begint echt draden te vormen nu, zal door warme weer komen. Planten schieten de lucht in nu Quote
paddestoelengek Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Draadalg is een plant (weliswaar een primatieve) en smult van je nitraatwellicht minder mooi als andere planten maar wel effectief om van je nitraat af te komen Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 ja alle natuur helpt mee om de juiste balans te creëren. Ik haal met de hand de draadalgen die dicht bij andere planten zitten weg (indien mogelijk) zodat ze nog voldoende licht krijgen. Heeft gewoon tijd nodig, eens zal het goed komen Quote
Joep123 Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 20liter zak substraat gekocht bij de welkoop. Op de zak staat dat het voldoende is voor 5m2 vijverbodem, ik heb 7,2m2 maar heb ook sponzen in het biologisch filter dus verwacht per saldo wel voldoende te hebben.Kreeften worden steeds actiever en gaan klimmen. Had al eerdere een Amerikaanse kreeft op de bobbel die onderin de bakken zit (is uitsparing van de kraan van die vaten) zien zitten en daar alle algen vanaf zien eten. Gisteravond hing een turks kreeft aan het kratje met mosselen dat bovenin hun bak hangt, geheel los van de bodem en wanden dus hoe die kreeft daar gekomen is? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Die is gezwommen je zou het niet zeggen maar dat kunnen ze wel, soort van. https://www.youtube.com/watch?v=DocV4Sxg1Hg Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 mei 2017 Auteur Geplaatst: 22 mei 2017 Hier alvast een paar screenshots van de filmpjes die zijn gemaakt. Door software-gedoe duurt het allemaal wat langer dan gepland En een fotoreeks, aan elkaar geplakt: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans D Geplaatst: 22 mei 2017 Geplaatst: 22 mei 2017 Apart gezicht, je zou niet verwachten dat dit in kleinere containers is gefilmd. Quote
speets Geplaatst: 22 mei 2017 Geplaatst: 22 mei 2017 Heel bijzonder Leuk filmpje Angela Ze 'zwemmen' dus achterstevoren! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.