Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost al klaar of nog niet

bartp

Recommended Posts

Hallo,

Bij het nieuwe huis zat een composthoop. Onderin zit al een laagje wat mij compost lijkt die bijna klaar is. Of misschien al volledig klaar?

Het lijkt al op zwarte grond, is kruimelig, heeft geen geur, maar hier en daar zit er een stukje gras of blad in of takje. Misschien komt dat wel door het dooreen zetten 2 maand terug.

Is deze al bruikbaar, of beter nog wat wachten tot ik geen enkel restje zie?

Ik wou deze gebruiken om aan de voet van mijn pompoenen en courgette te strooien. Een goed idee?

Kan ik de overschot van de compost tussen de andere groenten (kolen?) verdelen, of kan ik deze beter op een leeg stukje inwerken?

Ik zal morgenavond wat foto's proberen te nemen.

Groeten,

Bart

Denk idd dat een foto handig is ja. Et is zo wat lastig voorstellen.

Ik hoor hier wel es mensen die hun pompoen OP de composthoop hebben staan zelfs...

Met het uitstrooien van compost is het zeker van belang dat alles goed is gecomposteerd. Ik weet niet of de gene die deze composthoop heeft gemaakt er ook gras en/of onkruid in heeft gegooid, want zo wel, moet je echt wel heel zeker dat et goed gecomposteerd is, zo niet en je gooit et over je tuin dan zit de hele boel heel snel weer onder de onkruid/gras...

Ik gebruik mijn compost best wel grof, er zitten nog vaak takjes en stukjes in, geen herkenbare dingen. ik let ook op de geur, die moet aardeachtig zijn, en niet sterk zuur, mestachtig o.i.d.. Met mijn grove compost mulch ik ook pompoenen, courgettes en bessenstruiken, let wel op of er geen slakken inzitten, of slakkeneitjes, dat zijn kleine witte balletjes op een hoopje.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zoals je het omschrijft is de compost goed te gebruiken nu, zoals pet al schreef even zeven en de rest terug op de hoop!

Even a broken clock is right twice a day