Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yes, ze zijn gezaaid.

Op een vruchtdag met gunstige zaaiomstandigheden volgens de kosmos.

(Halverwege met een pauze vanwege de hoogst waarschijnlijke aanschaf van een geweldig mooi lief schattig hondje dat nu nog in Den Helder vertoeft... ).

Voor mijn doen weinig soorten, en dat was ook de bedoeling voor dit jaar.

Pimentos de Padron

Aji Blanco Cristal

PdPdP (soort Hungarian Wax)

Oro de Equador

Lemon Drop

Mdmme Jeanette

Surinaamse peper (meegenomen door broer maar niet duidelijk welke het is, misschien ook Jeannet?)

Black Scorpion Tongue

Chupetinho

Alma Paprika

Zoete Paprika (Jet)

Buiten Paprika (Jet)

Als alles opkomt zullen het 50 plantjes kunnen worden.

Staan nu onder de TL's, die zo'n 7 á 8 uur uit gaan. Warmematjes eronder die de temperatuur voor het kiemen eerst naar boven de 26 zullen brengen.

Wie zal het eerste boven komen? Ik gok op de Padron, en de Aji Blanco Cristal.

Geplaatst:

Hier zijn de paprikas duidelijk eerder dan de pepers. Van de Jalapeno heb ik er 5 gezaaid, nog niks opgekomen. Nu 10 dagen geleden. Gezaaid in turfpotjes, die waren gaan schimmelen dus ze verplaatst naar een plastic bakje. Was nog niks ontkiemd.

Van de Cayenne peper 2 ontkiemt van de 7. De paprikas zijn allemaal ontkiemd.

Peper Jalapeno

Peper Cayenne

Paprika Giallo

Paprika Rosso

Paprika Snoep Oranje

Paprika Snoep Rood

Een vraagje, ik had dus via turfpotjes gezaaid maar die beginnen allemaal te beschimmelen. Wat kan ik het beste doen? De plantjes al overplanten naar p9 potjes? Hebben pas alleen de eerste kiemblaadjes.

Geplaatst:

Ik heb hier twee weken geleden zes verschillende pepers en paprikas gezaaid. Van alles is iets opgekomen, en een deel zelfs 100%. Alleen van de Jalapeno nog helemaal niks. Ik twijfel dan ook om nogmaals voor te zaaien.

Cayenne peper rood heb ik samen gezaaid en daar is het overgrote deel van opgekomen. Van de 8 zaadjes zijn er 6 ontkiemd. Van de 5 Jalapeno nog niks. Ik had een stuk minder Jalapeno dus daar voorzichtiger mee geweest.

Ik weet dat pepers wat langer nodig kunnen hebben maar ik heb de zaden ook 12 uur geweekt voor het zaaien.

Geplaatst:

Die Jalapeno's zijn Annuums en die hadden ondertussen eigenlijk al wel moeten kiemen...

Was het oud zaad? Of te warm bewaard misschien?

je zou het nog eens met de deno methode kunnen proberen? Dan kun je echt goed zien of er wat met het zaadje gebeurt of niet.

Geplaatst:
Mijn Chupetinho was vorige keer wel scherp ja, geen idee of hier dezelfde peper uitkomt, zelf geoogst zaad. De Biquinho zou hetzelfde moeten zijn als de Chupetinho. Zoete variatie ken ik niet eigenlijk (na zoeken zie ik m wel bij de zoekresultaten).

En laten we voor het opkweekprobleem met je Biquinho inderdaad even naar het betreffende topic verhuizen...

Hoewel dit natuurlijk wél gewoon de Huiskamer is...

Heb zaadjes uit mijn bord op restaurant geplukt. Waren zoete biquinho pepers. Maar gezien ze opgelegd waren zoals peppadews wellicht normaal dat ze niet kiemen. Vermoed dat er hete azijn opgegoten is. Bij rareseeds verkopen ze ze maar gezien ze daar scherp zijn moet het een gekruiste zijn. Ik wil graag de 'echte' zoete.

Zagen er zo uit: http://brasilianfood.blogspot.be/2011/10/pimenta-biquinho-brazilian-beak-chili.html?m=1

Ze varieerden qua grootte tussen een flinke aalbes (de kleinste pepertjed) en een grote blauwe bes (de grootste), allen met een staartje. Waren super lekker en erg mooi op het bord.

Geplaatst:

Die zien er dus precies zo uit als mijn hete Chupetinho's...

De zoete versie heb ik dus niet.

Misschien weten ze meer op het Chillipeperforum?

En waarschijnlijk heeft inderdaad de behandeling van de Biquinho's er voor gezorgd dat ze niet meer kiemen...

Geplaatst:
Die Jalapeno's zijn Annuums en die hadden ondertussen eigenlijk al wel moeten kiemen...

Was het oud zaad? Of te warm bewaard misschien?

je zou het nog eens met de deno methode kunnen proberen? Dan kun je echt goed zien of er wat met het zaadje gebeurt of niet.

Ze komen van 123zaden, verpakt in augustus 2015 en zouden te gebruiken zijn tot mei 2018. Zou dus volgend seizoen ook nog goed moeten zijn.

Ik ga er inderdaad vannacht nog een paar laten weken en dan ook via deno.

Geplaatst:

Ik heb mijn paprika 12 dagen geleden ( de 8e ) geplant ( 24 stuks ). Daarvan is nog steeds niets op gekomen. De planten stonden eerst boven op zolder bij het raam. De zolder wordt niet al te warm. 17 graden 's nachts en overdag met zonlicht uiteraard warmer.

Ik heb de planten vanavond naar beneden gehaald en in de bijkeuken ( 20.5 graad ) gezet.

Wat is de gemiddelde kiemtijd van paprika?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Nadeel is dat ik geen warm stookhok meer heb. Ik verwarm mijn hele huis met een warmtepomp met lage temperatuur. En om nu de bak rechtstreeks op de vloerverwarming te zetten lijkt me ook niet handig ivm huisdieren

Iets meer geduld dus nog denk ik.

Geplaatst:

Bookmarked. De paprika staat nu met 20.5 ietsje warmer, hopelijk scheelt dat nog iets. Als dit nog niet warm genoeg is en ze komende week nog niet boven de grond komen dan ga ik het met een warmtematje proberen. Bedankt voor de tip!

Geplaatst:

Ja die supertip van Jorg heeft al veel mensen blij gemaakt de afgelopen jaren.

(En die Repshop maar denken dat steeds meer mensen terraria hebben.. )

Wel opletten Kleinman, dat de matjes ook behoorlijk heet kunnen worden (vooral in het midden) dus zet er wel een timer tussen en check met thermometer hoe het uit/aan patroon moet zijn om de temperatuur rond de 26 graad te krijgen. Ook oppassen voor uitdrogen, gaat vooral in het midden dus sneller.

Geplaatst:

Ik heb op dit moment met zo'n matje en een thermostaat de aubergine in vermiculiet gezaaid. De temperatuur is vlak boven het bakje gemiddeld 23 graden. Binnen een week is het nu gaan kiemen. Als ik ze verspeend heb, komt de paprika aan de beurt!

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Verwarmingsmatje is gelukkig niet nodig. Ik was blijkbaar nogal ongeduldig. Afgelopen twee dagen zijn er al 7 van de 24 plantjes boven de grond gekomen.

Ik laat de plantjes nog wel even in de bijkeuken staan vlakbij de vloerverdeler voor de warmte. Als de meeste op zijn verhuis ik de plantjes weer naar zolder in het volle zonlicht.

Geplaatst:

Volgens mij zorgt warmte ervoor dat het gewoon vlugger gaat, zolang het boven de 20 graden is, lukt het volgens mij. Ik zet ze voor het derde jaar op rij op mijn pelletkachel, ik gok dat het ongeveer 30 graden is. Van de 15 die er gekiemd zijn, hebben er 13 er minder dan een week over gedaan, meestal een 5 dagen.

Ik ben voorlopig alleen niet tevreden van de zaden besteld bij tuinkabouter. Van de drie soorten (elk 2 zaadjes gezaaid op 06/02) van bij hun, komen er twee soorten niet op. Heb er dit weekend opnieuw van bijgezaaid. Mijn andere soorten (eigen zaden, zadenenveloppe en van Vreeken) hebben een opkomst van 100% gehad . Wel nog 1 plantje verloren dat het zaaddoosje er niet af kreeg, deze is ook opnieuw gezaaid.

Geplaatst: (aangepast)

Edit: das raar, opeens staan er twee berichten tussen... dus quote ik de post van Cheela1982 maar even omdat ik daarop reageer:

Ik kweek paprika's en pepers al 3 jaar, zo'n warmtematje heb ik nog nooit nodig gehad

Misschien wel handig als je exoten kweekt.

Ja, voor die oer hollandse peper is dat natuurlijk overbodig...

.

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...