Ylona Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Hoi allemaal, Ik heb afgelopen herfst diverse soorten pepers bij Diana gekocht en ben van plan deze in potten te gaan kweken. Ik heb geen kan dus ze zullen buiten moeten of sommige op onze vensterbank. Nu lees ik in het boek zelf zaden telen van velt dat pepers kruisbestuivers zijn en dat ze een isolatieafstand moeten hebben van 200m. Als ik nou een paar potten met verschillende peper bij elkaar zet, krijg is dan allemaal vreemde pepers of geldt dit echt alleen voor de zaden? Alvast bedankt! Quote
TomP Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Hallo, Gaat alleen op voor de zaden hoor, wat je zaait dat krijg je ook. Grtjs, Tom Quote
Toto Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Bestuiving is een verhaal van compabiliteit. Aangezien verschillende soorten paprika's genetisch gezien (uiteraard) zeer dicht bij elkaar liggen, passen deze stuifmeelkorrels op vele van de stempels van de bloemen van andere soorten paprika's. Deze stuifmeelkorrels brengen hun inhoud naar de zaadlijsten. Als dit om stuifmeelkorrels en een stempel van dezelfde soort gaat, zal je dus zaden van dezelfde soort verkrijgen omhuld door een vrucht gemaakt door de plant zelf. Als stuifmeelkorrels en stempel van een verschillende soort plant zijn, zal het gevormde zaad een kruising zijn (mannelijke genen van soort A en vrouwelijke genen van soort B). Je krijgt dus een nieuwe soort. De vrucht die deze zaden omhult, wordt nog steeds door de plant gevormd waarop de bestuiving heeft plaatsgenomen. De vrucht zal dus steeds van de soort zijn van de plant waarop de vrucht is gevormd. Het verschil krijg je pas het volgende jaar wanneer je met deze zaden zal verder kweken. bron foto: http://www.tbuskruid.be/ned/bibliotheek/bijen/bij_bloembestuivingen.asp Het groene omhulsel wordt de vruchtwand, de inhoud (verschillende cellen waar ik niet verder op zal ingaan ) zorgen voor het zaad (en wordt bepaald door de pollenkorrel boven op de stempel). Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Krikke83 Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Zoals Tomp zegt: van je zaad krijg je raszuivere vruchten (als Diana haar zaad zuiver is) ook al kruisen ze. De impact is er alleen als je zaden wilt oogsten. Toto geeft hierbij een hele mooie uitleg! Je hebt van Pepers en paprika's verschillende soorten zoals Annuum, baccatum, ... Sommige kruisen heel makkelijk, sommige moeilijk en andere niet.Ik heb hierover een stukje geschreven op mijn website http://detuinschuur.ccvshop.be/moestuinbijbel/pepers Hieronder de belangrijkste info ivm kruisen: Een variëteit van de annuum-soort kruist...makkelijk met een variëteit van de annuum- en chinense-soortsporadisch met een variëteit van de baccatum- en frutescens-soortnooit met een variëteit van de pubescens-soort Een variëteit van de baccatum-soort kruist...makkelijk met een andere variëteit van de baccatum-soortsporadisch met een variëteit van de annuum-, chinense- en frutescens-soortnooit met een variëteit van de pubescens-soort Een variëteit van de chinense-soort kruist...makkelijk met een variëteit van de annuum- en de chinense-soortsporadisch met een variëteit van de baccatum- en frutescens-soortnooit met een variëtiet van de pubescens-soort Een variëtteit van de frutescens kruist...makkelijk met een andere variëteit binnen de frutescens-soortsporadisch met een variëteit van de annuum-, baccatum- en chinense-soortnooit met een variëteit van de pubescens-soort Een variëteit van de pubescens kruist...makkelijk met een andere variëteit binnen de pubescens-soortnooit met een variëteit van de annuum-, baccatum-, chinense- en frutescens-soort Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
simonvb Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Dit is alleen voor de zaden. Echter de kans op kruisbestuiving bij paprika en peperplanten is niet zeer hoog , pluk je meerdere gezonde, goed rijpe vruchten voor de zaden, zul je waarschijnlijk wel zaden ertussen hebben die dezelfde kenmerken hebben als de plant zelf. Gehoord dat de kruisbestuiving minder dan 10% was, + 90% van de vruchten zijn dus via zelfbestuiving en hebben het goede zaad. De graad van kruisbestuiving zal ook afhangen van de hoeveelheid insecten die er in de buurt leven. Quote
Erny Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Zolang je zelf geen zadenhandeltje wilt beginnen is er niets aan de hand. Mijn pepers staan ook dicht op elkaar en tot nog toe geen verrassende kruisbestuivingen meegemaakt. Mocht je zelf zo zuiver mogelijk zaad willen dan kun je bij elke plant 1 van de eerste pepers daarvoor rijp laten worden omdat de kans op kruisbestuiving dan nog het minst is vanwege dat er minder bloemetjes open zijn. Mooi verhaal Toto en interessante opsomming Krikke! Quote
Toto Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Ik kon het mij niet laten Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Demier Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Kruisbestuiving had ik vorig jaar problemen mee.Had een explosief ember staan en daar van 1 plant uit verschillende pepertjes zaad gewonnen.Afgelopen jaar die gezaaid en kijk.sommige planten hadden gelijk de explosief ember mooie paarse vruchten en bladeren.Sommige planten hadden mooie paarse vruchten en GROENE bladeren.Ik zie ook bij de tricolor pep ddat er verschil in structuur van de pepers zit tov. Vorige jaren.Dus nieuw zaad aangeschaft en dit jaar toch maar wat verder uit elkaar. Ook afgelopen jaar wat problemen met snakpaprika van 3 jaar geleden, waren toen F1.Waren mooie kleine punten en zacht om te eten.Afgelopen jaar uit het zaad kwamen en puntpaprikas uit zo groot en bijna niet meer te eten, zo gepeperd als ze waren.Dat is dan weer wat een F1 doet na een paar jaar.gr Mat Quote
simonvb Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Van een F1soorten neem je in principe ook geen zaden, je moet zaadvaste rassen nemen. Dit geldt trouwens voor alle groenten. Quote
Ann123 Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Bovendien, als ze kruisen met een peper heb je nadien pittige paprika's gezien de heetheid dominant is. Een zoete paprika die kruist met een hete geeft nadien hete vruchten. Dat zal zijn wat jou overmaken is. Maar zaad winnen van een f1is altijd een gok. Quote
Waaslander Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Ik dacht dat kans van kruisbestuiving met peper/paprika ongeveer even groot was dan bij tomaten . Dat bij beiden het grootste deel al bevrucht was voordat bloem volledig open was . Quote
Toto Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Over de percentages kan je veel discussie voeren volgens mij. Paprika's hebben tweeslachtige bloemen en kunnen dus prima aan zelfbestuiving doen. Het is onmogelijk te weten of er echter een bijtje is gepasseert met pollen van een andere plant. Tenzij uiteraard de rijping van meeldraden en stempel verschilt in 1 bloem, dan is zelfbestuiving quasi onmogelijk, maar ik ben er vrij zeker van dat dit niet het geval is bij pepers/paprika's. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Ann123 Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Ze kunnen zichzelf bestuiven. Maar als je meerdere rassen hebt staan durf ik het risico niet nemen. Dan liever een zakje erover en ze zo met zekerheid zichzelf laten bestuiven. Quote
Toto Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Verstikken de planten dan niet? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Ylona Geplaatst: 10 februari 2017 Auteur Geplaatst: 10 februari 2017 Wauw wat een duidelijke uitleg! Dank jullie wel! De reden waarom ik dit vraag is omdat ik vorig jaar precies meegemaakt heb wat ann123 zegt! Ik had 1 pot met oranje snackpaprikas en kreeg van een vriendin cayennepeper. Deze heb ik in een andere pot gezet maar naast de paprika's. De paprika's waren prima maar de pepers hadden de vorm van paprika's maar dan pittig! Ik weet dus niet of dit kruisbestuiving is geweest of gewoon iets anders dan cayennepeper! Ik zou het erg zonde vinden als dit gebeurt bij de mooie pepers van Diana! Overigens was ik wel van plan hier zaden van de gaan oogsten voor eigen gebruik, maar dat is niet zo verstandig dus? Quote
Ylona Geplaatst: 10 februari 2017 Auteur Geplaatst: 10 februari 2017 Ik zie nu je andere berichtje ann123! Een zakje erover? Je bedoeld dus wanneer er een bloemetje komt hier een zakje omheen doen voordat het open is? En deze dan weghalen wanneer er een vruchtbeginseltje is? Helemaal niet aan gedacht! Wat slim!! Quote
paddestoelengek Geplaatst: 10 februari 2017 Geplaatst: 10 februari 2017 Ik weet dus niet of dit kruisbestuiving is geweest of gewoon iets andersdit moet iets anders geweest zijn. De plant en de vruchten die daar aan komen te hangen zijn hetzelfde als er zelfbestuiving of kruisbestuiving plaatsvind.Echter na kruisbestuiving zijn de zaden in de vruchten (als je die oogst en wilt gaan gebruiken) niet meer identiek aan de moederplant. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Demier Geplaatst: 10 februari 2017 Geplaatst: 10 februari 2017 Klopt wat Adriaan zegt.Een peper bestuift normaal zijn eigen bloemen.Doch als je verschillende soorten kort op elkaar zet en er een windvlaag komt, heb je kans dat die dan het stuifmeel van die andere peper afzet op de stamper van de eigen peper.Wat betreft gepeperde paprika, denk ik dat dit zaad wat je hebt gebruikt ook een F1, of F2 is geweest.Dat is meestal het probleem met ruilen van zaden, de een pakt zaden van pepers die clean staan, de ander pakt maar wat er te krijgen is.Zodoende geeft men ook vaak aan of ze clean zijn.gr Mat Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.