Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je mag hier gerust om een heleboel stekken komen......maar lijkt me niet zo praktisch

En ze stekken erg gemakkelijk....kan nog goed nu...bijna onkruid. Groeit op heel veel plekken, vaak in het wild. Kwestie van rondkijken....als je ze eenmaal gezien hebt, herken je vlier onmiskenbaar.

Snij wat nieuw hout (dat zich verleden jaar vormde) van pakweg 30 cm...dan heb je 3 a 4 knooppunten. Snij net onder en boven een paar bladknopen (staan bij vlier 2 aan 2 en beginnen nu vaak al dikker te worden, klaar om uit te lopen)) en steek die voor 2/3 deel in een pot met vochtig zand (of mengsel potgrond/tuingrond en zand ca. 1 : 4) en zet op een plekje in de schaduw. Zorgen dat het niet uitdroogt. Van een tak maak je makkelijk 3 a 6 stekken. Vochtig houden en het merendeel van de stekken zal in juni wortels hebben en al flink aan de groei zijn. Je kunt stekpoeder gebruiken, maar voor een vlier is dat niet eens echt nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat 'zwart' slaat op de kleur van de bessen.

Je hebt zwarte vlier (Sambucus nigra) met groen blad en varianten met donker blad, zoals de Sambucus nigra 'Black Beauty'.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja...dat dacht ik ook.....vlier = Sambucus nigra . Nigra betekent zwart. Vlier wordt in de volksmond ook zwarte vlier genoemd.....

De roodbladige cultivars met soms rose bloemen i.p.v. witte (en daarnaast cultivars met grote bessen, speciaal voor de oogst) kom je in het wild natuurlijk niet tegen. Maar stekken gaat wel op dezelfde manier en ook met goed resultaat.

Geplaatst:

Ik heb nog 3 gewortelde stekken van vorige winter van een van die "aparte" met donkerrood blad + rose bloei. Nog in potten om binnenkort uit te planten. Inderdaad voor bostuin, want ze verdragen redelijk goed schaduw en droogte. Mocht je in april naar de MTFD komen, dan mag je er wel een (zeker als ik een grote pot terugkrijg )

Geplaatst:

Ow zoek je grote potten, die heb ik aan de kant gezet dat ze weg kunnen. Zijn van die tuincentra potten, maar verschillende grote maten tot emmer maat zeg maar. Wil je dat ik die voor je apart zet?

Kan denk ik niet naat mtfd, maar vinden vast wel een oplossing. Misschien gaat Prettig Gestoord en kan ik die de potten meegeven.

Geplaatst:

Hou een vlierstek voor je achter, Jane Doe. Die groeit lang niet zo hard als de wilde...dus stel je nog geen flinke struik voor na 1 jaar ......eerder iets van 40 cm. met een paar bladknoppen op dit moment. Als meegeven met bijvoorbeeld Prettig Gestoord mogelijk is....prima! Zullen we dat verder via PB's regelen?

Ik heb aan hoge potten (waar ze rozen en fruitstruiken vaak in verkopen) en ook wat grotere potten (zeg tussen 2 en 5 liter) altijd een nijpend gebrek omdat ik veel bomen/struiken/vaste planten zaai, stek, ent......en veel dan ook weer weggeef of ruil. Dus als het voor jou kan, bewaar maar wat je zoal hebt tot we elkaar eens zien...ze staan ook prominent op mijn verlanglijstje voor de MTFD....maar ik rij met Jorg mee dan en moet ook wat rekening houden met beschikbare ruimte in de auto....krijg er dan ook al van enkele mensen...ben daar erg blij mee. Potten van 11 en 18 liter kon ik verleden jaar via Goldfish voordelig kopen....meer dan 100...daar kan ik dit jaar nog mee vooruit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...