angela Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Weet iemand toevallig de naam van die grote witte druiven die in september in de winkels liggen?Ze hebben pitten zijn zoet en zijn maar korte tijd verkrijgbaar. Meestal dus in september want dan is het hier kermis en dan zijn ze er altijd, maar voor korte tijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Dat zullen muscatel druiven zijn, groot en erg zoet Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Als ik die naam google komt er vooral veel wijn tevoorschijn.En de afbeelding van de druiven komt ook niet echt overeen.Is het een verzamelnaam denk je? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Is muskatel niet een drank? Ik ben gewoon te spreken van muskaatdruiven...toen ik lang geleden een kind was, bestonden die al (duur, speciaal ook voor fruitschalen en ziekenbezoek) Het gaat om het aroma....iets nootmuskaat-achtigs....maar er zijn diverse rassen met dat aroma...witte, groene, rode en blauwe zelfs. Vaak zit het al in de naam van het ras. maar dat hoeft niet. (Heb hier bijvoorbeeld de "Muscat Blue". een gezonde ziektetolerante soort). Zou Angela dit bedoelen? Ook bij sommige perenrassen komt een muskaataroma voor trouwens. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Geen idee wat denaam is, maar waarom ben je op zoek naar deze naam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Iedere keer als deze druif in september in de winkel ligt moet ik die hebben ze zijn meestal knapperig en de pitten maken mij niets uit.Dat van die muskaat smaak klopt wel.Ik vond deze 2 afbeeldingen er wel op lijkend Waar het mij dus om gaat is dat ik eigenlijk deze druif in de tuin wil maar een naam erbij was wel makkelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Trouwens een leuke site gevonden met extra info:http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=13&page=133&student=408 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Angela, mg ik je topic kapen? In het najaar liggen er in de Turkse winkeltjes in de buurt erg kleine pitloze druifjes. Ze zijn erg zoet. Op de doos staat enkel iets à la 'sultana' maar geen ras. Sultana wil gewoon druif zeggen, vermoed ik. Weet iemand welk ras dit zou kunnen zijn? En zouden ze kunnen groeien in ons klimaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Om maar gelijk beide vragen in 1 te pakken: Druiven die je hier in de winkel koopt, bij de meeste groenteboeren etc. zijn niet te verkrijgen voor in je tuin. Wil echter absoluut niet zeggen, dat dergelijke druiven ( nét ff andere rassen ) die wél voor bij ons in de tuin te krijgen zijn, niet ook echt superlekker zijn. Rassen die tegenwoordig ook wel in de handel zijn, als je daar je moeite in steekt en niet verwacht dat jouw tuincentrum ze zou verkopenZijn topics over. Echt. Druiven voor ons klimaat kunnen zéker zo lekker zijn als die in de winkel liggen en van ver komen. Ik beweer gerust : zelfs lekkerder. Ook die muskaat-druif van Angela, óok die pitloze kleinere, o zo zoete van Ann123 ) Bekijk die topics over druiven esMeerderen komen steeds met dezelfde rassen die echt top resultaat geven, bij ál die liefhebbers. Zéker de moeite waard. En niks moeilijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Zoveel ik weet, die grote witte lekkere druiven met betje muscaat aroma zijn van de oude ras Muscaat van Alexandrie, komen uit Spanje. Hier ook te telen, maar alleen in de kas. De kleine pitlose druiven uit Turkije (en Griekenland) zijn echt Sultana , superzoet, maar voor mij wel smaaklos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Lijstje heb ik al lang gemaakt ook gekeken bij Fruitlent en bij de site die ik hierboven laat zien.Alleen het lijstje werd een beetje lang en ik wou graag een witte muskaat druif dus ik dacht misschien kent iemand de naam van die...Er is trouwens ook een druif genaamd Angela kun je op twee manieren oppakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FruitLent Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 De witte druif Angela is in Nederland te laat voor buitenteelt. Wellicht dat deze geschikt is voor teelt in de kas.Het voordeel van Angela is dat de trossen ook na de oogst nog zeer lang bewaarbaar zijn. Vriendelijke groeten,Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Terwijl écht lekkere baluwe buitendruiven iets moeilijker te vinden zijn, zijn er zoveel verschillende makkelijke witte druivenrassen, dat ik me niet zou blind staren op dat ras dat je in de winkel vind. Zelf vind ik Arkadia, Arolanka, Olympiade (erg klein met uitgesproken muskaataroma) en Sophie erg lekkere druiven leveren, buiten in je tuin, zonder noemenswaardige problemen. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 16, 2017 Author Share Posted February 16, 2017 Druif Angela staat ook niet op het lijstje vond het alleen grappig dat hij mijn naam had.En 2 blauwe buitendruiven heb ik al. Al zou ik nog wel een George of een Philip willen Er staat ook nog een rode op de verlanglijst en dat is Katharina, of het moet zijn dat iemand een echt beter alternatief heeft? Witte daar heb ik nu 8 namen van opgeschreven maar ik doe nog even meer onderzoek. @Bit ik heb van jou een witte druif gekregen op de MTFD weet jij hier de naam nog van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Heb je Juliana op het lijstje staan?Deze staat omschreven bij Fruitlent en heeft ook muscaatsmaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Angela. Nee eigenlijk niet zeker nee. Er zat toen geen label bij ( doe ik eigenlijk altijd wel ) ?2 seizoenen terug toch ?Moet het haast wel 1 van deze zijn : 'New York' , 'Sophie', 'Suzi', of kleinere kans : 'Evita' .maja. Heb je dus eigenlijk niks aan Het is hoe dan ook een wat schimmelresistenter modern, lekker ras. en wit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Kan ook nog ras Franzisca geweest zijn, Bit....daar kreeg ik er toen een van van jou en daar had je een paar stekken van meegenomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 17, 2017 Author Share Posted February 17, 2017 Nee Juliana staat er niet op maar ik moet nog eens goed kijken/opzoeken Bit ik denk dan Sophie.Want je zou eigenlijk Katharina voor me meebrengen maar dat was niet gelukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 26, 2017 Author Share Posted February 26, 2017 Nou ik heb dus het label van de druif van Bit terug gevonden en er staat op Esther.Ik begin alleen te twijfelen of hij de winter heeft overleefd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Bit kun je me iets meer vertellen over Esther? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Esther, je kunt ook googlen op ' Königlichen Esther ' is een diep donker blauwe. Pitloos of bijna piloos. Makkelijk en vlot groeiende struik. Weinig last van schimmels, bij mij nou nét die ene die wél ietsje schimmel liet zien na half september ( maar heel weing hoor ) en de druiven waren al bijna rijp. Lekkere druif, bij mij nog steeds wat aan de kleine kant, schijnt beter te moeten kunnen. Had hem als cordon staan eerst, dit jaar naar guyot overgestapt om te kijken of dat wat beter wordt. Niks mis mee ( en lékker hoor ) maar niet mijn faf nu eerlijk gezegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Nou ik begon te twijfelen want toen je hem meegaf had je het over kleine witte druifjes die lekker zoet waren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts