Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goh ik wist niet dat je zelf een perzik kon opkweken uit een pit!

De wilde perziken worden hier (in Duitsland) momenteel verkocht en ik vind ze lekker! (Kende ze eigenlijk niet echt uit NL.)

Kan iemand mij vertellen hoe het opkweken van zo'n pit in zijn werk gaat?

Gewoon perzik opeten, pit eruit laten, onder de grond stoppen en afwachten...???

Geplaatst:

Ik heb er sinds eergisteren 5 pitten in een potje..inderdaad letterlijk uit de mond in het witte zand. De perzik was superlekker ( paraguayo ufo 4) kruidig, zoet ,met veel gootsteenbeleving( dat t sap van je ellebogen loopt zodat je ze met goed fatsoen alleen boven de gootsteen kan eten)

Ufo`s vind ik wel een aardige naam voor deze perzik..hier heet hij simpelweg Pêche plat.

img747023931341934570.JPG

img747212921341934579.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

appelvrouw heeft wel een voorsprong met haar aankoop... zij heeft de echte ufo 4 soort te pakken,... er is maar 1 woord voor de smaak,... puur nectar !

In NL geeft men er maar een willekeurige fantasienaam aan zoals: bosperzik haha, mocht er UFO op de verpakking staan zijn er weer lieden die het niet meer vertrouwen, en dus niet kopen,... in dit land weet men niet eens dat alle perzik, nectarines etc, eigen soortnamen hebben.

aangepast door Gast
Geplaatst:

AAAAAh heel jaloers bosperzik ken ik niet hier heet hij wilde turkse perzik (turkse groenteboer) 1 van zijn succesnummers wij kopen er 20-30 per week bij hem zolang ze in seizoen zijn, echt heerlijk.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Vrijdag ga ik wel weer naar de markt en eet me ongans aan de ufo ..Dan heb ik iets leuks te ruilen voor op mijn zaailijst in het najaar

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

OH.. . Ok... ik eet me dus ook te pletter aan die dingen van de Turkse toko... maar die kan ik ook uit pit opkweken dus...??? Een boompje van dit soort lijkt me wel héél erg wat...

Pitten bewaren en dan...?

(of moet ik dan het hele "hoe perzikpitten te laten ontkiemen" topic doornemen??) )

Edit: heb net Persica's handleiding gevonden...

Geplaatst:

Mijn bakje heeft maanden in de koelkast gestaan, van begin febr. tot ergens in mei dacht ik. Daarna kwam het er inderdaad van. Staat nu een ( in dit geval een amandel ) tak van 20 cm hoog en gaat zich bossig vertakken. De groei is er nu uit denk ik. Jammer, want was de pit eerder ontsproten, had ik wel de 50 cm gehaald misschien. Ik verwacht van pitten die je NU zou zaaien, dat je in het verkeerde seizoen de groei verwacht. ( ? )

Geplaatst:

Bit, waar moet je de pitten dan halen in de winter? Ze in de zomer in de diepvries houden en in de lente eruit nemen om te zaaien in bakje? Dat gaat niet denk ik ofwel Persica?

Persica, op hoeveel °C staat je koelkast om binnen de 3 weken scheuten te hebben? Die van mij staat momenteel op 4°C

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Alleen de perzik/nectarines welke worden verkocht rond half juli en aug zijn van hoge kwaliteit (nogmaals) liefst de witvlezige varieteiten.En goed zaaibaar.

Alles wat hiervoor (mei/juni wordt verkocht) heeft ten eerste vrijwel: geen smaak, zuur wrang en waterig, bovendien zijn hieruit de pitten Niet rijp en hierdoor niet kiemkrachtig of levensvatbaar. Zonde van je tijd!

Een pit welke rond half juli wordt gezaaid in de koelkast met 3 weken koeling zal hierna ook niet kiemen ! Mijn Koeling staat ook op 4 gr C.

Dat komt omdat de pit voorafgaand aan de koeling (stratificering) eerst nog zo'n twee maanden moet narijpen op gewone warme temperaturen dan is het werkelijke zaad gelegen binnenin de harde bast pas afgerijpt. Hierna volgt het koudeproces, je hevelt als het ware de pitten de winterperiode over.

Hiermee boots je als het ware de late zomer herfst en winterseizoenen na,

Geplaatst:

en dus zaaien ong. in november ? ( komt ie in de koelkast uit in febr. ( ? )

Geplaatst:
En nu gaan we massaal bosperziken zaaien

Wie doet er mee? Jorieke misschien?

Heb er 1 zo in brekerzand gestopt en 1 gekraakt, dus alleen dat bruine zaadje.

En hoe nu verder

Buiten laten staan en straks(november) in de koelkast

Geplaatst:

Is het mogelijk om uit de pitten van de wilde perzik te poten ?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Een perzik hoeft niet geent te worden toch?

• 1 year later...
Geplaatst:

Hoe is het met de wilde perzikken die jullie hebben gezaaid vorig jaar?

Zijn ze uitgekomen en hoe groeien ze nu?

Ik ben erg benieuwd want ik wil er zelf ook eentje proberen te zaaien.

Geplaatst:

Bij mij deze winter 4 pogingen van zaaien ( leggen van de pit in koelkast enzo zoals beschreven in dit topic ) mislukt.

Ga het deze winter weer opnieuw proberen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...