Persica († december 2016) Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 En nu gaan we massaal bosperziken zaaien Wie doet er mee? Jorieke misschien? Quote
bio-fee Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Goh ik wist niet dat je zelf een perzik kon opkweken uit een pit!De wilde perziken worden hier (in Duitsland) momenteel verkocht en ik vind ze lekker! (Kende ze eigenlijk niet echt uit NL.) Kan iemand mij vertellen hoe het opkweken van zo'n pit in zijn werk gaat?Gewoon perzik opeten, pit eruit laten, onder de grond stoppen en afwachten...??? Quote
Jorg Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 haha persica @ bio-fee: zie het centrale perzik zaaien topic voor antwoorden en verdere vragen https://www.moestuinforum.nl/perzik-zaaien-t5396.html Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Ik heb er sinds eergisteren 5 pitten in een potje..inderdaad letterlijk uit de mond in het witte zand. De perzik was superlekker ( paraguayo ufo 4) kruidig, zoet ,met veel gootsteenbeleving( dat t sap van je ellebogen loopt zodat je ze met goed fatsoen alleen boven de gootsteen kan eten)Ufo`s vind ik wel een aardige naam voor deze perzik..hier heet hij simpelweg Pêche plat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Limoncello Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Kan jij gewoon ufo 4 kopen? Bij ons staat dat niet op de verpakking. Ik heb er al 12 gezaaid en ben vollop andere perzik aan het eten Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
appelvrouw Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Ik kocht ze op de markt, en op t kistje stond: España.. variedad: paraguayo ufo 4... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 (aangepast) appelvrouw heeft wel een voorsprong met haar aankoop... zij heeft de echte ufo 4 soort te pakken,... er is maar 1 woord voor de smaak,... puur nectar ! In NL geeft men er maar een willekeurige fantasienaam aan zoals: bosperzik haha, mocht er UFO op de verpakking staan zijn er weer lieden die het niet meer vertrouwen, en dus niet kopen,... in dit land weet men niet eens dat alle perzik, nectarines etc, eigen soortnamen hebben. 11 juli 2012 aangepast door Gast Quote
hansm Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 AAAAAh heel jaloers bosperzik ken ik niet hier heet hij wilde turkse perzik (turkse groenteboer) 1 van zijn succesnummers wij kopen er 20-30 per week bij hem zolang ze in seizoen zijn, echt heerlijk. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Vrijdag ga ik wel weer naar de markt en eet me ongans aan de ufo ..Dan heb ik iets leuks te ruilen voor op mijn zaailijst in het najaar Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 11 juli 2012 Geplaatst: 11 juli 2012 OH.. . Ok... ik eet me dus ook te pletter aan die dingen van de Turkse toko... maar die kan ik ook uit pit opkweken dus...??? Een boompje van dit soort lijkt me wel héél erg wat... Pitten bewaren en dan...?(of moet ik dan het hele "hoe perzikpitten te laten ontkiemen" topic doornemen??) ) Edit: heb net Persica's handleiding gevonden... Quote
Limoncello Geplaatst: 11 juli 2012 Geplaatst: 11 juli 2012 Ja de handleiding van Persica is goed en duidelijk met foto's. Mijn bakje (van de chinees) staat er nu al een tijdje in, ben benieuwd naar het resultaat Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Bit Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Mijn bakje heeft maanden in de koelkast gestaan, van begin febr. tot ergens in mei dacht ik. Daarna kwam het er inderdaad van. Staat nu een ( in dit geval een amandel ) tak van 20 cm hoog en gaat zich bossig vertakken. De groei is er nu uit denk ik. Jammer, want was de pit eerder ontsproten, had ik wel de 50 cm gehaald misschien. Ik verwacht van pitten die je NU zou zaaien, dat je in het verkeerde seizoen de groei verwacht. ( ? ) Quote
Limoncello Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Bit, waar moet je de pitten dan halen in de winter? Ze in de zomer in de diepvries houden en in de lente eruit nemen om te zaaien in bakje? Dat gaat niet denk ik ofwel Persica? Persica, op hoeveel °C staat je koelkast om binnen de 3 weken scheuten te hebben? Die van mij staat momenteel op 4°C Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Persica († december 2016) Geplaatst: 16 juli 2012 Geplaatst: 16 juli 2012 Alleen de perzik/nectarines welke worden verkocht rond half juli en aug zijn van hoge kwaliteit (nogmaals) liefst de witvlezige varieteiten.En goed zaaibaar.Alles wat hiervoor (mei/juni wordt verkocht) heeft ten eerste vrijwel: geen smaak, zuur wrang en waterig, bovendien zijn hieruit de pitten Niet rijp en hierdoor niet kiemkrachtig of levensvatbaar. Zonde van je tijd! Een pit welke rond half juli wordt gezaaid in de koelkast met 3 weken koeling zal hierna ook niet kiemen ! Mijn Koeling staat ook op 4 gr C.Dat komt omdat de pit voorafgaand aan de koeling (stratificering) eerst nog zo'n twee maanden moet narijpen op gewone warme temperaturen dan is het werkelijke zaad gelegen binnenin de harde bast pas afgerijpt. Hierna volgt het koudeproces, je hevelt als het ware de pitten de winterperiode over. Hiermee boots je als het ware de late zomer herfst en winterseizoenen na, Quote
Bit Geplaatst: 16 juli 2012 Geplaatst: 16 juli 2012 en dus zaaien ong. in november ? ( komt ie in de koelkast uit in febr. ( ? ) Quote
greetje11 Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 En nu gaan we massaal bosperziken zaaien Wie doet er mee? Jorieke misschien? Heb er 1 zo in brekerzand gestopt en 1 gekraakt, dus alleen dat bruine zaadje.En hoe nu verder Buiten laten staan en straks(november) in de koelkast Quote
Graaf Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 Is het mogelijk om uit de pitten van de wilde perzik te poten ?Heeft iemand daar ervaring mee? Een perzik hoeft niet geent te worden toch? Quote
Jorg Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 @graaf: antwoord is ja, zie hier een aantal pagina's handleiding van persica en vraag/antwoord: https://www.moestuinforum.nl/perzik-zaaien-t5396.html Quote
Else Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Hoe is het met de wilde perzikken die jullie hebben gezaaid vorig jaar? Zijn ze uitgekomen en hoe groeien ze nu? Ik ben erg benieuwd want ik wil er zelf ook eentje proberen te zaaien. Quote
Bit Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Bij mij deze winter 4 pogingen van zaaien ( leggen van de pit in koelkast enzo zoals beschreven in dit topic ) mislukt.Ga het deze winter weer opnieuw proberen. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 resultaten 3 jarige zaaiboompjes : Over een maand zijn deze rijp is mijn wens Quote
Else Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Die zien er mooi uit zeg! Ik ga het ook proberen of het lukt. Quote
willemGN Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 resultaten 3 jarige zaaiboompjes : Over een maand zijn deze rijp is mijn wensDat is mooi en helemaal krulziekte vrij? Of staan ze in een kas? Quote [*]
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 Dat is mooi en helemaal krulziekte vrij? Of staan ze in een kas? Platte soorten staan er om bekent om hun zware krulziekte aantasting, dus ook deze, voor 70% van het blad raakt geïnfecteerd zonder bespuitingen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 Ach wat schoon Percica ( mijn zaaisels zijn ook mislukt..nieuwe poging volgt met perziken uit de buurtuin(geen platte) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.